Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Środowiskowe konteksty wychowania [PW-5F-SKW] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Środowiskowe konteksty wychowania [PW-5F-SKW]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 8:00 - 9:35
sala 1073/1074
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Maja Zielińska
Literatura:

Literatura podstawowa:

Dudziak Urszula (2002) „Wychowanie w klasie szkolnej”. WSIP

Jarosz E, Wysocka E, (2020) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak

Lukasek A, (2020) Niewidzialne dzieci w systemie zdalnej edukacji, prawo dziecka do nauki. próba analizy zjawiska w: State and society facing pandemic, doi: 10.13166/mng/100039

Liszcz K. Dziecko z Fas w domu i szkole, Kraków 2011

Kurzępa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . Młodość w objęciach seksbiznesu. Rubikon Warszawa 2012

Wykorzystywanie seksualne dzieci :terapia badania praktyka red. M. Sajkowska 2004 Warszawa FDN

Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku, Lukasek A, (2019) w red. Szurowska B, Przedszkole w sytuacji trudnej, zdążyć z pomocą

Przemoc w rodzinie -krzywdzenie małych dzieci ochrona , pomoc Lukasek A, (2019) w red .Szurowska B, Rodzina w sytuacji trudnej, zdążyć z pomocą cz. 1

Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji (2016).red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia,

Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk

Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem (2014)/ Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”,

Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, (2017) red Mikler , Chwastek A, Difin

Literatura uzupełniająca:

Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, (2020) Karty pracy, WIR

Kompetentny wychowawca (2001)/ [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE,

Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307

Opfer H. Kato tata Nie pamiętnik 2009

Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej

Samo Życie Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, (2017), ORE

Zakres tematów:

1. Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz procesy rządzące funkcjonowaniem tych środowisk (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, organizacje i instytucje).

2. Rola Mediów w środowisku wychowawczym dziecka.

3. Rozpoznawanie problemów środowiska wychowawczego ucznia.

4. Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników.

5. Współpraca z organizacjami pozaszkolnymi (Poradnia PP, OPS, Kuratorium).

6. Warunki i formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci.

7. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne rodzin (analiza przypadków rodzin z problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

8. Edukacja międzykulturowa w polskiej oświacie.

9. Mniejszości narodowe, wyznaniowe i religijne w Polsce.

10. Fenomen niepełnosprawności jako czynnik determinujący kontekst procesu wychowania.

11. Zjawisko inkluzji i ekskluzji społecznej w środowisku wychowawczym dziecka.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, film, burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność.

2. Aktywność na zajęciach.

3. Studium przypadku – opracowanie w formie opisowej diagnozy problemów i propozycji rozwiązań pomocowych dziecku i rodzinie (według podanego schematu).

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa IV DMPW 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)