Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagrożenia mediów cyfrowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-ZMC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagrożenia mediów cyfrowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym zakresie

Umiejętności: Posiadanie umiejętności diagnozy wybranych zagrożeń cyberprzestrzeni

Kompetencje społeczne: Podejmowanie działań w środowisku społecznym mające na celu eliminację zagrożeń cyberprzestrzeni

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rozwój zagrożeń tradycyjnych i mediów cyfrowych na przestrzeni dziejów. Charakterystyka zagrożeń cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń mediów cyfrowych. Zagrożenia społeczno-wychowawcze mediów cyfrowych. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego. Profilaktyka i diagnoza zagrożeń mediów cyfrowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014

2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015

3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków,2015

4. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Rodzic, nauczyciel, dziecko w przestrzeni wirtualnej Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2018

Literatura uzupełniająca:

1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009

2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007

3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] M. Tanaś, Kultura i język mediów, (red.), Impuls, Kraków, 2007

4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013

5. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków 2016.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu poszczególnych zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe.

- Ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy podczas korzystania z mediów cyfrowych.

- Zna podstawowe prawne aspekty związane z zagrożeniami mediów cyfrowych.

Umiejętności - Potrafi diagnozować zagrożenia powodowane przez media, posiada umiejętność podejmowania podstawowych działań profilaktycznych.

Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym związanych z zagrożeniami mediów cyfrowych.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej, zaprezentowanie jej i ocena.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andrzejewska
Prowadzący grup: Anna Andrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym zakresie.

Umiejętności: Posiadanie umiejętności diagnozy wybranych zagrożeń cyberprzestrzeni.

Kompetencje społeczne: Podejmowanie działań w środowisku społecznym mające na celu eliminację zagrożeń cyberprzestrzeni.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego wyzwaniem dla środowiska oświatowo-wychowawczego.

2. Zagrożenia dotyczące tożsamości jednostki i obrazem własnego "Ja".

3. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne).

4. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją i przemocą w przestrzeni cyfrowej.

5. Zagrożenia związane z wybranymi zachowaniami w cyberprzestrzeni (m. in. seksting, hazard, pornografia, pedofilia, wyłudzanie danych).

6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń cyberprzestrzeni

7. Edukacja medialna jako czynnik protektywny dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014.

2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015.

3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2015.

4. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Rodzic, nauczyciel, dziecko w przestrzeni wirtualnej Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009.

2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007.

3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] M. Tanaś, Kultura i język mediów, (red.), Impuls, Kraków, 2007.

4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013

5. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków 2016.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia,

- praca w zespołach,

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Józef Bednarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym zakresie.

Umiejętności: Posiadanie umiejętności diagnozy wybranych zagrożeń cyberprzestrzeni.

Kompetencje społeczne: Podejmowanie działań w środowisku społecznym mające na celu eliminację zagrożeń cyberprzestrzeni.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego wyzwaniem dla środowiska oświatowo-wychowawczego.

2. Zagrożenia dotyczące tożsamości jednostki i obrazem własnego "Ja".

3. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne).

4. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją i przemocą w przestrzeni cyfrowej.

5. Zagrożenia związane z wybranymi zachowaniami w cyberprzestrzeni (m. in. seksting, hazard, pornografia, pedofilia, wyłudzanie danych).

6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń cyberprzestrzeni

7. Edukacja medialna jako czynnik protektywny dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014.

2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015.

3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2015.

4. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Rodzic, nauczyciel, dziecko w przestrzeni wirtualnej Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009.

2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007.

3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] M. Tanaś, Kultura i język mediów, (red.), Impuls, Kraków, 2007.

4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013

5. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków 2016.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia,

- praca w zespołach,

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Mikołajewska
Prowadzący grup: Izabela Mikołajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza: Nabycie wiedzy na temat zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym zakresie.

Umiejętności: Nabycie umiejętności diagnozy wybranych zagrożeń cyberprzestrzeni.

Kompetencje społeczne: Nabycie umiejętności podejmowania działań w środowisku społecznym mających na celu eliminację zagrożeń cyberprzestrzeni.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział zarówno w dyskusjach panelowych, jak i w realizacji zadań przewidzianych przez wykładowcę, a także frekwencja na zajęciach.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

1. Ocena poziomu aktywności na zajęciach (udział w dyskusji, burzy mózgów)

2. Ocena wykonywanych prac (prezentacja wyników pracy indywidualnej i grupowej)

3. Frekwencja na zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego wyzwaniem dla środowiska oświatowo-wychowawczego.

2. Zagrożenia dotyczące tożsamości jednostki i obrazem własnego "Ja".

3. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne).

4. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją i przemocą w przestrzeni cyfrowej.

5. Zagrożenia związane z wybranymi zachowaniami w cyberprzestrzeni (m. in. sexsting, hazard, pornografia, pedofilia, wyłudzanie danych).

6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń cyberprzestrzeni

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Livingstone, S., & Stoilova, M. (2021). The 4Cs: Classifying Online Risk to Children). Hamburg: Leibniz-Institut für Medienforschung.

2. McLuhan, M. (1994). Understanding media. The extensions of Men. Cambridge, Massachusetss, London: The MIT Press.

https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/71817/ssoar-2021-livingstone_et_al-The_4Cs_Classifying_Online_Risk.pdf

3. Tanaś M., Galanciak S.(red.),(2015). Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia. Kraków: Wyd. Impuls. APS, NASK.

4. Wójcik, Sz. (2022). Zagrożenia dzieci i młodzieży związane z używaniem Internetu. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/f/b/50fb9f270832968ed3621ce21d0ce42eaf1031fd/Dzieci%20si%C4%99%20licz%C4%85%202022%20-%20Internet.pdf

Literatura uzupełniająca

1. Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), (2015). Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej. Kraków: Wydawnicwto Impuls, APS, NASK.

2. Goban Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Matson, F., Montangue, A. (red.). (1967). The Human Dialogue. New York: Free Pres.

4. Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności . Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

5. Licklider, J., C., R. (1960). Man-Computer Symbiosis IRE Transactions on Human Factors in Electronics, 1, 4-11

6. Pyżalski, J. (2012 a). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowani młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 336.

7. Pyżalski, J. (2012 b). Cyberbullying. Zjawisko, konteksty, przeciwdziałanie. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia,

- praca w zespołach,

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie referatu/prezentacji 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)