Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kamila Dobrenko | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (R.2.3.3 i 2.3.4 str.76-120) ‘Obserwacja’ ‘Testowanie’: ‘Kwestionariusze’, ‘Techniki projekcyjne’, ‘Próby zadaniowe’. Szustrowa, A. (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. W: Stemplewska, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1). Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Rozdziały: 4 ‘Obserwacja swobodna’ i 5 ‘Analiza i interpretacja danych z wywiadu i obserwacji’ (ANEKS str.81-110). Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (R. 4 str. 209-225) ‘Wartości. Etyczna postawa psychologa w praktyce diagnostycznej.’ Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (R.2.3.2 str.62-76)‘ lub fragment z Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP (str.215-240) ‘Informacje zwrotne’ Kuberska-Kędzierska M. (2018). Ile ważą emocje? Łódź: Wydawnictwo Galaktyka. Wybrany jeden rozdział – historia pracy z jednym pacjentem. |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia - rola i znaczenie, pytanie i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria. Omawiamy przykłady na forum, w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omówienie doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych. |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini wykłady ćwiczenia praca w grupach analiza przygotowanych przez studentów studiów przypadku |
||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie: - aktywności studentów w trakcie spotkań ćwiczeniowych; - wykonywania kolejnych zadań związanych z procedurą diagnostyczną - napisanie pracy zaliczeniowej - studium przypadku - na podstawie trzystopniowej procedury diagnostycznej |
||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa V ZM/PY -PKL 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.