Stress and Burnout in the Teaching Profession [00-0F-SBT]
Semestr letni 2023/2024
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Stress and Burnout in the Teaching Profession [00-0F-SBT] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Stanek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
A.-S. Antoniou, A. Ploumpi, M. Ntall,Occupational Stress and Professional Burnout in Teachers of Primary and Secondary Education: The Role of Coping Strategies, Psychology 2013. Vol.4, No.3A, 349-355. Ch.Maslach, M. P. Leiter, (2010). Pokonać wypalenie zawodowe. Sześć strategii poprawienia relacji z pracą, Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer. Ch. Maslach. (2004). Wypalenie - w perspektywie wielowymiarowej, Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, H. Sęk (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 13-31. A.Pines. (2004). Wypalenie - w perspektywie egzystencjalnej, Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, H. Sęk (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 32-57.. H. Sęk, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania, Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, H. Sęk (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 149167. S. Tucholska (2009), Wypalenie zawodowe u nauczycieli,. psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Lublin: Wydawnictwo KUL. V.Tūtlys, G. Gedvilienė, R. Didžiuliene, The Influence of Teacher Professional Burnout on Professional Satisfaction in Professional Career Development, DOI: 10.15804/tner.2021.63.1.18. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Stres jako przyczyna wypalenia zawodowego. Pojęcia dotyczące stresu. Czynniki stresujące w pracy zawodowej. Konsekwencje stresu zawodowego. Determinanty stresu i wypalenia zawodowego w zawodzie nauczyciela. 2. Style radzenia sobie ze stresem. 3. Koncepcje wypalenia zawodowego (m.in. C. Maslach, A.M. Pines, C.Cherniss, H. Sęk). 4. Wypalenie. Przyczyny i tło. Wskaźniki wypalenia zawodowego. 5. Poczucie koherencji i wypalenie zawodowe. 6. Jak rozpoznać wypalenie zawodowe i jak mu zapobiegać? 7. Modele zapobiegania wypaleniu zawodowemu. Programy profilaktyczne przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu. Nadzór. Grupy wsparcia. Samopomoc. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład aktywizujący studenta, dyskusja, |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywny udział w dyskusji, praca pisemna nad własnymi strategiami radzenia sobie ze stresem. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
konwersatorium w jęz. obcym I DUPE |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.