Środowiskowe konteksty wychowania [PW-5F-SKW]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Środowiskowe konteksty wychowania [PW-5F-SKW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Lukasek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dudziak Urszula (2002) „Wychowanie w klasie szkolnej”. WSIP Jarosz E, Wysocka E, (2020) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak Lukasek A, (2020) Niewidzialne dzieci w systemie zdalnej edukacji, prawo dziecka do nauki. próba analizy zjawiska w: State and society facing pandemic, doi: 10.13166/mng/100039 Liszcz K. Dziecko z Fas w domu i szkole, Kraków 2011 Kurzępa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . Młodość w objęciach seksbiznesu. Rubikon Warszawa 2012 Wykorzystywanie seksualne dzieci :terapia badania praktyka red. M. Sajkowska 2004 Warszawa FDN Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku, Lukasek A, (2019) w red. Szurowska B, Przedszkole w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą Przemoc w rodzinie -krzywdzenie małych dzieci ochrona , pomoc Lukasek A, (2019) w red .Szurowska B, Rodzina w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą cz. 1 Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji (2016).red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia, Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem (2014)/ Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”, · Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, (2017) red Mikler , Chwastek A, Difin Literatura dodatkowa Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, (2020) Karty pracy, WIR Kompetentny wychowawca (2001)/ [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE, Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307 Opfer H. Kato tata Nie pamiętnik 2009 Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej Samo Życie Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, (2017), ORE Czasopisma Wychowanie w przedszkolu Problemy Opiekuńczo Wychowawcze (wybrane zagadnienia) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematy Ćwiczenia: · Rodzina, przedszkole, szkoła - warunki i formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci (pierwszy kontakt z rodzicem) · Rola nauczyciela- wychowawcy jego wizerunek: cechy, umiejętności, kompetencje · słuchanie, umiejętne reagowanie, itp.) · Poznawanie środowiska wychowawczego: sposoby, zasady poznawania rodzin, strategie diagnozowania rodziny, sposoby porozumiewania się z rodzicami i dzieckiem · Metody, narzędzia diagnozy sytuacji rodzinnej · (Analiza poszczególnych przypadków rodzin z różnymi problemami: · dziecko w trakcie rozstania rodziców, (rozwód, separacja, wyjazd rodzica, pobyt rodzica w zakładzie karnym) , · dziecko w rodzinie przemocowej; · dziecko w sytuacji porwania, handel dziećmi · dziecko zagrożone niedostosowaniem/niedostosowane społecznie · dziecko prostytuujące się · dziecko z zespołem FAS · Organizacja i udzielanie pomocy na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, film, burza mózgów, ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia ćwiczeń: · Aktywność · Projekt działań pomocy dziecku i rodzinie dla wybranego przypadku wg podanego szablonu Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 + 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do zaliczenia: 15 Przygotowanie testu: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa IV DMPW 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.