Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN]
Semestr zimowy 2024/2025
Wykład,
grupa nr 3
Przedmiot: | Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 56 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Wałachowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia: realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (IBUK Libra) Ellis, K., Goggin, G. (2015). Disability and the media. New York: Palgrave Macmillan Education. Muzyka-Furtak, E. (red.) (2015). Surdologopedia: teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Prokopiak, A. (2020). Autonomia osób ze spektrum autyzmu: predyktory psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Rostowska, T., Peplińska, A. (red.) (2010). Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Difin. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zaorska, M. (2021). Edukacja i rehabilitacja osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością (surdotyflopedagogika): wybrane aspekty i obszary. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną: procesy poznawcze. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls. (IBUK Libra) Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk: GWP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Niepełnosprawność: charakterystyka zagadnienia (terminologia, definicje, modele niepełnosprawności, przyczyny, stopnie niepełnosprawności, klasyfikacje niepełnosprawności). Jakość życia i sytuacja społeczna osób z niepełnosprawnością. 2. Postawy społeczne wobec choroby przewlekłej i niepełnosprawności. Potrzeby osób z niepełnosprawnością. 3. Wybrane problemy psychologiczne osób z niepełnosprawnością. Proces adaptacji do niepełnosprawności. 4. Rehabilitacja kompleksowa: charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). 5. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu wzroku. 6. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu słuchu. 7. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej. 8. Psychospołeczne aspekty spektrum zaburzeń autystycznych. 9. Psychospołeczne aspekty choroby przewlekłej. 10. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu ruchu. 11. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności sprzężonej: wybrane zagadnienia na przykładzie osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością (osób głuchoniewidomych). 12. Sytuacja rodzin osób z niepełnosprawnością. Społeczne role osób z niepełnosprawnością: życie rodzinne i rodzicielstwo. 13. Mass media a społeczny wizerunek osób z niepełnosprawnością. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Opis metod kształcenia: • wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych; • narzędzia komunikacji elektronicznej: aplikacja MS Teams (archiwizacja prezentacji multimedialnych z wykładów na kanale grupy zajęciowej); poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą); Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 30 godz. (wykład) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 10 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 20 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 0 godz. sumaryczna liczba godzin (2 pkt. ECTS) – 60 godz. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
POMIAR WIEDZY Test zaliczeniowy obejmujący materiał dydaktyczny z treści wykładowych (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru oceniany według zasady uwzględniającej „punkty ujemne”). Termin testu zaliczeniowego: 03.02.2025 r. Lektura artykułów naukowych, odpowiadających tematyce zajęć. Znajomość artykułów zostanie zweryfikowana podczas końcowego testu zaliczeniowego. Artykuły zostaną wybrane przez wykładowcę i zamieszczone na kanale grupy zajęciowej w aplikacji MS Teams. POMIAR UMIEJĘTNOŚCI Rozmowa kierowana podczas wykładów POMIAR KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH Pogłębiona świadomość psychospołecznego funkcjonowania i wsparcia osób z niepełnosprawnościami |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa III DZSC Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams (gr. III DZSC): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGSDi3aPvPpYyS8xl_eOzZZ23yKEI149A9pE4HXC8eQ81%40thread.tacv2/conversations?groupId=6e6c5e48-77d8-45f1-adf9-71433fbd7009&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.