Współczesne kierunki w edukacji [AP-3F-WKE]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Współczesne kierunki w edukacji [AP-3F-WKE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Gara | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zajęcia wprowadzające Literatura uzupełniająca: B. Śliwerski, Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007. S. Palka, Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2001. Z. Kwieciński, Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 7-12. H. Berner, Współczesne kierunki pedagogiczne, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, s. 195-276. R. Moore, Socjologia edukacji, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 2, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006 (rozdz. „Struktura dyskursu edukacyjnego”), s. 412-433. Moduł A. Koncepcyjne horyzonty idei edukacyjnych współczesnych kierunków w edukacji I. Lektura obowiązkowa: I. Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000, s. 74-88; 125-135. Literatura uzupełniająca: S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997, s. 142-151, s. 156-175 W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004, s. 25-30 , s. 190-207. J. Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, Kraków 2006. B. Milerski, Pedagogika kultury, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 220-231. M. Sekreta, Współczesna niemiecka filozofia i pedagogika kultury, w: Polskie badania nad myślą pedagogiczną w latach 1900-1939. Perarga, Gdańsk 2006, s. 87-106. II. Literatura obowiązkowa: M. Krupska, Możliwość wykorzystania koncepcji relacji pedagogicznej Maxa van Manena w teorii wychowania, t. 1, Kraków 2021s. 167-177; 185-213. Lektura uzupełniająca: J. Filek, Fenomenologia wychowania, w: tenże, Filozofia jako etyka, Wydawnictwo Znak, Kraków 2001, s. 82-121. K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003, s. 99-120. N. Pelcova, Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej, Warszawa 2014 („Wychowanie jako sztuka poruszania się w życiu”), s. 163-181. J. Gara, Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009 nr. 2, s. 5-19. J. Gara, Fenomenologiczna kategoria świata życia codziennego jako przesłanka eksplikacji sensów edukacji, „Forum Pedagogiczne” 2017 nr. 2, s. 145-167. J. Gara, Fenomenologiczne inspiracje hermeneutycznego rozjaśniania fenomenu edukacji, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015 nr. 2-3 (236), s. 114-144. J. Grondin, Gadamera doświadczenie i teoria wychowania: uczenie się, że inny może mieć rację, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015 nr. 2, s. 11-29 III. Literatura obowiązkowa: G. L. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 (rozdz. „Egzystencjalizm a edukacja”), s. 110-132. Lektura uzupełniająca: M. Nowak, Pedagogika egzystencjalizmu: jej założenia, cele i rola w rozwoju nauk pedagogicznych, „Rocznik Nauk Społecznych” 2004, tom XXXII, zeszyt 2, s. 5-29. J. Tarnowski, Pedagogika egzystencjalna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 248-260. B. Suchodolski, Egzystencjalizm i jego teoria wychowawcza, w: tenże, O pedagogikę na miarę naszych czasów, Książka i Wiedza, Warszawa 1958, 283-337. J. Patocka, „Świat naturalny” w medytacjach autora po trzydziestu trzech latach, Warszawa 2019 („Ludzkie życie a ruch egzystencji”), s. 93-100. D. Będen, Sokrates jako wychowawca. Sokratejskie rozmyślania Jana Patocki, „Forum Pedagogiczne” 2019 nr. 2 cz. 2, s. 93-102. J. Gara, Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego, Warszawa 2021, s. 69-118. J. Gara, Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. IV Lektura obowiązkowa: S. Sztobryn, Pedagogika Nowego Wychowania, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 278-292. Literatura uzupełniająca: J. Korczak, Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002, s. 155-181 (Prawo dziecka do szacunku). M. Montessori, Domy dziecięce, Warszawa 2005, s. 48-66. B. Śliwerski, Pedagogika dziecka Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. J. Zubelewicz, Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002. J. Bińczycka, Korczakowska pedagogika emancypacyjna, w: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. B. Śliwerski, Kraków 