Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-KPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie oceny przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecności i aktywności studenta/studentki na zajęciach

Pełny opis:

1. Pojęcie profilaktyki społecznej i istota wychowania. Cele profilaktyki i wychowania

2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych

3. Strategie oddziaływań profilaktycznych;

4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna

5. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych

6. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły. Przesłanki teoretyczne programów, cele, zadania, założenia

7. Zasady tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych

8. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego

9. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych

10. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych

11. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego

12. Analiza aktualnych przykładowych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach

- programy promujące i chroniące zdrowie uczniów

- programy promujące bezpieczeństwo uczniów

13. Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na dany problem

14. Monitorowanie kompetencji społecznych uczniów

15. Metodyka wykorzystywania programów

16. Ewaluacja programów profilaktyczno-wychowawczych (określenie metod ewaluacyjnych i podjętych działań profilaktyczno-wychowawczych)

17. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego

18. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych

Literatura:

Literatura podstawowa:

Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls

Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej i profilaktycznej w edukacji.

Zna teoretyczne przesłanki projektowania programów profilaktycznych.

Zna zasady diagnozowania zachowań ryzykownych w kontekście działań profilaktycznych.

Zna terminologię i zasady konstruowania, oceny i wdrażania programów wychowawczo-profilaktycznych.

Zna metodykę wykorzystywania konstruowanych programów wychowawczych, ich założenia teoretyczne oraz klasyfikacje programów kształtowania postaw wobec uczniów z niepełnosprawnością i relacji w grupach integracyjnych.

Zna zasady tworzenia programów mających na celu kształtowanie właściwych postaw wobec uczniów z niepełnosprawnością.

Umiejętności

Określa cele podejmowanych działań wychowawczych w szkole i klasie.

Potrafi skonstruować program wychowawczy i profilaktyczny w przedszkolu i szkole oraz dokonywać ich ewaluacji.

Potrafi zaprojektować oddziaływania wychowawcze kształtujące kompetencje społeczne w klasie integracyjnej i dokonać oceny jego efektywności.

Potrafi opracować programy kształtowania postaw wobec uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych.

Potrafi ocenić efektywność programów rozwijających kompetencje społeczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością.

Kompetencje społeczne

Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania.

Metody i kryteria oceniania:

ocena przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecność i aktywność studenta/studentki na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Joanna Moleda, Katarzyna Nawrocka, Anna Osowska-Rembecka, Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach

Aktywność podczas zajęć

kolokwium pisemne- test wiedzy

Pełny opis:

1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej

2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja.

3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego.

4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych.

5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach

- programy promujące i chroniące zdrowie uczniów

- programy promujące bezpieczeństwo uczniów

6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych.

7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych

8. Budowa programu profilaktycznego

9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego

10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem

11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych

12. System rekomendacji programów profilaktycznych

Literatura:

Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004

Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych: 12

Przygotowanie zajęć 20

Opracowanie projektu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Filip Chrypankowski, Hubert Iwanicki, Joanna Moleda, Anna Osowska-Rembecka, Agnieszka Strumińska, Agnieszka Tracz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie oceny przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecności i aktywności studenta/studentki na zajęciach

Pełny opis:

1. Pojęcie profilaktyki społecznej i istota wychowania. Cele profilaktyki i wychowania

2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych

3. Strategie oddziaływań profilaktycznych;

4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna

5. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych

6. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły. Przesłanki teoretyczne programów, cele, zadania, założenia

7. Zasady tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych

8. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego

9. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych

10. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych

11. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego

12. Analiza aktualnych przykładowych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach

- programy promujące i chroniące zdrowie uczniów

- programy promujące bezpieczeństwo uczniów

13. Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na dany problem

14. Monitorowanie kompetencji społecznych uczniów

15. Metodyka wykorzystywania programów

16. Ewaluacja programów profilaktyczno-wychowawczych (określenie metod ewaluacyjnych i podjętych działań profilaktyczno-wychowawczych)

17. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego

18. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych

Literatura:

Literatura podstawowa:

Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls

Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska

Uwagi:

Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów

Nakład pracy studenta/studentki:

Ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 10 godz.

Przygotowanie projektu - 20 godz.

Zaprezentowanie projektu - 2 godz.

ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach

Aktywność podczas zajęć

kolokwium pisemne- test wiedzy

Pełny opis:

1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej

2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja.

3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego.

4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych.

5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach

- programy promujące i chroniące zdrowie uczniów

- programy promujące bezpieczeństwo uczniów

6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych.

7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych

8. Budowa programu profilaktycznego

9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego

10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem

11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych

12. System rekomendacji programów profilaktycznych

Literatura:

Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004

Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych: 12

Przygotowanie zajęć 20

Opracowanie projektu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Filip Chrypankowski, Hubert Iwanicki, Błażej Kmieciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie oceny przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecności i aktywności studenta/studentki na zajęciach

Pełny opis:

1. Pojęcie profilaktyki społecznej i istota wychowania. Cele profilaktyki i wychowania

2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych

3. Strategie oddziaływań profilaktycznych;

4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna

5. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych

6. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły. Przesłanki teoretyczne programów, cele, zadania, założenia

7. Zasady tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych

8. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego

9. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych

10. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych

11. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego

12. Analiza aktualnych przykładowych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach

- programy promujące i chroniące zdrowie uczniów

- programy promujące bezpieczeństwo uczniów

13. Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na dany problem

14. Monitorowanie kompetencji społecznych uczniów

15. Metodyka wykorzystywania programów

16. Ewaluacja programów profilaktyczno-wychowawczych (określenie metod ewaluacyjnych i podjętych działań profilaktyczno-wychowawczych)

17. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego

18. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych

Literatura:

Literatura podstawowa:

Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls

Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska

Uwagi:

Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów

Nakład pracy studenta/studentki:

Ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 10 godz.

Przygotowanie projektu - 20 godz.

Zaprezentowanie projektu - 2 godz.

ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Chrypankowski
Prowadzący grup: Filip Chrypankowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie przez studentów zakładanych efektów, weryfikowane będzie na podstawie oceny przygotowanego, autorskiego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecności i aktywności studenta/studentki na zajęciach.

Pełny opis:

1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące;

2. Fazy konstruowania programu profilaktycznego wg. M. Szpringer;

3. Diagnozowanie środowiska, potrzeb, oczekiwań i dostosowań do danego środowiska, rola nauczyciela i wychowawcy;

4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych;

5. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja;

6. Standardy w tworzeniu programów profilaktycznych;

7. Rodzaje programów profilaktycznych wg Z. Gaś;

8. Programy promocji i ochrony zdrowia;

9. Przykładowy program profilaktyczny w praktyce;

10. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych;

11. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego;

12. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych;

13.Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych;

14. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem;

15. Wybór tematu, stworzerzenie autorskiego programu i prezentacja.

Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują projekt, który będzie prezentowany grupie, dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu. Podczas prezentowanych zagadnień wokół wybranego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia.

Literatura:

Gaś Z. (2000) Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin

Ostaszewski K.(2016) Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Szpringer M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce

Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Szymańska J. (2002) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, projekty

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych: 12

Opracowanie programu: 20

Przygotowanie się do zajęć: 18

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)