Zagrożenia mediów cyfrowych [PE-3S-ZMC]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zagrożenia mediów cyfrowych [PE-3S-ZMC] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Józef Bednarek |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014 2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015 3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków,2015 4. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Rodzic, nauczyciel, dziecko w przestrzeni wirtualnej Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2018 Literatura uzupełniająca: 1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009 2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007 3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] M. Tanaś, Kultura i język mediów, (red.), Impuls, Kraków, 2007 4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013 5. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków 2016. 6. Najnowsze artykuły zawarte w czasopismach naukowych związanych z przedmiotem analiz |
Zakres tematów: |
1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego wyzwaniem dla środowiska oświatowo-wychowawczego. 2. Zagrożenia dotyczące tożsamości jednostki i obrazem własnego "Ja". 3. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne). 4. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją i przemocą w przestrzeni cyfrowej. 5. Zagrożenia związane z wybranymi zachowaniami w cyberprzestrzeni (m. in. seksting, hazard, pornografia, pedofilia, wyłudzanie danych). 6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń cyberprzestrzeni 7. Edukacja medialna jako czynnik protektywny dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej. |
Metody dydaktyczne: |
wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - praca w zespołach, - analiza przypadków, |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Udział w dyskusji Ocena przygotowanej prezentacji w grupach |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III DZPE - EME |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.