Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej. - Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym. - Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. - Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. - Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanie społeczne oraz uzdolnienia. - Zagadnienia gerontologii specjalnej – okres starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. - Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie. - Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. - Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie. - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Kształcenie pedagogów specjalnych. - Wybrane metody pedagogiki specjalnej – biblioterapia, czytelnictwo, wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną. - Rodzina osób z niepełnosprawnością. - Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania interdyscyplinarne. Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej i nauk pokrewnych. Zna cele, zadania, zasady i zakres. Rozumie kontekst opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie w ujęciu historycznym; współczesne tendencje w pedagogice specjalnej. Zna wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowaniem społecznym lub uzdolnieniami. Opisuje skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Charakteryzuje systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie; zasady wyrównywania szans edukacyjnych; system kształcenia pedagogów specjalnych. Zna i rozumie współczesne podejścia do problemów osób z niepełnosprawnością (podmiotowość, godność, autonomia, samostanowienie, jakość życia). Umiejętności Potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej. Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej a także utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami. Jest gotów do okazywania wrażliwości na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej oraz prezentowania właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnością |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Mazurek, Elżbieta Paradowska, Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru obejmujący swym zakresem tematykę ćwiczeń i wykładów |
|
Pełny opis: |
Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej. - Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym. - Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. - Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. - Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanie społeczne oraz uzdolnienia. - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji). Instytucje i organizacje pozarządowe działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. - Zagadnienia andragogiki specjalnej i gerontologii specjalnej – okres dorosłości i starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. - Normalizacja, podmiotowość, autonomia, samostanowienie, integracja i jakość życia osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie. - Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. - Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie. - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Kształcenie pedagogów specjalnych. - Wybrane metody pedagogiki specjalnej – biblioterapia, czytelnictwo, wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną - Rodzina osób z niepełnosprawnością. - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej - Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Dykcik, W. (red.). (2010). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz z notatkami i (ewentualnie) skany podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Gasik-Daszkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kirsten, Aleksandra Mazurek, Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny na ocenę |
|
Pełny opis: |
- Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej. - Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym. - Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. - Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. - Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanie społeczne oraz uzdolnienia. - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji). Instytucje i organizacje pozarządowe działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. - Zagadnienia andragogiki specjalnej i gerontologii specjalnej – okres dorosłości i starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. - Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie. - Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. - Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie. - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Kształcenie pedagogów specjalnych. - Wybrane metody pedagogiki specjalnej – biblioterapia, czytelnictwo, wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną - Rodzina osób z niepełnosprawnością. - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej - Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Dykcik, W. (red.). (2010). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady, ćwiczenia) - 45 godzin przygotowanie się do zajęć - 40 godzin przygotowanie się do egzaminu - 25 godzin sumaryczna liczba godzin - 110 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Mazurek, Elżbieta Paradowska, Bernadeta Szczupał, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych, obejmujący swym zakresem tematykę ćwiczeń i wykładów w dniu 15.06. godz. 14.30. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: - Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej. Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna. - Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym. - Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością. - Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). Instytucje i organizacje pozarządowe działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. - Zagadnienia andragogiki specjalnej i gerontologii specjalnej – okres dorosłości i starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. - Biblioterapia i czytelnictwo jako metody pedagogiki specjalnej Ćwiczenia: - Rodzina osób z niepełnosprawnością. - Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności (w tym różne formy twórczości i aktywności). - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. - Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) - jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego; typy systemów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością; zasady funkcjonowania szkoły integracyjnej; edukacji włączającej; zasady funkcjonowania szkoły specjalnej). Rola pedagoga specjalnego. Kształcenie pedagogów specjalnych. - Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach Wybrane formy rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami – przykłady dobrych praktyk - Wybrane metody pedagogiki specjalnej, m.in. wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną, metoda instrumentalna, bajkoterapia - Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. - Sieroctwo społeczne - Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), osób z niedostosowaniem społecznym. |
|
Literatura: |
