Podstawy pedagogiki [AP-3F-PPG]
Semestr zimowy 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki [AP-3F-PPG] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 50 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Zawadzka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Studenci chcący poszerzyć treści podejmowane na wykładzie mogą sięgnąć do publikacji zamieszczonych w sekcji Literatura uzupełniająca. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. Pedagogika jako nauka i wiedza o procesach edukacyjnych i jej rozwój. 2. Wychowanie i jego konteksty jako przedmiot pedagogiki i ich związki z innymi procesami edukacyjnymi. 3. Funkcje, nurty i metody wychowania. Antropologiczne i aksjologiczne aspekty wychowania. 4. Granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. Relacje pomiędzy podmiotami procesów edukacyjnych a style wychowania. 5. Tradycyjne i emancypacyjne ujęcia wychowania. Nowe Wychowanie, podmiotowość dziecka i jego prawa. Wybrane egzemplifikacje współczesnych kontynuacji idei Nowego Wychowania. 6. Środowiska edukacyjne i specyfika procesów edukacyjnych w nich zachodzących. Współpraca środowisk wychowawczych i jej znaczenie. 7. Społeczno-kulturowe konteksty wychowania oraz problemy globalne jako źródło wyzwań edukacyjnych i wychowawczych. 8. Samowychowanie i samokształcenie jako sposoby aktywnego ustosunkowywania się do wyzwań współczesności a idea całożyciowego uczenia się i społeczeństwa uczącego się. Podsumowanie. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład problemowy konwersatoryjny, metoda problemowa, dyskusja, quiz. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie formatywne w trakcie wykładu oraz sumatywne (egzamin końcowy) składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Zaliczenie egzaminu wymaga uzyskania minimum 51% punktów możliwych do zdobycia. Punktacja: 15,5-18.0 - dst. 18,5-21.0 - dst. plus 21,5-24 - db. 24,5-27.0 - db. plus 27,5-30.0 - bdb. Ocena z egzaminu może być podwyższona o 0,5 lub o 1,0 na podstawie wysokiej aktywności na ćwiczeniach oraz realizacji portfolio na wysokim poziomie. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I DZRE (wspólny z I DZWS) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.