Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Julia Serwa |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
Zakres tematów: |
1. Normalizacja warunków życia i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. 2. Środowisko rodzinne osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych. 3. Organizacyjne i dydaktyczne aspekty kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela wspierającego kształcenie. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. 4. Wybrane metody i techniki pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej w warsztacie pracy pedagoga specjalnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego. 6. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 7. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 8. Wybrane rozwiązania w zakresie rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. 9. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą jako aspekty andragogiki i gerontologii specjalnej. 10. Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością. 11. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium - jednokrotnego wyboru z pytaniem otwartym - wykonanie i doniesienie/złożenie (w formie stworzenia folderu w aplikacji Teams) ćwiczeń praktycznych wskazanych przez osobę prowadzącą zajęcia - aktywność merytoryczna podczas zajęć |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I DMPC 7 Kontakt do osoby prowadzącej zajęcia: Julia Serwa jserwa@aps.edu.pl Sposób kontaktowania się z grupą studencką: przez mail oraz przez grupę założoną w aplikacji Teams. Grupa Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3alc701frWGhfizMCJLfoeAFFcL8pkwg2LX9ObKKRKuHA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5814f32a-a5e2-415b-ba08-95288d6cd588&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.