Kręgi alternatyw społeczno-kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-KAS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kręgi alternatyw społeczno-kulturowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Kulturowe reprezentacje i interpretacje problematyki wychowania. Animacyjny potencjał sytuacji transgresyjnych. Zróżnicowanie religijne społeczeństw jako wyzwanie edukacyjne. Współczesne problemy i konflikty światopoglądowe – konteksty kulturowe w pracy animatora. Subkultury i kontrkultury – obszary „kultur alternatywnych”. Zło i dobro w kontekstach etycznych – dylematy współczesnego pedagoga. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma podstawową wiedzę o społeczeństwach zróżnicowanych etnicznie, kulturowo, religijnie. - Zna specyfikę relacji komunikacyjnych w społeczeństwach zróżnicowanych etnicznie, religijnie i kulturowo. Umiejętności - Potrafi wykorzystać wiedzę pedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną do interpretacji i opisu społeczności o różnej charakterystyce kulturowej, etnicznej, religijnej. - Posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społeczno-kulturowych oraz formułowania sądów i argumentacji na ten temat. - Potrafi analizować motywy i wzory zachowań grup społecznych i jednostek reprezentujących różne kręgi kulturowe. Kompetencje społeczne - Dostrzega etyczny wymiar pracy animatora w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI: W zakresie wiedzy ocenie podlega: - wiedza o problemach uwarunkowanych różnicami kulturowymi, światopoglądowymi i społecznymi - znajomość specyfiki relacji komunikacyjnych w społeczeństwach zróżnicowanych światopoglądowo, etnicznie i kulturowo. W zakresie umiejętności ocenie podlega: - umiejętność wykorzystania wiedzy pedagogicznej, socjologicznej i psychologicznej do interpretacji i opisu społeczności o różnej charakterystyce kulturowej, etnicznej, religijnej. - umiejętność krytycznej oceny zjawisk społeczno-kulturowych oraz formułowania sądów i argumentacji na ten temat. - umiejętność analizowania motywów i wzorów zachowań grup społecznych i jednostek reprezentujących różne kręgi kulturowe. W zakresie kompetencji ocenie podlega: - dostrzeganie etycznego wymiaru pracy pedagoga animatora w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo - poziom i jakość uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć. WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: • Uzyskanie pozytywnej oceny z autorskiego wystąpienia w ramach przeglądu prasy społeczno-kulturalnej. Podstawą ww. oceny jest treść autorskiego wystąpienia Studenta/Studentki w ramach przeglądu prasy społeczno-kulturalnej, periodyków społeczno-kulturalnych. Wystąpienie ma wymiar jednoosobowy, bez współautorstwa. Sprowadza się do prezentacji przemyśleń, spostrzeżeń i wniosków z lektury samodzielnie wybranego i przeanalizowanego artykułu dotyczącego współczesnych kontrowersji, rozbieżności i sporów światopoglądowych i/lub zjawisk z życia społecznego i kulturalnego mających charakter partykularny i/lub alternatywny. • Obecność i aktywny udział w dyskusji prowadzonej podczas zajęć. Uzyskanie co najmniej 3 plusów za aktywność skutkuje podniesieniem oceny końcowej z przedmiotu o 0,5 stopnia. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE, CZYLI ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: - Problematyka i organizacja zajęć. Warunki zaliczenia przedmiotu; - Światopogląd? Wyjaśnienie pojęcia; - Światopogląd a ideologia; - Psychologiczne podłoże konfliktów ideologicznych; - Radykalizm i demagogia jako potencjalne źródła konfliktów światopoglądowych; - Kultura a cywilizacja. Wyjaśnienie pojęć i ich wzajemne relacje; - Oblicza partykularyzmów i alternatyw społeczno-kulturowych. Kultura alternatywna i kontrkultura. Konkretyzacje zjawisk; - Oblicza partykularyzmów i alternatyw edukacyjnych. Pedagogika heroizmu, pedagogika przygody, pedagogika lasu, edukacja tanatologiczna… - Dylematy światopoglądowe i konflikty systemów wartości. Odniesienia do wybranych przykładów. