Etyka mediów [PE-3S-ETM]
Semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka mediów [PE-3S-ETM] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Stachowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007. 2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008. 4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003. 5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007. 6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. 7. Karta Etyczna Mediów. 8. Kodeks Etyki Reklamy. 9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ. 10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP. 11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP. 12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej. 13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy. 14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations. 15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. 16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019. 17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005. 18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003. 19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty). 20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty). 21. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 22. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011. 23. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”. 24. Natalia Hatalska, "Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Etyka mediów jako etyka stosowana. Zakres definicyjny etyki mediów. 2. Mechanizmy kształtowania rynku medialnego. Prawo prasowe jako przykład zewnętrznego mechanizmu kształtowania rynku medialnego. 3. Mechanizmy kształtowania rynku medialnego. Karta Etyczna Mediów oraz kodeksy etyczne jako przykład samoregulacyjnej funkcji mediów. 4. Niezależność mediów. Media i polityka. 5. Proces mediatyzacji i jego konsekwencje. 6. Czy reklama może być etyczna? Reklama jako komunikatu perswazyjny. Uzupełnienie: Kodeks Etyki Reklamy, przykładowe skargi do Rady Reklamy. 7. Etyka widzenia: etyczne dylematy reportera - etyczne dylematy odbiorcy. 8. Podsumowanie. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
pracę z tekstem, prezentacja multimedialna będąca analizą etyczną wybranego przekazu medialnego; analiza wybranej lektury; egzamin ustny w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagający wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa dla III DZPE - EME |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.