Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Środowiskowe konteksty wychowania [PW-5F-SKW] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Środowiskowe konteksty wychowania [PW-5F-SKW]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
sala 4325
Budynek D jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Lukasek
Literatura:

Literatura podstawowa:

Dudziak Urszula (2002) „Wychowanie w klasie szkolnej”. WSIP

Jarosz E, Wysocka E, (2020) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak

Lukasek A, (2020) Niewidzialne dzieci w systemie zdalnej edukacji, prawo dziecka do nauki. próba analizy zjawiska w: State and society facing pandemic, doi: 10.13166/mng/100039

Liszcz K. Dziecko z Fas w domu i szkole, Kraków 2011

Kurzępa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . Młodość w objęciach seksbiznesu. Rubikon Warszawa 2012

Wykorzystywanie seksualne dzieci :terapia badania praktyka red. M. Sajkowska 2004 Warszawa FDN

Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku, Lukasek A, (2019) w red. Szurowska B, Przedszkole w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą

Przemoc w rodzinie -krzywdzenie małych dzieci ochrona , pomoc Lukasek A, (2019) w red .Szurowska B, Rodzina w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą cz. 1

Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji (2016).red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia,

Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk

Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem (2014)/ Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”,

· Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, (2017) red Mikler , Chwastek A, Difin

Literatura dodatkowa

Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, (2020) Karty pracy, WIR

Kompetentny wychowawca (2001)/ [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE,

Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307

Opfer H. Kato tata Nie pamiętnik 2009

Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej

Samo Życie Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, (2017), ORE

Czasopisma

Wychowanie w przedszkolu

Problemy Opiekuńczo Wychowawcze (wybrane zagadnienia)

Zakres tematów:

Tematy Ćwiczenia:

· Rodzina, przedszkole, szkoła - warunki i formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci (pierwszy kontakt z rodzicem)

· Rola nauczyciela- wychowawcy jego wizerunek: cechy, umiejętności, kompetencje

· słuchanie, umiejętne reagowanie, itp.)

· Poznawanie środowiska wychowawczego: sposoby, zasady poznawania rodzin, strategie diagnozowania rodziny, sposoby porozumiewania się z rodzicami i dzieckiem

· Metody, narzędzia diagnozy sytuacji rodzinnej

· (Analiza poszczególnych przypadków rodzin z różnymi problemami:

· dziecko w trakcie rozstania rodziców, (rozwód, separacja, wyjazd rodzica, pobyt rodzica w zakładzie karnym) ,

· dziecko w rodzinie przemocowej;

· dziecko w sytuacji porwania, handel dziećmi

· dziecko zagrożone niedostosowaniem/niedostosowane społecznie

· dziecko prostytuujące się

· dziecko z zespołem FAS

· Organizacja i udzielanie pomocy na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, film, burza mózgów, ćwiczenia

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenia ćwiczeń:

· Aktywność

· Projekt działań pomocy dziecku i rodzinie dla wybranego przypadku wg podanego szablonu

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 + 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do zaliczenia: 15

Przygotowanie testu: 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa IV DMPW 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)