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Cieciuch J., Czym jest światopogląd? Filozoficzny kontekst psychologicznego pojęcia, „Psychologia rozwojowa”, 2005, tom 10, nr 2 Jeziński M., Wojtkowski Ł. Hipsterzy jako post-wspólnota cyfrowa. Uwagi o post-subkulturowym internetowym folklorze, „Przegląd kulturoznawczy” Nr 2(32)2017 Kamińska W., Światopogląd i postawy, „Forum akademickie”, Grudzień 2019 https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2019/12/swiatopoglad-i-postawy/ Kijko M., Ukryta praca kontrkultury; Kałowski P. Ostatnia mniejszość: kontrkultura lat 60. i ruch antypsychiatrii, w: A. Węcławik (red.), Kontrkultura. Motywy, manifestacje, dziedzictwo, Europejskie Stowarzyszenie Kulturoznawcze, Poznań 2018 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/24271/1/Kontrkultura.pdf Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013 Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1997, rozdz. IX, X, XI. Krajewski M., Kultury alternatywne i konsumpcja https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marek_krajewski_-_kultury_alternatywne_i_konsumpcja.pdf Moraczewski K., O tak zwanej muzyce alternatywnej https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/3._krzysztof_moraczewski_-_kultury_alternatywne_i_konsumpcja.pdf Patriotyzm XXI wieku – Narcyzm czy Duma narodowa?, „Zoon Politikon” 8/2017 Piesta W., Patriotyzm. Czy może być nowoczesny i co to znaczy? https://publicystyka.ngo.pl/patriotyzm-czy-moze-byc-nowoczesny-i-co-to-znaczy Maciej Piasecki, Jakie są nowoczesne subkultury? Wybraliśmy te najbardziej zaskakujące https://www.focus.pl/artykul/jakie-s-nowoczesne-subkultury-wybralimy-te-najbardziej-zaskakujce Reykowski J., Różnice mentalności jako źródła ideologicznych konfliktów, „Nauka” 3/2013 Siwicki M., Trawestowanie Heraklesa. Eskapistyczne wizje aktywności fizycznej a umiar pedagoga, (w:) Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017 Suchecki A.M., Naukowe rozumienie kultury jako zjawiska społeczno-ekonomicznego - przegląd koncepcji, "Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego" 26/2012 Swędzioł W., O poszukiwaniu przygody we współczesnym świecie, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017 Szczeźniak K., Droga do kresu… Transgresja jako motyw i cel podróży w relacjach reporterskich, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela & S. Jaronowska (red.), APS, Warszawa 1997 Tondera M., Jak zakończyć światopoglądowe wojny https://klubjagiellonski.pl/2015/04/08/jak-zakonczyc-swiatopogladowe-wojny/ Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003 Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, (w): Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, S. Jaronowska (red.), Radom 2015 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: -krytyczne analizy zagadnień związanych z problematyką zajęć, praca w grupach, dyskusje, -realizacja zadań samokształceniowych związanych z przygotowaniem się do zajęć (oparta na pracy z tekstem) NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI SZACOWANY W GODZINACH POTRZEBNYCH DO ZREALIZOWANIA DANEJ AKTYWNOŚCI: GODZINY KONTAKTOWE -30 PRZYGOTOWANIE AUTORSKIEGO WYSTĄPIENIA - 10 PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ - 15 SUMARYCZNA LICZBA GODZIN AKTYWNOŚCI STUDENTKI/STUDENTA: 55 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 LINK DO ZESPOŁU UTWORZONEGO W APLIKACJI MICROSOFT TEAMS dla PRZEDMIOTU: PE-3S-KAS, gr IIIASK: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3FrlnmkOpciE7qU6fpAECV49AgKo5SzlLvImjw16TGI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6aecb837-3704-4ead-b609-84ff58578264&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI: • Uzyskanie pozytywnej oceny z autorskiego wystąpienia w ramach przeglądu prasy społeczno-kulturalnej. Podstawą ww. oceny jest treść autorskiego wystąpienia Studenta/Studentki w ramach przeglądu periodyków podejmujących