Uwaga: prowadzący zastrzegają możliwość zmiany literatury z uwagi na edukację zdalną. O kolejności tematów decydują osoby prowadzące wykłady i ćwiczenia. Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Chrzanowska I. , Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Dykcik, W. (red.). (2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B. i in., (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Aksman J., Zinkiewicz B. (red.), (2019). Inkluzja wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej. Kraków: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Olechowska A., (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Podgórska-Jachnik D. (red.), (2009). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Skibska J. (red.), (2014). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH. Szczepkowska K. (2019), Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019 Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.),(2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Zima- Parjaszewska M., Abramowska B., E.,(red.), (2017). Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams Kontakt do koordynatora: bszczupal@aps.edu.pl ___________________________________________________ wykłady - dr hab. Bernadeta Szczupał, prof. APS link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8041ea6971d448eca9dff437a4fac86e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4bcae559-67b1-4734-a1bb-a6c8562ee3db&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ------------------------------------------------------------------------------------- ćwiczenia - dr Elżbieta Paradowska e-mail: eparadowska@aps.edu.pl grupa 1 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a18b0c2598c4b538ca0bbd74c3c65c9%40thread.tacv2/conversations?groupId=beb6ffd3-27ee-4331-9597-c1dcac1f5a6d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a39eb80c06483418c945bbd1a325465c2%40thread.tacv2/conversations?groupId=b28d15a9-cb3d-4f6c-9fdc-e8cfb553ed6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 3 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8c6a6d1791af48718aa3daafb09e787c%40thread.tacv2/conversations?groupId=40190b01-4dc1-4f06-b454-150673013093&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 5 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3bea3e10c22b48ec8e5721a8f62a9f81%40thread.tacv2/conversations?groupId=f604601c-0a93-4f8d-b990-982612945089&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 6 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aed1ce04b58e249cfb4a074fe8bd8a96d%40thread.tacv2/conversations?groupId=961e8deb-7c67-42fc-a810-20a8c92f2fae&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ------------------------------------------------------------------------------------------- ćwiczenia - dr Katarzyna Wereszka e-mail: kwereszka@aps.edu.pl grupa 7 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad8a331c7d28942d0b0e83ec2955cbb20%40thread.tacv2/conversations?groupId=21bf29dc-db8b-4d9e-82a2-0a3a8fb862d9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 8 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adc250d5982354d5897d8dbb31450b548%40thread.tacv2/conversations?groupId=2db88917-8c5d-464e-80f2-963c894a6d18&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 9 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0ffabe4023dc4f18a34665d057ee9856%40thread.tacv2/conversations?groupId=c5ab0278-d712-4c6b-8eef-ef62d742bcf9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 10 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a36eb8f3073c34a8e842c1426743022ce%40thread.tacv2/conversations?groupId=31fe306e-3221-4eda-bf5b-2e1838877333&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ------------------------------------------------------------------------------------ ćwiczenia - mgr Aleksandra Mazurek e-mail: amazurek@aps.edu.pl grupa 4 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6d9f15f8704846b7b509efa7d33dfa87%40thread.tacv2/conversations?groupId=83e13ff8-ee64-4de0-877d-a8b8fd85c2c6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 11 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa2586e3161734133970f86d2b66cd10e%40thread.tacv2/conversations?groupId=95397299-55d6-4898-930b-cb6997a17499&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 --------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning, praca w grupach, dyskusja.W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz z notatkami i (ewentualnie) skany podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Teams. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady, ćwiczenia) - 45 godzin przygotowanie się do zajęć - 40 godzin przygotowanie się do egzaminu - 25 godzin sumaryczna liczba godzin - 110 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Aleksandra Mazurek, Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych, obejmujący swym zakresem tematykę ćwiczeń i wykładów |
|
Pełny opis: |
Wykłady: - Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej. Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna. - Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym. - Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością. - Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). Instytucje i organizacje pozarządowe działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. - Zagadnienia andragogiki specjalnej i gerontologii specjalnej – okres dorosłości i starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. - Biblioterapia i czytelnictwo jako metody pedagogiki specjalnej Ćwiczenia: - Rodzina osób z niepełnosprawnością. - Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności (w tym różne formy twórczości i aktywności). - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. - Uczeń zdolny (w tym z niepełnosprawnością) - jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego; typy systemów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością; zasady funkcjonowania szkoły integracyjnej; edukacji włączającej; zasady funkcjonowania szkoły specjalnej). Rola pedagoga specjalnego. Kształcenie pedagogów specjalnych. - Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach Wybrane formy rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami – przykłady dobrych praktyk - Wybrane metody pedagogiki specjalnej, m.in. wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną, metoda instrumentalna, bajkoterapia - Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. - Sieroctwo społeczne - Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), osób z niedostosowaniem społecznym. |
|
Literatura: |
