Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka mediów [PE-3S-ETM] Semestr letni 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka mediów [PE-3S-ETM]
Zajęcia: Semestr letni 2022/2023 [2022L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 1069
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Iwona Stachowska
Literatura:

1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007.

2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008.

4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007.

6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

7. Karta Etyczna Mediów.

8. Kodeks Etyki Reklamy.

9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ.

10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP.

11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP.

12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej.

13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations.

15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019.

17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005.

18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003.

19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty).

20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty).

21. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

22. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011.

23. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”.

24. Natalia Hatalska, "Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021.

Zakres tematów:

1. Etyka mediów jako etyka stosowana. Zakres definicyjny etyki mediów.

2. Mechanizmy kształtowania rynku medialnego. Prawo prasowe jako przykład zewnętrznego mechanizmu kształtowania rynku medialnego.

3. Mechanizmy kształtowania rynku medialnego. Karta Etyczna Mediów oraz kodeksy etyczne jako przykład samoregulacyjnej funkcji mediów.

4. Niezależność mediów. Media i polityka.

5. Proces mediatyzacji i jego konsekwencje.

6. Czy reklama może być etyczna? Reklama jako komunikatu perswazyjny.

Uzupełnienie: Kodeks Etyki Reklamy, przykładowe skargi do Rady Reklamy.

7. Etyka widzenia: etyczne dylematy reportera - etyczne dylematy odbiorcy.

8. Podsumowanie.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne

Metody i kryteria oceniania:

pracę z tekstem, prezentacja multimedialna będąca analizą etyczną wybranego przekazu medialnego; analiza wybranej lektury; egzamin ustny w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagający wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji.

Uwagi:

grupa wykładowa dla III DZPE - EME

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)