tematykę społeczno-kulturalną. (W przygotowaniu i realizacji wystąpienia wyklucza się współautorstwo). Alternatywną propozycją jest przeprowadzenie i zrelacjonowanie wywiadu z Mistrzem lub jego uczniem. Tematyka wywiadu inspirowana jest hasłem „Współcześni Keatingowie”. • Uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowania i przedstawienia prezentacji na temat wybranego zjawiska, które można zaklasyfikować do zbioru alternatyw społecznych/kulturowych/społeczno-kulturowych. • Uzyskanie minimum 8 plusów za aktywność na zajęciach. Ocena z przedmiotu jest średnią z uzyskanych ocen cząstkowych. Istnieje możliwość podniesienia końcowej oceny z przedmiotu o połowę stopnia w przypadku uzyskania plusów w liczbie przekraczającej podaną wartość minimalną. |
|
Pełny opis: |
PROGRAM ZAJĘĆ: Cz. I. Podstawowe zagadnienia związane z problematyką przedmiotu [dwie jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Wprowadzenie w problematykę zajęć. Warunki zaliczenia przedmiotu; • Światopogląd? Wyjaśnienie pojęcia; • Światopogląd a ideologia; • Psychologiczne podłoże konfliktów ideologicznych; Cz. II Rola alternatyw społeczno-kulturowych w inicjowaniu rozwoju kultury i cywilizacji [trzy jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Kultura a cywilizacja. Wyjaśnienie pojęć i ich wzajemne relacje. • Mechanizmy i czynniki sprawcze inicjujące ewolucję kultury. • Motywacja hubrystyczna jako motyw kulturotwórczych działań o charakterze transgresyjnym • Transgresje. Czym są i jaki jest ich udział w procesach kulturotwórczych? • Alternatywny wymiar transgresji – właściwość czy osobliwość fenomenu przekraczania granic? Cz. III HOMO TRANSGRESSIVUS jako twórca kultury. Wymiary alternatyw kulturowych [trzy jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Wymiary kulturowych alternatyw w twórczości filmowej i teatralnej • Alternatywne drogi rozwoju twórczości filmowej – ekspresjonizm, surrealizm, kino moralnego niepokoju, casus Laureata Nagrody Złotego Indyka • Alternatywne drogi rozwoju twórczości teatralnej – Tadeusz Kantor, Józef Szajna, Jerzy Grotowski, Hijikata Tatsumi CZ. IV. HOMO RELIGIOSUS – kulturotwórcze manifestacje alternatyw na skali odniesień do TRANSCENDENCJI [dwie jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Wierzenia i obrzędy pogrzebowe, sztuka sepulkralna, • Poszukiwania sensu istnienia w wymiarze metafizycznego „skąd i dokąd” człowieka CZ. V. HOMO EDUCANDUS – najnowsze odsłony alternatyw edukacyjnych [dwie jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Pedagogika heroizmu, Edukacja tanatologiczna, Rozwiązania edukacyjne inspirowane Pedagogią przygody) • Współcześni Keatingowie. Oblicza pedagogicznego mistrzostwa w doświadczeniach i opiniach Osób zainteresowanych tym tematem (w ramach realizacji zajęć przewiduje się możliwość przeprowadzenia i zrelacjonowania wywiadu z Mistrzem lub jego Uczniem). Cz VI. AUTORSKIE WYSTĄPIENIA UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ. • Przedstawianie autorskich wystąpień i prezentacji. • Podsumowanie i zakończenie zajęć |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Cieciuch J., Czym jest światopogląd? Filozoficzny kontekst psychologicznego pojęcia, „Psychologia rozwojowa”, 2005, tom 10, nr 2 Galanciak S., Transgresyjny wymiar relacji mistrz-uczeń w teatrze Jerzego Grotowskiego, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, (red.) A. Ciążela i S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017 Heroic Imagination Project | Agnieszka Wilczyńska | TEDxKazimierz https://www.youtube.com/watch?v=SOS0HK0JYw0 Jaronowska S., Poza limesem życia... Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017. Jaronowska S., Transgresja. Od kontekstów zjawiska ku jego manifestacjom w odniesieniach do transcendencji, w: W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019 Kamińska W., Światopogląd i postawy, „Forum akademickie”, Grudzień 2019 https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2019/12/swiatopoglad-i-postawy/ Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013 Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1997, rozdz. IX, X, XI Obarska M., Tacy bidni, tacy szarzy. Przedmioty teatralnej awangardy, Tacy bidni, tacy szarzy. Przedmioty teatralnej awangardy | Artykuł | Culture.pl Ostolska M., Jerzy Grotowski – Odkrywanie człowieka, : Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, (red.) A. Ciążela i S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. Patriotyzm XXI wieku – Narcyzm czy Duma narodowa?, „Zoon Politikon” 8/2017 Piesta W., Patriotyzm. Czy może być nowoczesny i co to znaczy? https://publicystyka.ngo.pl/patriotyzm-czy-moze-byc-nowoczesny-i-co-to-znaczy Pietraszek A.T., Poza granice wytrzymałości… Oblicza transgresji we wspomnieniach dokumentalistki, w: W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku t ranscendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019 Projekt Bohaterskiej Wyobraźni – Antyradio 19,12,2015 https://www.youtube.com/watch?v=ExUJWFqroBc Reykowski J., Różnice mentalności jako źródła ideologicznych konfliktów, „Nauka” 3/2013 Siwicki M., Trawestowanie Heraklesa. Eskapistyczne wizje aktywności fizycznej a umiar pedagoga, (w:) Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017 Suchecki A.M., Naukowe rozumienie kultury jako zjawiska społeczno-ekonomicznego – przegląd koncepcji, "Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego" 26/2012 Swędzioł W., O poszukiwaniu przygody we współczesnym świecie, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017 Szczeźniak K., Droga do kresu… Transgresja jako motyw i cel podróży w relacjach reporterskich, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela & S. Jaronowska (red.), APS, Warszawa 1997 Szulakiewicz. M., Kultura współczesna w poszukiwaniu Boga, w: Między socjologią a filozofią i teologią, J. Kaczmarek (red.), Humaniora, Poznań 2019 Tondera M., Jak zakończyć światopoglądowe wojny https://klubjagiellonski.pl/2015/04/08/jak-zakonczyc-swiatopogladowe-wojny/ Uryga D., Tancerz uprowadzony. Teatr tańca butō Hijikaty Tatsumiego, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, (red.) A. Ciążela i S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017 Wałachowska M., Sens życia według bł. Ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego, w: W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019 Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, „Żak”, Warszawa 2003 Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, (w): Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, S. Jaronowska (red.), Radom 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Jeziński M., Wojtkowski Ł. Hipsterzy jako post-wspólnota cyfrowa. Uwagi o post- subkulturowym internetowym folklorze „Przegląd kulturoznawczy” Nr 2(32)2017 Kijko M., Ukryta praca kontrkultury; Kałowski P. Ostatnia mniejszość: kontrkultura lat 60. i ruch antypsychiatrii, w: A. Węcławik (red.), Kontrkultura. Motywy, manifestacje, dziedzictwo, Europejskie Stowarzyszenie Kulturoznawcze, Poznań 2018 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/24271/1/Kontrkultura.pdf Krajewski M., Kultury alternatywne i konsumpcja https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marek_krajewski_-_kultury_alternatywne_i_konsumpcja.pdf Moraczewski K., O tak zwanej muzyce alternatywnej https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/3._krzysztof_moraczewski_-_kultury_alternatywne_i_konsumpcja.pdf Piasecki M., Jakie są nowoczesne subkultury? Wybraliśmy te najbardziej zaskakujące https://www.focus.pl/artykul/jakie-s-nowoczesne-subkultury-wybralimy-te-najbardziej-zaskakujce |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: -krytyczne analizy zagadnień związanych z problematyką zajęć, praca w grupach, dyskusje, projekcje audiowizualne -realizacja zadań samokształceniowych związanych z przygotowaniem się do zajęć (oparta na pracy z tekstem), przygotowaniem autorskiego wystąpienia i prezentacji. