Psychologia rozwoju [PC-5F-PYR2]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Psychologia rozwoju [PC-5F-PYR2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Hryniewicka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T.3. Warszawa: PWN. Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332) Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN. Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć: przedstawienie programu i struktury zajęć, podstawowej literatury, kryterium zaliczenia 2. Okres prenatalny – charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka przed urodzeniem • omówienie istoty rozwoju, filogeneza, antropogeneza, ontogeneza, kryteria zmiany rozwojowej, okresy rozwojowe • przebieg rozwoju psychofizycznego dziecka w okresie prenatalnym, stadia rozwoju • warunki optymalizacji rozwoju dziecka w okresie prenatalnym, • czynniki zaburzające rozwój prenatalny 3. Poród i okres noworodkowy: • poród: czas trwania, etapy, czynniki ryzyka, wcześniactwo • adaptacja noworodka do zmiany środowiska • odruchy bezwarunkowe • kierunki rozwoju (cefalokaudalny, proksymodystalny, łokciowo-promieniowy), skale do badania poziomu rozwoju dziecka po urodzeniu 4. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: • lokomocja, rozwój manipulacji i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego • rozwój kompetencji komunikacyjnej • rozwój intelektualny: osiągnięcia stadium sensoryczno-motorycznego – teoria Piageta • etapy i kierunki rozwoju mowy dziecka • rozwój społeczno-emocjonalny • problem hospitalizacji • rola ojca w rozwoju dziecka • rozwój zabawy i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka 5. Okres przedszkolny – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: • rozwój pojęć • diagnoza rozwoju intelektualnego na podstawie rysunku • podstawowe formy aktywności dziecka w okresie przedszkolnym • ogólna charakterystyka zabaw i twórczości dziecięcej, ich znaczenie dla rozwoju dziecka • rozwój społeczno-moralny i poznawczy • rozwój pojęcia Ja • kryteria dojrzałości szkolnej 6. Młodszy wiek szkolny: • rozwój procesów poznawczych • kształtowanie się sfery działania • rozwój społecznych relacji z innymi, rola grupy rówieśniczej • analiza procesu nauczania, rola stylów nauczania w formowaniu się sukcesów i niepowodzeń edukacyjnych • trudności w nauczaniu i wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, ich przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania 7. Kształtowanie się osobowości u młodzieży w okresie dojrzewania: • wczesna adolescencja – zmiany fizyczne i psychologiczne związane z dojrzewaniem (rozwój poznawczy, społeczny, główne rodzaje działalności, kształtowanie się tożsamości) • późna adolescencja- wiek młodzieńczy (rozbudowa związków interpersonalnych, kształtowanie się autonomii moralnej, aktywność społeczna) 8. Rozwój we wczesnym okresie dorosłości i w wieku średnim: • wydarzenia życiowe • rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny • syndrom pustego gniazda • kryzys wieku średniego • zmiana aktywności związana z przejściem na emeryturę 9. Specyficzne problemy i potrzeby człowieka starego oraz chorego terminalnie: - trudności z jednoznacznym określeniem progu starości - biologiczny, społeczny i psycho-podmiotowy wymiar starości - krytyczne zdarzenia życiowe człowieka wpływające na sytuację społeczną człowieka starego - główne nurty badań nad osobowością człowieka starego - jakość życia człowiek starego - choroby somatyczne oraz stan zdrowia psychicznego osób w okresie późnej dorosłości 10. Metodologiczne problemy i sposoby badania procesów rozwojowych u dzieci i młodzieży |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, studium przypadku, prezentacja |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo, wygłoszenie referatu na wybrany temat, uzyskanie poprawnej oceny z zaliczenia obejmującego materiał omówiony przez prowadzącego oraz zdobyty samodzielnie zgodnie ze wskazaniami przekazanymi podczas 1-szych zajęć organizacyjnych |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I DMPC 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.