Środowiskowe konteksty wychowania [PW-5F-SKW]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 9
Przedmiot: | Środowiskowe konteksty wychowania [PW-5F-SKW] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Maja Zielińska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dudziak Urszula (2002) „Wychowanie w klasie szkolnej”. WSIP Jarosz E, Wysocka E, (2020) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak Lukasek A, (2020) Niewidzialne dzieci w systemie zdalnej edukacji, prawo dziecka do nauki. próba analizy zjawiska w: State and society facing pandemic, doi: 10.13166/mng/100039 Liszcz K. Dziecko z Fas w domu i szkole, Kraków 2011 Kurzępa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . Młodość w objęciach seksbiznesu. Rubikon Warszawa 2012 Wykorzystywanie seksualne dzieci :terapia badania praktyka red. M. Sajkowska 2004 Warszawa FDN Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku, Lukasek A, (2019) w red. Szurowska B, Przedszkole w sytuacji trudnej, zdążyć z pomocą Przemoc w rodzinie -krzywdzenie małych dzieci ochrona , pomoc Lukasek A, (2019) w red .Szurowska B, Rodzina w sytuacji trudnej, zdążyć z pomocą cz. 1 Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji (2016).red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia, Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem (2014)/ Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”, Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, (2017) red Mikler , Chwastek A, Difin Literatura uzupełniająca: Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, (2020) Karty pracy, WIR Kompetentny wychowawca (2001)/ [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE, Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307 Opfer H. Kato tata Nie pamiętnik 2009 Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej Samo Życie Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, (2017), ORE |
Zakres tematów: |
1. Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz procesy rządzące funkcjonowaniem tych środowisk (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, organizacje i instytucje). 2. Rola Mediów w środowisku wychowawczym dziecka. 3. Rozpoznawanie problemów środowiska wychowawczego ucznia. 4. Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników. 5. Współpraca z organizacjami pozaszkolnymi (Poradnia PP, OPS, Kuratorium). 6. Warunki i formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci. 7. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne rodzin (analiza przypadków rodzin z problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). 8. Edukacja międzykulturowa w polskiej oświacie. 9. Mniejszości narodowe, wyznaniowe i religijne w Polsce. 10. Fenomen niepełnosprawności jako czynnik determinujący kontekst procesu wychowania. 11. Zjawisko inkluzji i ekskluzji społecznej w środowisku wychowawczym dziecka. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, film, burza mózgów |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność. 2. Aktywność na zajęciach. 3. Studium przypadku – opracowanie w formie opisowej diagnozy problemów i propozycji rozwiązań pomocowych dziecku i rodzinie (według podanego schematu). |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa IV DMPW 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.