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI SZACOWANY W GODZINACH POTRZEBNYCH DO ZREALIZOWANIA DANEJ AKTYWNOŚCI: GODZINY KONTAKTOWE -30 PRZYGOTOWANIE AUTORSKIEGO WYSTĄPIENIA I PREZENTACJI - 10 PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ - 15 SUMARYCZNA LICZBA GODZIN AKTYWNOŚCI STUDENTKI/STUDENTA: 55 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza - Ma podstawową wiedzę o społeczeństwach zróżnicowanych etnicznie, kulturowo, religijnie oraz zna specyfikę relacji komunikacyjnych w społeczeństwach zróżnicowanych etnicznie, religijnie i kulturowo. (Uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej problematyki transgresji (psychologicznej, historycznej, indywidualnej, zbiorowej). W realizacji wystąpienia wyklucza się współautorstwo. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością strukturalizacji, opisu i prezentacji zagadnień związanych z wybranym tematem prezentacji. Umiejętności - Potrafi wykorzystać wiedzę pedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną do interpretacji i opisu społeczności o różnej charakterystyce kulturowej, etnicznej, religijnej, krytycznie oceniać zjawiska społeczno-kulturowe, formułować sądy i argumenty na ten temat, analizować motywy i wzory zachowań grup społecznych i jednostek reprezentujących różne kręgi kulturowe. (Uzyskanie pozytywnej oceny z autorskiego wystąpienia inspirowanego odniesieniami do samodzielnie dobranych źródeł. W przygotowaniu i realizacji wystąpienia wyklucza się współautorstwo. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest w tym przypadku wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) znajomością problemu poruszonego w samodzielnie wybranym materiale źródłowym. Kompetencje społeczne - Dostrzega etyczny wymiar pracy animatora w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo (Udział w dyskusjach prowadzonych podczas zajęć). |
|
Pełny opis: |
PROGRAM ZAJĘĆ: Część I. Podstawowe zagadnienia związane z problematyką przedmiotu. [dwie jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Wprowadzenie w problematykę zajęć. Warunki zaliczenia przedmiotu; • Światopogląd? Wyjaśnienie pojęcia; • Światopogląd a ideologia; • Psychologiczne podłoże konfliktów ideologicznych; Część. II Transgresja historyczna jako fenomen alternatywny wobec dominujących trendów i prawidłowości. Rola transgresji w rozwoju kultury i cywilizacji. [trzy jednostki zajęciowe] Zagadnienia szczegółowe: • Kultura a cywilizacja. Wyjaśnienie pojęć i ich wzajemne relacje. • Mechanizmy i czynniki sprawcze inicjujące ewolucję kultury. • Motywacja hubrystyczna jako motyw kulturotwórczych działań o charakterze transgresyjnym • Transgresje. Czym są i jaki jest ich udział w procesach kulturotwórczych? • Alternatywny wymiar osobliwości fenomenu przekraczania granic. Część III. Indywidualne autorskie prezentacje dotyczące problematyki transgresji (psychologicznej, historycznej, indywidualnej, zbiorowej), czyli fenomenu przekraczania granic ujawniającego się w kulturze, w życiu społecznym, w obszarze zbiorowych lub indywidualnych doświadczeń. [trzy jednostki zajęciowe] Część IV. Indywidualne autorskie wystąpienia inspirowane odniesieniami do samodzielnie dobranych źródeł (literatury pięknej, literatury faktu, prasy) poruszających problematykę dawnych lub współczesnych alternatyw społecznych/kulturowych/społeczno-kulturowych. [trzy jednostki zajęciowe] Część V. Wybrane odsłony współczesnych alternatyw edukacyjnych. Edukacja do heroizmu. Pedagogika przeżyć. Edukacja tanatologiczna [trzy jednostki zajęciowe] |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Atłas K., Temperamentalne i osobowościowe podłoże codziennego heroizmu, Uniwersytet Śląski w Katowicach 2019. Rozdział I. Fragmenty: 1.3.2. Koncepcja heroizmu codziennego autorstwa Scotta Lilienfelda; 1.3.3. Różnice między heroizmem a altruizmem; 1.3.4. Ciemna strona heroizmu https://wydawnictwo.us.edu.pl/sites/wydawnictwo.us.edu.pl/files/wus_2019_atlas_temperamentalne_i_osobowosciowe_podloze_ok.pdf