Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stress and Burnout in the Teaching Profession 00-0F-SBT
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

R. Kretschmann (2003). Stress in the teaching profession. Gdańsk: GWP.

W. Łosiak (2008). Psychology of stress. Warsaw: Academic and Professional Publishing Houses.

S. Tucholska (2009). Professional burnout among teachers. Lublin: KUL Publishing House.

V.Tūtlys, G. Gedvilienė, R. Didžiulienė. The Influence of Teacher Professional Burnout on Professional Satisfaction in Professional Career Development, The NEw Educational Review, 2021.

B. Agyapong, G. Obuobi-Donkor, L. Burback, Y. Wei, Stress, Burnout, Anxiety and Depression among Teachers: A Scoping Review, International Journal of Environmental Research and Public Health, 19/2022.

Efekty uczenia się:

Knowledge

The student has basic knowledge about burnout and knows the concepts of burnout, including in relation to the teaching profession. Knows the causes of burnout, including teacher's professional stress. Knows the concept of stress as well as strategies and ways of coping.

Skills

The student is able to distinguish the concepts: burnout, stress, professional stress, coping. Is able to determine the causes and consequences of burnout and indicate the phase of burnout. Is able to use knowledge regarding stress and burnout in the teaching profession. I can recognize and prevent burnout. Social competence

The student is aware of the importance of burnout in the teaching profession and takes remedial actions.

Metody i kryteria oceniania:

Presence, active participation in the discussion, written work on your own strategies for coping with stress.

Zakres tematów:

1. Stress as a cause of burnout. Stress concepts. Stress factors in professional work. Consequences of occupational stress. Determinants of stress and burnout in the teaching profession.

2. Styles of coping with stress.

3. Concepts of burnout (including C. Maslach, A.M. Pines, C.Cherniss, H. Sęk).

4. Burnout. Causes and background. Burnout rates.

5. Sense of coherence and burnout. 6. How to recognize burnout and how to prevent it?

7. Models of preventing burnout. Preventive programs to counteract professional burnout. Supervision. Support groups. Self-help.

Metody dydaktyczne:

lecture, moderated discussion, team work

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:35, sala 1206
Katarzyna Stanek 11/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)