Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-ETM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka mediów
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media. Deontologia mediów – prezentacja i analiza kodeksów etycznych oraz innych samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania mediów, netykieta. Rzetelności, wolności i odpowiedzialności dziennikarskiej. Przemoc w mediach – mowa nienawiści, prawo do informacji a prawo do prywatności, kultura obnażania, kultura upokarzania, granice medialnego przekazu. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach. Czy reklama może być etyczna? – przekaz perswazyjny, reklama komercyjna a reklama społeczną. Etyczne dylematy kultury obrazkowej.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Potrafi zastosować posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania zgodnie z wymogami etycznymi.

- Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych ze stosowaniem przekazów medialnych.

Umiejętności - Zna mechanizmy zachowań wynikających z odbioru przekazów medialnych i poprawnie je interpretuje w kontekście aksjologii i etyki.

- Dostrzega i analizuje oraz przewiduje skutki zastosowania przekazów medialnych.

Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym kierując się zasadami etyki; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością i przedsiębiorczością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki zgodnie z zasadami etyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Tanaś
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji na egzaminie ustnym w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji, jak rownez w oparciu o przygotowana przez studenta prezentacje multimedialna, bedaca analiza etyczna i porownawcza dwoch przekazow o charakterze informacyjnym.

Pełny opis:

1.Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media.

2. Prawo prasowe - zewnetrzne mechanizmy regulowania rynku medialnego, prawo do informacji.

3. Deontologia mediów – prezentacja i analiza kodeksów etycznych oraz innych samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania mediów, netykieta.

4. Rzetelnośc, wolnosc i odpowiedzialnośc dziennikarska.

5.Przemoc w mediach – mowa nienawiści, kultura obnażania, kultura upokarzania, granice medialnego przekazu.

6.Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach.

7.Czy reklama może być etyczna? – przekaz perswazyjny, reklama komercyjna a reklama społeczną. Etyczne dylematy kultury obrazkowej.

Literatura:

1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007.

2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008.

4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007.

6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

7. Karta Etyczna Mediów.

8. Kodeks Etyki Reklamy.

9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ.

10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP.

11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP.

12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej.

13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations.

15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019.

17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005.

18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003.

19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty).

20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty).

21. Maciej Mrozowski, "Spektator in spectaculum. Ukryte osobowości programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN, Polsat", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

22. Wojciech Adamczyk, "Sumienie dziennikarstwa? Koncepcje instytucji press ombudsmana w amerykańskich mediach", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

23. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

24. Agnieszka Stępińska, Szymon Ossowski, "Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011.

25. Anna Gruhn, "Skargi do Rady Reklamy (2007-2008) jako przejaw demokracji konsumentów w Polsce", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011.

26. Paweł Urbaniak, "System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego", „Studia Medioznawcze” 2(45)2011.

27. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011.

28. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”.

29. Natalia Hatalska, "Wiek paradosksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021.

Uwagi:

opis metod kształcenia: wyklad, prezentacje multimedialne, analiza przekazów medialnych, dyskusja

nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 15 godz.

przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15 godz.

inne zadania: 15

sumaryczna liczba godzin: 60 godz. = 2 punkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)