Cieciuch J., Czym jest światopogląd? Filozoficzny kontekst psychologicznego pojęcia, „Psychologia rozwojowa”, 2005, tom 10, nr 2 (pdf). HIP Projekt Bohaterskiej Wyobraźni Profesora Philipa Zimbardo HIP - Projekt Bohaterskiej Wyobraźni Profesora Philipa Zimbardo (metis.pl) Jaronowska S., Humanistyka i psychologia. O znaczeniu transgresji, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela & S. Jaronowska (red.), APS, Warszawa 2017. Kamińska W., Światopogląd i postawy, „Forum akademickie”, Grudzień 2019 https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2019/12/swiatopoglad-i-postawy/ Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013 (pdf). Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1997, rozdz. IX, X, XI. Patriotyzm XXI wieku – Narcyzm czy Duma narodowa?, „Zoon Politikon” 8/2017 (pdf). Piesta W., Patriotyzm. Czy może być nowoczesny i co to znaczy? https://publicystyka.ngo.pl/patriotyzm-czy-moze-byc-nowoczesny-i-co-to-znaczy Projekt Bohaterskiej Wyobraźni – Antyradio 19,12,2015 https://www.youtube.com/watch?v=ExUJWFqroBc Reykowski J., Różnice mentalności jako źródła ideologicznych konfliktów, „Nauka” 3/2013 (pdf). Siwicki M., Trawestowanie Heraklesa. Eskapistyczne wizje aktywności fizycznej a umiar pedagoga, (w:) Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017. Swędzioł W., O poszukiwaniu przygody we współczesnym świecie, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017. Tondera M., Jak zakończyć światopoglądowe wojny https://klubjagiellonski.pl/2015/04/08/jak-zakonczyc-swiatopogladowe-wojny/ Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, (w): Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, S. Jaronowska (red.), Radom 2015. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Krajewski M., Kultury alternatywne i konsumpcja (pdf) https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marek_krajewski_-kultury_alternatywne_i_konsumpcja.pdf Obarska M., Tacy bidni, tacy szarzy. Przedmioty teatralnej awangardy https://culture.pl/pl/artykul/tacy-bidni-tacy-szarzy-przedmioty-teatralnej-awangardy Pietraszek A.T., Poza granice wytrzymałości… Oblicza transgresji we wspomnieniach dokumentalistki, w: W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019. Szczeźniak K., Droga do kresu… Transgresja jako motyw i cel podróży w relacjach reporterskich, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela & S. Jaronowska (red.), APS, Warszawa 2017. Szulakiewicz. M., Kultura współczesna w poszukiwaniu Boga, w: Między socjologią a filozofią i teologią, J. Kaczmarek (red.), Humaniora, Poznań 2019 (pdf). Uryga D., Tancerz uprowadzony. Teatr tańca butō Hijikaty Tatsumiego, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, (red.) A. Ciążela i S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. Wałachowska M., Sens życia według bł. Ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego, w: W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019. Jaronowska S., Poza limesem życia... Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, w: Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017. Jaronowska S., Transgresja. Od kontekstów zjawiska ku jego manifestacjom w odniesieniach do transcendencji, w: W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: -krytyczne analizy zagadnień związanych z problematyką zajęć, praca w grupach, dyskusje, projekcje audiowizualne -realizacja zadań samokształceniowych związanych z przygotowaniem się do zajęć (oparta na pracy z tekstem), przygotowaniem autorskiego wystąpienia i prezentacji. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI SZACOWANY W GODZINACH POTRZEBNYCH DO ZREALIZOWANIA DANEJ AKTYWNOŚCI: GODZINY KONTAKTOWE -30 PRZYGOTOWANIE AUTORSKIEGO WYSTĄPIENIA I PREZENTACJI - 10 PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ - 15 SUMARYCZNA LICZBA GODZIN AKTYWNOŚCI STUDENTKI/STUDENTA: 55 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.