Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gender Studies Under Attack: A Global Perspective [00-0F-GSU] Semestr letni 2023/2024
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Gender Studies Under Attack: A Global Perspective [00-0F-GSU]
Zajęcia: Semestr letni 2023/2024 [2023L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maria Zsögön
Literatura:

Anna Odrowąż-Coates, Is gender neutrality a post-human phenomenon? The concept of 'gender neutral' in Swedish education, Journal of Gender and Power 3 (1) 2015.

The Gendering of Language: A Comparison of Gender Equality in Countries with Gendered, Natural Gender, and Genderless Languages Jennifer L. Prewitt-Freilino & T. Andrew Caswell & Emmi K. Laakso

Miqqi Alicia Gilbert, “Defeating Bigenderism: Changing Gender Assumptions in the Twenty-First Century.” Hypatia, 2009

Judith Lorber, “Shifting Paradigms and Challenging Categories.” Social Problems, 2006

Bell Hooks, “Sisterhood: Political Solidarity between Women.” Feminist Review, 1986

Jennifer C. Nash, “re-thinking intersectionality.” Feminist Review, 2008

Renya Ramirez, “Race, Tribal Nation, and Gender: A Native Feminist Approach to Belonging.” Meridians, 2007

Susan Stryker, Paisley Currah, and Lisa Jean Moore’s “Introduction: Trans-, Trans, or Transgender?” Women’s Studies Quarterly, 2008

Rosemarie Garland-Thomson, “Feminist Disability Studies.” Signs, 2005

Sarah Pemberton, “Enforcing Gender: The Constitution of Sex and Gender in Prison Regimes.” Signs, 2013

EU, Gender equality strategy 2020-2025

UN Women, Ending violence afainst women 2024

Zakres tematów:

Analyze a variety of situations that account for gender discrimination and inequalities in contemporary societies

• Understand, from a critical perspective, the notion of gender and the different perspectives of gender studies

In order to achieve these aims, we will:

• Reflect on key concepts related to Gender

• Look into gender stereotypes, gender based violence and other gender-based behaviors

• Analyze gender stereotypes in cultural industry (movies, songs, advertisement, social media)

• Study gender based policies, plans, etc.

• Approach gender activism in different countries

• Analize every day situations where gender plays a key role.

• how gender stereotyping is utilized in advertising.

Metody dydaktyczne:

During the seminar we will discuss gender as a significant category of analysis. and debate about the role of gender in diferent spaces. Students will reflect on the the construction of gender identity and sexuality and the relationship of gender to past and present social and cultural institutions, gendered representations in the arts and literature, and feminist and related theoretical approaches to various disciplines.

Metody i kryteria oceniania:

This course is designed to introduce students to questions in which gender is a significant category of analysis.

Topics include the construction of gender identity and sexuality and the relationship of gender to past and present social and cultural institutions, gendered representations in the arts and literature, and feminist and related theoretical approaches to various disciplines.

Discussion and directed reading on a topic of interest to the individual student.

Active participation, group discusssion, critical text analysis, critical commentary (written and oral evaluation)

Uwagi:

konwersatorium w j. obcym IV DMPC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)