Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych [PC-5F-KPW]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych [PC-5F-KPW] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Hubert Iwanicki |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska |
Zakres tematów: |
1. Pojęcie profilaktyki społecznej i istota wychowania. Cele profilaktyki i wychowania 2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych 3. Strategie oddziaływań profilaktycznych; 4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna 5. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych 6. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły. Przesłanki teoretyczne programów, cele, zadania, założenia 7. Zasady tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych 8. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego 9. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych 10. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych 11. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 12. Analiza aktualnych przykładowych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 13. Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na dany problem 14. Monitorowanie kompetencji społecznych uczniów 15. Metodyka wykorzystywania programów 16. Ewaluacja programów profilaktyczno-wychowawczych (określenie metod ewaluacyjnych i podjętych działań profilaktyczno-wychowawczych) 17. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego 18. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecność i aktywność studenta/studentki na zajęciach |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III DMPC-PRE Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów Nakład pracy studenta/studentki: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 10 godz. Przygotowanie projektu - 20 godz. Zaprezentowanie projektu - 2 godz. ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.