Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-KPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie oceny przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecności i aktywności studenta/studentki na zajęciach |
Pełny opis: |
1. Pojęcie profilaktyki społecznej i istota wychowania. Cele profilaktyki i wychowania 2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych 3. Strategie oddziaływań profilaktycznych; 4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna 5. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych 6. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły. Przesłanki teoretyczne programów, cele, zadania, założenia 7. Zasady tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych 8. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego 9. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych 10. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych 11. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 12. Analiza aktualnych przykładowych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 13. Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na dany problem 14. Monitorowanie kompetencji społecznych uczniów 15. Metodyka wykorzystywania programów 16. Ewaluacja programów profilaktyczno-wychowawczych (określenie metod ewaluacyjnych i podjętych działań profilaktyczno-wychowawczych) 17. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego 18. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej i profilaktycznej w edukacji. Zna teoretyczne przesłanki projektowania programów profilaktycznych. Zna zasady diagnozowania zachowań ryzykownych w kontekście działań profilaktycznych. Zna terminologię i zasady konstruowania, oceny i wdrażania programów wychowawczo-profilaktycznych. Zna metodykę wykorzystywania konstruowanych programów wychowawczych, ich założenia teoretyczne oraz klasyfikacje programów kształtowania postaw wobec uczniów z niepełnosprawnością i relacji w grupach integracyjnych. Zna zasady tworzenia programów mających na celu kształtowanie właściwych postaw wobec uczniów z niepełnosprawnością. Umiejętności Określa cele podejmowanych działań wychowawczych w szkole i klasie. Potrafi skonstruować program wychowawczy i profilaktyczny w przedszkolu i szkole oraz dokonywać ich ewaluacji. Potrafi zaprojektować oddziaływania wychowawcze kształtujące kompetencje społeczne w klasie integracyjnej i dokonać oceny jego efektywności. Potrafi opracować programy kształtowania postaw wobec uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych. Potrafi ocenić efektywność programów rozwijających kompetencje społeczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Kompetencje społeczne Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecność i aktywność studenta/studentki na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Joanna Moleda, Katarzyna Nawrocka, Anna Osowska-Rembecka, Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność podczas zajęć kolokwium pisemne- test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej 2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja. 3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego. 4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych. 5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych. 7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych 8. Budowa programu profilaktycznego 9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem 11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych 12. System rekomendacji programów profilaktycznych |
|
Literatura: |
Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000 Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016 Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004 Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: 12 Przygotowanie zajęć 20 Opracowanie projektu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski, Hubert Iwanicki, Joanna Moleda, Anna Osowska-Rembecka, Agnieszka Strumińska, Agnieszka Tracz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie oceny przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecności i aktywności studenta/studentki na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie profilaktyki społecznej i istota wychowania. Cele profilaktyki i wychowania 2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych 3. Strategie oddziaływań profilaktycznych; 4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna 5. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych 6. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły. Przesłanki teoretyczne programów, cele, zadania, założenia 7. Zasady tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych 8. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego 9. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych 10. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych 11. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 12. Analiza aktualnych przykładowych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 13. Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na dany problem 14. Monitorowanie kompetencji społecznych uczniów 15. Metodyka wykorzystywania programów 16. Ewaluacja programów profilaktyczno-wychowawczych (określenie metod ewaluacyjnych i podjętych działań profilaktyczno-wychowawczych) 17. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego 18. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów Nakład pracy studenta/studentki: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 10 godz. Przygotowanie projektu - 20 godz. Zaprezentowanie projektu - 2 godz. ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność podczas zajęć kolokwium pisemne- test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej 2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja. 3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego. 4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych. 5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych. 7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych 8. Budowa programu profilaktycznego 9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem 11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych 12. System rekomendacji programów profilaktycznych |
|
Literatura: |
Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000 Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016 Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004 Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: 12 Przygotowanie zajęć 20 Opracowanie projektu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski, Hubert Iwanicki, Błażej Kmieciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie oceny przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecności i aktywności studenta/studentki na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie profilaktyki społecznej i istota wychowania. Cele profilaktyki i wychowania 2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych 3. Strategie oddziaływań profilaktycznych; 4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna 5. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych 6. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły. Przesłanki teoretyczne programów, cele, zadania, założenia 7. Zasady tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych 8. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego 9. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych 10. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych 11. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 12. Analiza aktualnych przykładowych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 13. Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na dany problem 14. Monitorowanie kompetencji społecznych uczniów 15. Metodyka wykorzystywania programów 16. Ewaluacja programów profilaktyczno-wychowawczych (określenie metod ewaluacyjnych i podjętych działań profilaktyczno-wychowawczych) 17. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego 18. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów Nakład pracy studenta/studentki: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 10 godz. Przygotowanie projektu - 20 godz. Zaprezentowanie projektu - 2 godz. ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Chrypankowski | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie przez studentów zakładanych efektów, weryfikowane będzie na podstawie oceny przygotowanego, autorskiego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecności i aktywności studenta/studentki na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące; 2. Fazy konstruowania programu profilaktycznego wg. M. Szpringer; 3. Diagnozowanie środowiska, potrzeb, oczekiwań i dostosowań do danego środowiska, rola nauczyciela i wychowawcy; 4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych; 5. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja; 6. Standardy w tworzeniu programów profilaktycznych; 7. Rodzaje programów profilaktycznych wg Z. Gaś; 8. Programy promocji i ochrony zdrowia; 9. Przykładowy program profilaktyczny w praktyce; 10. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych; 11. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego; 12. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych; 13.Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych; 14. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem; 15. Wybór tematu, stworzerzenie autorskiego programu i prezentacja. Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują projekt, który będzie prezentowany grupie, dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu. Podczas prezentowanych zagadnień wokół wybranego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. |
|
Literatura: |
Gaś Z. (2000) Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin Ostaszewski K.(2016) Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR Szpringer M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. (2002) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, projekty Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: 12 Opracowanie programu: 20 Przygotowanie się do zajęć: 18 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.