Społeczeństwo i wspólnoty lokalne [WS-2F-SWL]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Społeczeństwo i wspólnoty lokalne [WS-2F-SWL] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 2120/2121 Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 2120/2121 Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Zielińska | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bourdieu Pierre, Passeron Jean-Claude (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, Warszawa: PWN. Domański Henryk (2017) Stratyfikacja klasowa w Polsce 1982-2015, w: Maciej Gdula, Michał Sutowski (red.), Klasy w Polsce. Teorie, dyskusje, badania, konteksty, Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych. Sadura Przemysław (2017), Państwo, szkoła, klasy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Literatura uzupełniająca: Berger Peter L. (2002), Zaproszenie do socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marks Karol, Engels Fryderyk (1949), Manifest Komunistyczny, w: Dzieła wybrane, tom I, s. 26-55. Standing Guy (2011), The Precariat: The New Dangerous Class, Londyn: Bloomsbury Academic. Okólski Marek (2018), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Szukalski Piotr (2008), Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek, w: Jerzy T. Kowaleski i Piotr Szukalski (red.) Starzenie się ludności, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 153-185. Jarosz Ewa (2013), Społeczne wykluczenie i dyskryminacja dzieci – marginalizowany obszar nierówności społecznych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Lewenstein Barbara (1999). Wspólnota społeczna a uczestnictwo lokalne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Załęski Paweł Stefan (2012), Neoliberalizm i społeczeństwo obywatelskie, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. Korolczuk Elżbieta (2017), Społeczeństwo obywatelskie w Polsce – kryzys czy nowe otwarcie? Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych Krytyki Politycznej. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Kolejne wykłady obejmują następującą tematykę: - wprowadzenie do socjologii jako dyscypliny naukowej; - problematyka klas społecznych; - klasy społeczne a system edukacji (przykład Francji i Polski); - nierówności społeczne ze względu na płeć i wiek we współczesnej Polsce; - specyfika społeczności lokalnych w Polsce i koncepcja społeczeństwa obywatelskiego; |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami interaktywnymi. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy odbędzie się w formie testu jednokrotnego wyboru i jednego pytania otwartego. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.wykładowa ZU/WS Nakład pracy studentki: - 15 h - udział w wykładach - 45 h - zapoznanie się z lekturami - 25 h - przygotowanie się do egzaminu końcowego |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.