Uwaga: prowadzący zastrzegają możliwość zmiany literatury z uwagi na edukację zdalną. O kolejności tematów decydują osoby prowadzące wykłady i ćwiczenia. Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Chrzanowska I. , Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Dykcik, W. (red.). (2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B. i in., (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Aksman J., Zinkiewicz B. (red.), (2019). Inkluzja wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej. Kraków: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Olechowska A., (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Podgórska-Jachnik D. (red.), (2009). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Skibska J. (red.), (2014). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH. Szczepkowska K. (2019), Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019 Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.),(2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Zima- Parjaszewska M., Abramowska B., E.,(red.), (2017). Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams Kontakt do koordynatora: bszczupal@aps.edu.pl ___________________________________________________ wykłady - dr hab. Bernadeta Szczupał, prof. APS Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0a6ef63246a64386aee2dd3f42336a14%40thread.tacv2/conversations?groupId=8089879b-18e0-45b0-8010-6474ea74a042&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------- ćwiczenia - mgr Mariusz Maciątek e-mail: mmaciatek@aps.edu.pl grupa 1 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af18d456710df4760b933695afdd2a079%40thread.tacv2/conversations?groupId=99199b26-3a98-455d-b113-79f877860009&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac9960adf028f4b97b44d6a6619da2efd%40thread.tacv2/conversations?groupId=30c97a75-1219-42fc-bd60-08b39aee65d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ------------------------------------------------------------------------------------ ćwiczenia - mgr Aleksandra Mazurek e-mail: amazurek@aps.edu.pl grupa 3 link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa4d72728b1ff4a6fa120c830898410fe%40thread.tacv2/conversations?groupId=e7a09a8e-0649-4cdd-b04c-f93d9217c4ec&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning, praca w grupach, dyskusja.W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz z notatkami i (ewentualnie) skany podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Teams. Nakład pracy studenta godziny kontaktowe (wykłady, ćwiczenia) - 30 godzin przygotowanie się do zajęć - 40 godzin przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin sumaryczna liczba godzin - 105 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Mazurek, Elżbieta Paradowska, Magdalena Wałachowska, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot: - Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma kolokwium uzależniona od decyzji wykładowcy prowadzącego przedmiot). - Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych (forma ćwiczeń uzależniona od decyzji wykładowcy prowadzącego przedmiot). - Test egzaminacyjny obejmujący materiał wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). UWAGA: Osoby prowadzące ćwiczenia zostały zobowiązane do wystawienia oceny kończącej zajęcia. Ocena z ćwiczeń i ocena kończąca zajęcia wykładowe zostaną uśrednione do oceny egzaminacyjnej z przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej. - Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. - Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną. - Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. - Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. - Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie. - Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej. - Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Normalizacja warunków życia i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. - Środowisko rodzinne osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych. - Organizacyjne i dydaktyczne aspekty kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela wspierającego kształcenie. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. - Wybrane metody i techniki pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej w warsztacie pracy pedagoga specjalnego. - Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego. - Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. - Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. - Wybrane rozwiązania w zakresie rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą jako aspekty andragogiki i gerontologii specjalnej. - Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością. - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Wykład i ćwiczenia (literatura obowiązkowa) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Wykład i ćwiczenia (literatura uzupełniająca) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym): - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym): - aplikacja MS Teams (realizacja wykładów i ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams) - aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu) - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcami podczas dyżurów) Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 30 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 15 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 15 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 15 godz. sumaryczna liczba godzin (3 pkt. ECTS) – 90 godz. …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do koordynatora przedmiotu: mwalachowska@aps.edu.pl Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aq_AwBh5VzOgHWWWgsZb1mCJQpHPB3I9hLxAnv6FJ9Yo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f3727a4a-102e-4468-bbe1-26eebe22f84b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Linki do kanałów zajęciowych na MS Teams dla poszczególnych grup ćwiczeniowych znajdują się na podstronach tych grup. Za podanie linków odpowiadają osoby prowadzące ćwiczenia (dr Elżbieta Paradowska – eparadowska@aps.edu.pl; dr Katarzyna Wereszka – kwereszka@aps.edu.pl; mgr Aleksandra Mazurek – amazurek@aps.edu.pl). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Magdalena Wałachowska, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot: - Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma kolokwium uzależniona od decyzji wykładowcy prowadzącego przedmiot). - Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych (forma ćwiczeń uzależniona od decyzji wykładowcy prowadzącego przedmiot). - Test egzaminacyjny obejmujący materiał wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). UWAGA: Osoby prowadzące ćwiczenia zostały zobowiązane do wystawienia oceny kończącej zajęcia. Ocena z ćwiczeń i ocena kończąca zajęcia wykładowe zostaną uśrednione do oceny egzaminacyjnej z przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych: Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej. - Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. - Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną. - Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. - Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. - Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie. - Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej. - Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Normalizacja warunków życia i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. - Środowisko rodzinne osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych. - Organizacyjne i dydaktyczne aspekty kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela wspierającego kształcenie. