Kręgi alternatyw społeczno-kulturowych [PE-3S-KAS]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kręgi alternatyw społeczno-kulturowych [PE-3S-KAS] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Jaronowska |
Literatura: |
PROGRAM ĆWICZEŃ Z LITERATURĄ Część I. Podstawowe zagadnienia związane z problematyką przedmiotu. [dwie jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Wprowadzenie w problematykę zajęć. Warunki zaliczenia przedmiotu; • Światopogląd? Wyjaśnienie pojęcia; • Światopogląd a ideologia; • Psychologiczne podłoże konfliktów ideologicznych; Literatura: Cieciuch J., Czym jest światopogląd? Filozoficzny kontekst psychologicznego pojęcia, „Psychologia rozwojowa”, 2005, tom 10, nr 2 (pdf) Kamińska W., Światopogląd i postawy, „Forum akademickie”, Grudzień 2019 https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2019/12/swiatopoglad-i-postawy/ Patriotyzm XXI wieku – Narcyzm czy Duma narodowa?, „Zoon Politikon” 8/2017 (pdf) Piesta W., Patriotyzm. Czy może być nowoczesny i co to znaczy? https://publicystyka.ngo.pl/patriotyzm-czy-moze-byc-nowoczesny-i-co-to-znaczy Reykowski J., Różnice mentalności jako źródła ideologicznych konfliktów, „Nauka” 3/2013 (pdf) Tondera M., Jak zakończyć światopoglądowe wojny https://klubjagiellonski.pl/2015/04/08/jak-zakonczyc-swiatopogladowe-wojny/ Część. II Transgresja historyczna jako fenomen alternatywny wobec dominujących trendów i prawidłowości. Rola transgresji w rozwoju kultury i cywilizacji [trzy jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Kultura a cywilizacja. Wyjaśnienie pojęć i ich wzajemne relacje. • Mechanizmy i czynniki sprawcze inicjujące ewolucję kultury. • Motywacja hubrystyczna jako motyw kulturotwórczych działań o charakterze transgresyjnym • Transgresje. Czym są i jaki jest ich udział w procesach kulturotwórczych? • Alternatywny wymiar osobliwości fenomenu przekraczania granic. Literatura: Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013 (pdf) Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1997, rozdz. IX, X, XI Jaronowska S., Humanistyka i psychologia. O znaczeniu transgresji, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela & S. Jaronowska (red.), APS, Warszawa 2017 Część III. Indywidualne autorskie prezentacje dotyczące problematyki transgresji (psychologicznej, historycznej, indywidualnej, zbiorowej), czyli fenomenu przekraczania granic ujawniającego się w kulturze, w życiu społecznym, w obszarze zbiorowych lub indywidualnych doświadczeń. [trzy jednostki zajęciowe] Część IV. Indywidualne autorskie wystąpienia inspirowane odniesieniami do samodzielnie wybranych źródeł (literatury pięknej, literatury faktu, prasy) poruszających problematykę alternatyw społecznych/kulturowych/społeczno-kulturowych. [trzy jednostki zajęciowe] Część V. Wybrane odsłony współczesnych alternatyw edukacyjnych. Edukacja do heroizmu. Pedagogika przeżyć. Edukacja tanatologiczna [trzy jednostki zajęciowe] Literatura: Atłas K., Temperamentalne i osobowościowe podłoże codziennego heroizmu, Uniwersytet Śląski w Katowicach 2019. Rozdział I. Fragmenty: 1.3.2. Koncepcja heroizmu codziennego autorstwa Scotta Lilienfelda; 1.3.3. Różnice między heroizmem a altruizmem; 1.3.4. Ciemna strona heroizmu. https://wydawnictwo.us.edu.pl/sites/wydawnictwo.us.edu.pl/files/wus_2019_atlas_temperamentalne_i_osobowosciowe_podloze_ok.pdf HIP Projekt Bohaterskiej Wyobraźni Profesora Philipa Zimbardo HIP - Projekt Bohaterskiej Wyobraźni Profesora Philipa Zimbardo (metis.pl) Siwicki M., Trawestowanie Heraklesa. Eskapistyczne wizje aktywności fizycznej a umiar pedagoga, (w:) Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017. Swędzioł W., O poszukiwaniu przygody we współczesnym świecie, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017. Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, (w): Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, S. Jaronowska (red.), Radom 2015. |
Zakres tematów: |
1. Omówienie programu zajęć, warunków uzyskania zaliczenia ćwiczeń, metodyki korzystania z materiałów źródłowych Część I. Podstawowe zagadnienia związane z problematyką przedmiotu. [dwie jednostki zajęciowe] Część. II Transgresja historyczna jako fenomen alternatywny wobec dominujących trendów i prawidłowości. Rola transgresji w rozwoju kultury i cywilizacji. [trzy jednostki zajęciowe] Część III. Indywidualne autorskie prezentacje dotyczące problematyki transgresji (psychologicznej, historycznej, indywidualnej, zbiorowej) - fenomenu przekraczania granic ujawniającego się w kulturze, w życiu społecznym, w obszarze zbiorowych lub indywidualnych doświadczeń. [trzy jednostki zajęciowe] Część IV. Indywidualne autorskie wystąpienia inspirowane odniesieniami do samodzielnie wybranych źródeł (literatury pięknej, literatury faktu, prasy) poruszających problematykę alternatyw społecznych/kulturowych/społeczno-kulturowych. [trzy jednostki zajęciowe] Część V. Wybrane odsłony współczesnych alternatyw edukacyjnych. Edukacja do heroizmu. Pedagogika przeżyć. Edukacja tanatologiczna [trzy jednostki zajęciowe] |
Metody dydaktyczne: |
-krytyczne analizy zagadnień związanych z problematyką zajęć, praca w grupach, dyskusje, projekcje audiowizualne, prezentacje indywidualnych wystąpień |
Metody i kryteria oceniania: |
- Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej problematyki transgresji - Ocena autorskiego wystąpienia inspirowanego odniesieniami do samodzielnie dobranych źródeł poruszających problematykę alternatyw społecznych/kulturowych/społeczno-kulturowych. W przygotowaniu i realizacji obydwu wystąpień wyklucza się współautorstwo. - Obecność na zajęciach i uczestniczenie w podejmowanych dyskusjach. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DZPE ASK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.