Uczeń nieprzystosowany społecznie i zagrożony nieprzystosowaniem społecznym w szkole [00-FF-UNZ]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Uczeń nieprzystosowany społecznie i zagrożony nieprzystosowaniem społecznym w szkole [00-FF-UNZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Hubert Iwanicki | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Siemionow, J. ( 2011) Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność. Warszawa: Difin. Strykowska, J. (2005). Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gniezno. Konopnicki, J. (1971). Niedostosowanie społeczne. Warszawa: PWN. Kruszewski, K. (red.) (1991). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lipkowski, O. (1971). Wychowanie dzieci społecznie niedostosowanych. Warszawa: PZWS Pospiszyl, K. (1973). Psychologiczna analiza wadliwych postaw społecznych młodzieży. Warszawa: PWN. Szecówka, A. (2007). Kształcenie resocjalizujące. w: B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śledzianowski, J. (2004). Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Kielce: Wydawnictwo AŚ. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Nieprzystosowanie społeczne i zagrożenie nieprzystosowaniem społecznym: różnice w istocie pojęć, etiologia procesów. 2. Uczeń agresywny i przejawiający zachowania opozycyjno-buntownicze. 3. Przemoc wśród uczniów. 4. Konflikty w klasie, szkole. 5. Uczeń izolujący się i apatyczny. 6. Uczeń z zaburzeniami pamięci i zaburzeniami koncentracji uwagi. 7. Uczeń wagarujący. 8. Uczeń z zburzeniami lękowymi i depresją. 9. Uczeń odrzucony przez grupę. 10. Uczeń z problemem uzależnienia. 11. Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia ucznia. 12. Istota kształtowania postaw prospołecznych wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność podczas zajęć - obecność studenta/studentki podczas ćwiczeń - ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć - ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentki tematu podczas zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
fakultet dla V DMPC (ERI,TEA) Godziny kontaktowe 30 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.