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. - Wybrane metody i techniki pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej w warsztacie pracy pedagoga specjalnego. - Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego. - Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. - Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. - Wybrane rozwiązania w zakresie rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą jako aspekty andragogiki i gerontologii specjalnej. - Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością. - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Wykład i ćwiczenia (literatura obowiązkowa) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Wykład i ćwiczenia (literatura uzupełniająca) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym): - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym): - aplikacja MS Teams (realizacja wykładów i ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams) - aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu) - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą podczas dyżurów) Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 9 godz. (wykład), 21 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 15 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 15 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 15 godz. sumaryczna liczba godzin (3 pkt. ECTS) – 75 godz. …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do koordynatora przedmiotu: mwalachowska@aps.edu.pl Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1n-xx9QItS8SC1nouLh81u0c6oDrmOPEryCeTphx8z01%40thread.tacv2/conversations?groupId=a4d04ced-756b-476c-8639-9b958dc73e0e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Linki do kanałów zajęciowych na MS Teams dla poszczególnych grup ćwiczeniowych znajdują się na podstronach tych grup. Za podanie linków odpowiadają osoby prowadzące ćwiczenia (dr Katarzyna Wereszka – kwereszka@aps.edu.pl; mgr Mariusz Maciątek – mmaciatek@aps.edu.pl). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Mazurek, Elżbieta Paradowska, Julia Serwa, Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma kolokwium uzależniona od decyzji wykładowcy prowadzącego przedmiot). 2. Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych (prac domowych). 3. Test egzaminacyjny obejmujący materiał wykładów (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru; podczas oceny testu zostanie zastosowana zasada „punktów ujemnych”). |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.) 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). 8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.). Ćwiczenia 1. Normalizacja warunków życia i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. 2. Środowisko rodzinne osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych. 3. Organizacyjne i dydaktyczne aspekty kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela wspierającego kształcenie. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. 4. Wybrane metody i techniki pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej w warsztacie pracy pedagoga specjalnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego. 6. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 7. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 8. Wybrane rozwiązania w zakresie rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. 9. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą jako aspekty andragogiki i gerontologii specjalnej. 10. Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością. 11. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład / ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład / ćwiczenia) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych), - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcami). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 30 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 15 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 15 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 15 godz. sumaryczna liczba godzin (3 pkt. ECTS) – 90 godz. …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLIx0bJ1rMAiai_IkM1N0omwAlnK1y1lj9JaM6716XlU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bde4b965-57a4-4834-aaea-dcbba64dace0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Linki do kanałów zajęciowych na MS Teams dla poszczególnych grup ćwiczeniowych znajdują się na podstronach tych grup. Za podanie linków odpowiadają osoby prowadzące ćwiczenia (dr Elżbieta Paradowska - eparadowska@aps.edu.pl; mgr Aleksandra Mazurek – amazurek@aps.edu.pl; mgr Julia Serwa - jserwa@aps.edu.pl). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Julia Serwa, Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma kolokwium uzależniona od decyzji wykładowcy prowadzącego przedmiot). 2. Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych (prac domowych). 3. Test egzaminacyjny obejmujący materiał wykładów (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru; podczas oceny testu zostanie zastosowana „zasada punktów ujemnych”). |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.) 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). 8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.). Ćwiczenia 1. Normalizacja warunków życia i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. 2. Środowisko rodzinne osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych. 3. Organizacyjne i dydaktyczne aspekty kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela wspierającego kształcenie. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. 4. Wybrane metody i techniki pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej w warsztacie pracy pedagoga specjalnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego. 6. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 7. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 8. Wybrane rozwiązania w zakresie rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. 9. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą jako aspekty andragogiki i gerontologii specjalnej. 10. Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością. 11. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład i ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład i ćwiczenia) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych), - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcami). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 9 godz. (wykład), 21 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 15 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 15 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 15 godz. sumaryczna liczba godzin (3 pkt. ECTS) – 75 godz. …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-2wN-QXh2agxeyrU5-TEul7Wup--4qG7nexNylfuhGk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2a49a601-1eb6-4ce5-a88b-75a8fc8dc657&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Linki do kanałów zajęciowych na MS Teams dla poszczególnych grup ćwiczeniowych znajdują się na podstronach tych grup. Za podanie linków odpowiada osoba prowadząca ćwiczenia (mgr Julia Serwa - jserwa@aps.edu.pl). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska, Julia Serwa, Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.