Metodyka edukacji przyrodniczej [PC-5F-MPR]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Metodyka edukacji przyrodniczej [PC-5F-MPR] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Ligia Tuszyńska | ||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: linki do książek: L. Tuszyńska i A. Witkowska- Tomaszewska. Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne T. I Wyd. APS Anna Mikler- Chwastek Jan Amos Jelinek. Adamina Korwin-Szymanowska. Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym w praktyce szkolnej. Wydawnictwo APS. 2023 Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi, 2023 wyd. APS https://www.aps.edu.pl/media/wl4h4t11/plecak_2-150.pdf https://www.aps.edu.pl/media/npjhirnj/plecak_1-popr-kolor-31-08.pdf Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady. Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM". Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Potyrała, K. (2001). Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Kraków: Wyd. Nauk. UP. Potyrała, K., Walosik, A. (2011). Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, podręcznik akademicki. Kraków: Wyd. Kubajak. Scenariusze zajęć Wydawnictwa Librus . PDF umieszczone w zespole Teams Uzupełniająca: Stawiński, W. (2006). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Kraków: PWN. Tuszyńska, L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wyd. WSP-TWP. Życie szkoły, czasopismo dla nauczycieli. |
||||||||||
Zakres tematów: |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym w aspekcie treści przyrodniczych. Akty prawne o charakterze nadrzędnym stanowiące podstawę prawną w nauczaniu. 2. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Kategoryzacja osiągnięć ucznia: wiedza, umiejętności i postawy. Kompetencje ucznia. Cele kognitywne, afektywne i behawioralne kształcenia przyrodniczego. 3. Zasady nauczania: dydaktycznej transformacja treści nauczania, strukturalnego nauczania, poglądowego nauczania, stopniowania trudności, samodzielności i aktywności ucznia, wiązania teorii z praktyką, efektywności kształcenia, nauczania problemowego. 4. Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna, operacyjna, problemowa. 5. Środki dydaktyczne w nauczaniu treści przyrodniczych. Funkcje podręcznika w nauczaniu. 6. Metody kształcenia w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym: klasyfikacje metod kształcenia. Metody podające, problemowe, eksponujące – percepcyjne na przykładzie dramy i pokazu połączonego z przeżyciem, programowane, praktyczne metody kierowania samodzielną pracą ucznia, metoda ćwiczeń, odtwarzania). Metody poszukujące - klasyczna metoda problemowa, metody aktywizujące. 7. Formy pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Praca indywidualna i grupowa. Praca grupowa jednolita i zróżnicowana. 8. Metodyka prowadzenia zajęć terenowych w nauczaniu treści przyrodniczych. 9. Ocenianie jako element metodyki prowadzenia zajęć przyrodniczych. Wymagania programowe. Elementy pomiaru dydaktycznego. 10. Ewaluacja metod kształcenia i form pracy z uczniem na przedszkolnym i wczesnoszkolnym etapie edukacyjnym. Elementy kontroli przebiegu zajęć edukacyjnych. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza: Student potrafi opracować i postawić cele dydaktyczne prowadzonych zajęć przyrodniczych w terenie Umiejętności: stosuje regulamin bezpieczeństwa podczas zajęć, opiekuje się dziećmi, udziela pomocy wykonywaniu zadań w kontakcie z przyrodą Kompetencje: Organizuje i wspiera pracę w zespołach, działa na rzecz ochrony przyrody, prowadzi ewaluację zajęć wspólnie z uczniami. Forma sprawdzania efektów: Każdy student przygotowuje konspekt i prowadzi 20 minutowe zajęcia przyrodnicze w terenie. Otrzymuje ocenę za konspekt (wg. Wzoru zamieszczonego w Zespole Teams) I ocenę za prowadzenie zajęć – (osiągnięcie celu). Zaliczenie ocena średnia. |
||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 7 Forma zajęć- praca w terenie – w okolicy szkoły, w parku w Ogrodzie Botanicznym UW Nakład pracy: godziny kontaktowe 15godz. – prowadzenie zajęć, praca samodzielna – 15godz. przygotowanie scenariusza zajęć, wykonanie środków dydaktycznych Zapoznanie się z literaturą – 15 godz. Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad2AddaO8A_9OqQoAWpI84pk8B9Wo5LyUoXM1sHxI5lg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b22a5fe1-ede9-412b-8e77-d25c62be8635&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.