2001, s. 609-614. V. Lektura obowiązkowa: Z. Melosik, Pedagogika pragmatyzmu, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 307-323. Literatura uzupełniająca: J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, Warszawa 2005, s. 9-15, s. 25-26 R. Rorty, Edukacja i wyzwanie postnowoczesności, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993 , s. 96-101. K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1967 (rozdział „Filozofia i pedagogika pragmatyzmu”), s. 73-94. VI. Lektura obowiązkowa: T. Szkudlarek, Pedagogika krytyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 363-377. Literatura uzupełniająca: H.A. Giroux, Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993, s. 111-139. P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 1990, s. 59-69. „Chowanna”. Studia i eseje. Kurs na ignorancję (Giroux) 2020 nr. 1 (54). VII. Lektura obowiązkowa: M. Czerepaniak-Walczak, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk 2006, s. 127-153. Literatura uzupełniająca: H. Zielińska-Kostyło, Pedagogika emancypacyjna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1. M. Czerepaniak-Walczak, Między dostosowaniem a zmianą. Elementy pedagogiki emancypacyjnej, Szczecin 1995. M. Czerepaniak-Walczak, Realizm krytyczny jako metodologiczna perspektywa pedagogiki emancypacyjnej, „Socjologia wychowania” 1997 nr 13. B. Śliwerski, Współczesne nurty wychowania, Kraków 2001, s. 261-283. VIII. Lektura obowiązkowa: T. Szkudlarek, Pedagogika międzykulturowa, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 415-424. Literatura uzupełniająca: J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005, 200-232. T. Lewowicki, W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, w: Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, red. E. Malewska, B. Śliwerski, Kraków 2002, s. 23-40. B. Śliwerski, Współczesne nurty wychowania, Kraków 2001, s. 283-302. IX. Lektura obowiązkowa: B. Śliwerski, Pedagogika negatywna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 436-451. Literatura uzupełniająca: H. von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128. I. Illich, Celebrowanie świadomości, Poznań 1994, s. 113-148. B. Śliwerski, Współczesne nurty wychowania, Kraków 2001, s. 323-357. H. von Schoenebeck, Postpedagogika. Od antypedagogiki do Amication, Kraków 2009. H. von Schoenebeck, Wsparcie zamiast wychowania, „Podstawy edukacji” 2009 nr. 2, 227-235. X. Literatura obowiązkowa: Z. Melosik, Pedagogika postmodernizmu, w:, Pedagogika, tom 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, s. 452-464. Literatura uzupełniająca: J.-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997 (rozdział 1, 3, 10), s. 25-34, 41-46, 111-119. Z. Bauman, Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności, w: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, tom. 1. red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2007, s. 139-154. B. Śliwerski, Współczesne nurty wychowania, Kraków 2001, s. 357-386. T. Szkudlarek, Edukacja w wieloznaczności: pespektywa postmodernistyczna, w: Odmiany myślenia o edukacji, red, J. Rutkowiak, Kraków 1995, s. 265-282. Moduł B. Aplikacyjne horyzonty praktyki edukacyjnej współczesnych kierunków w edukacji XI. Literatura obowiązkowa: Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka, Kraków 2012 (rozdz. „Uczeń”, „Szkoła”), s. 210-222; 258-280. Literatura uzupełniająca: J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa 2009 (rozdz. „Kształtowanie doświadczeń podmiotowości dzieci na zajęciach w badanych klasach”), s. 221-279. M. Czerepniak-Walczak, Podmiot i podmiotowość, w: tenże, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytyczne człowieka, Gdańsk 2006, rozdz. 8, s. 112-127. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2001, s. 23-41. M. J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014, s. 101-118. XII. Literatura obowiązkowa: J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa 2009 (rozdz. „Style działań edukacyjnych nauczycieli a szkolne doświadczenia uczniów”), s. 280-308. Literatura uzupełniająca: M. Uljens, Dydaktyka szkolna, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 2, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, s. 105-252. G. Mietzel, Psychologia kształcenia, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 2, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, s. 253-292. L. Kopciewicz, Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 349-392. M. Dudzikowa, Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2010, s. 203-246. XIII. Literatura obowiązkowa: J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 8, s. 181-206. Literatura uzupełniająca: Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Z. Bauman, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995. M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, rozdz. 10, w: 263-288. J. Kruszelnicka, Ukryty program szkół alternatywnych – projekt badań, w: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. B. Śliwerski, Kraków 2001, s. 445-456. J. Gara, Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1, s. 31-58. XIV. Literatura obowiązkowa: H. Gasik, Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf Literatura uzupełniająca: K. Polak, Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych, w: Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, red. D. Borecka-Biernat, Warszawa: Difin, 2010, s. 23-40. B. Zamorska, Pokój nauczycielski jako przestrzeń dyskursu edukacyjnego, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2010, s. 369-388. M. Dudzikowa, Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2010, s. 203-246. Podsumowanie zajęć i zaliczenie końcowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, wskazanie lektur, wymagań. Omówienie podstawowych pojęć i zagadnień. liczba godzin: 2ćw Moduł A. Koncepcyjne horyzonty idei edukacyjnych współczesnych kierunków w edukacji I. Edukacja i wzorzec afirmacji kształcenia ogólnego/humanistycznych intencji edukacji pedagogiki kultury liczba godzin: 2ćw II. Edukacja i wzorzec afirmacji powinności odkrywania tego, co nieznane/przesłonięte pedagogiki fenomenologicznej liczba godzin: 2ćw III. Edukacja i wzorzec afirmacji nieredukowalnej jednostkowości/autentyczności bycia pedagogiki egzystencjalnej liczba godzin: 2ćw IV. Edukacja i wzorzec afirmacji dowartościowania dziecięcego świata doświadczenia/statusu społecznego dziecka pedagogiki pajdocentrycznej liczba godzin: 2ćw V. Edukacja i wzorzec afirmacji uczenia się przez działanie/skutków działania pedagogiki pragmatyzmu liczba godzin: 2ćw VI. Edukacja i wzorzec afirmacji świadomości krytycznej/dekonstrukcji praktyk pozbawionych uprawomocnień pedagogiki krytycznej liczba godzin: 2ćw VII. Edukacja i wzorzec afirmacji społecznej sprawczości/podmiotowego samostanowienia pedagogiki emancypacyjnej liczba godzin: 2ćw VIII. Edukacja i wzorzec afirmacji bogactwa inności kulturowej/tożsamości kultur pogranicza pedagogiki międzykulturowej liczba godzin: 2ćw IX. Edukacja i wzorzec afirmacji antysystemowych alternatyw/demaskowania pseudoedukacji pedagogiki negatywnej liczba godzin: 2ćw X. Edukacja i wzorzec afirmacji nielinearności postępu i zaniku „wielkich narracji” pedagogiki ponowoczesnej liczba godzin: 2ćw Moduł B. Aplikacyjne horyzonty praktyki edukacyjnej współczesnych kierunków w edukacji XI. Edukacja i problem środowiska szkolnego i klasy szkolnej jako społecznej przestrzeni partycypacji i upodmiotowienia oraz współczesne modele redefinicji funkcji szkoły i praktyk odziaływań szkolnych liczba godzin: 2ćw XII. Edukacja i problem doświadczenia uczniów w perspektywie sprawczości środowiska szkolnego/stylów działań edukacyjnych w instytucjonalnych praktykach odziaływań szkolnych liczba godzin: 2ćw XIII. Edukacja i problem strukturalnych i symbolicznych konsekwencji „ukrytego programu szkoły” w instytucjonalnych praktykach odziaływań szkolnych liczba godzin: 2ćw XIV. Edukacja i problem środowiska szkolnego jako przestrzeni konfliktogennej/projektowania strategii redukcji napięć i konfliktów w instytucjonalnych praktykach odziaływań szkolnych. Podsumowanie zajęć i zaliczenie końcowe liczba godzin: 2ćw |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w grupach, „burza mózgów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe. Skala punktów: 1-10. Próg zaliczenia 50%. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniwa I DZWS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.