Zagrożenia mediów cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-ZMC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagrożenia mediów cyfrowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym zakresie Umiejętności: Posiadanie umiejętności diagnozy wybranych zagrożeń cyberprzestrzeni Kompetencje społeczne: Podejmowanie działań w środowisku społecznym mające na celu eliminację zagrożeń cyberprzestrzeni |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rozwój zagrożeń tradycyjnych i mediów cyfrowych na przestrzeni dziejów. Charakterystyka zagrożeń cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń mediów cyfrowych. Zagrożenia społeczno-wychowawcze mediów cyfrowych. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego. Profilaktyka i diagnoza zagrożeń mediów cyfrowych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014 2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015 3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków,2015 4. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Rodzic, nauczyciel, dziecko w przestrzeni wirtualnej Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2018 Literatura uzupełniająca: 1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009 2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007 3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] M. Tanaś, Kultura i język mediów, (red.), Impuls, Kraków, 2007 4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013 5. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu poszczególnych zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe. - Ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy podczas korzystania z mediów cyfrowych. - Zna podstawowe prawne aspekty związane z zagrożeniami mediów cyfrowych. Umiejętności - Potrafi diagnozować zagrożenia powodowane przez media, posiada umiejętność podejmowania podstawowych działań profilaktycznych. Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym związanych z zagrożeniami mediów cyfrowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej, zaprezentowanie jej i ocena. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Anna Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym zakresie. Umiejętności: Posiadanie umiejętności diagnozy wybranych zagrożeń cyberprzestrzeni. Kompetencje społeczne: Podejmowanie działań w środowisku społecznym mające na celu eliminację zagrożeń cyberprzestrzeni. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego wyzwaniem dla środowiska oświatowo-wychowawczego. 2. Zagrożenia dotyczące tożsamości jednostki i obrazem własnego "Ja". 3. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne). 4. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją i przemocą w przestrzeni cyfrowej. 5. Zagrożenia związane z wybranymi zachowaniami w cyberprzestrzeni (m. in. seksting, hazard, pornografia, pedofilia, wyłudzanie danych). 6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń cyberprzestrzeni 7. Edukacja medialna jako czynnik protektywny dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014. 2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015. 3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2015. 4. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Rodzic, nauczyciel, dziecko w przestrzeni wirtualnej Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009. 2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007. 3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] M. Tanaś, Kultura i język mediów, (red.), Impuls, Kraków, 2007. 4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013 5. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków 2016. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, - praca w zespołach, - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Józef Bednarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym zakresie. Umiejętności: Posiadanie umiejętności diagnozy wybranych zagrożeń cyberprzestrzeni. Kompetencje społeczne: Podejmowanie działań w środowisku społecznym mające na celu eliminację zagrożeń cyberprzestrzeni. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego wyzwaniem dla środowiska oświatowo-wychowawczego. 2. Zagrożenia dotyczące tożsamości jednostki i obrazem własnego "Ja". 3. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne). 4. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją i przemocą w przestrzeni cyfrowej. 5. Zagrożenia związane z wybranymi zachowaniami w cyberprzestrzeni (m. in. seksting, hazard, pornografia, pedofilia, wyłudzanie danych). 6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń cyberprzestrzeni 7. Edukacja medialna jako czynnik protektywny dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014. 2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015. 3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2015. 4. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Rodzic, nauczyciel, dziecko w przestrzeni wirtualnej Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009. 2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007. 3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] M. Tanaś, Kultura i język mediów, (red.), Impuls, Kraków, 2007. 4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013 5. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków 2016. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, - praca w zespołach, - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Mikołajewska | |
Prowadzący grup: | Izabela Mikołajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza: Nabycie wiedzy na temat zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym zakresie. Umiejętności: Nabycie umiejętności diagnozy wybranych zagrożeń cyberprzestrzeni. Kompetencje społeczne: Nabycie umiejętności podejmowania działań w środowisku społecznym mających na celu eliminację zagrożeń cyberprzestrzeni. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział zarówno w dyskusjach panelowych, jak i w realizacji zadań przewidzianych przez wykładowcę, a także frekwencja na zajęciach. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ 1. Ocena poziomu aktywności na zajęciach (udział w dyskusji, burzy mózgów) 2. Ocena wykonywanych prac (prezentacja wyników pracy indywidualnej i grupowej) 3. Frekwencja na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego wyzwaniem dla środowiska oświatowo-wychowawczego. 2. Zagrożenia dotyczące tożsamości jednostki i obrazem własnego "Ja". 3. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne). 4. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją i przemocą w przestrzeni cyfrowej. 5. Zagrożenia związane z wybranymi zachowaniami w cyberprzestrzeni (m. in. sexsting, hazard, pornografia, pedofilia, wyłudzanie danych). 6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń cyberprzestrzeni |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Livingstone, S., & Stoilova, M. (2021). The 4Cs: Classifying Online Risk to Children). Hamburg: Leibniz-Institut für Medienforschung. 2. McLuhan, M. (1994). Understanding media. The extensions of Men. Cambridge, Massachusetss, London: The MIT Press. https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/71817/ssoar-2021-livingstone_et_al-The_4Cs_Classifying_Online_Risk.pdf 3. Tanaś M., Galanciak S.(red.),(2015). Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia. Kraków: Wyd. Impuls. APS, NASK. 4. Wójcik, Sz. (2022). Zagrożenia dzieci i młodzieży związane z używaniem Internetu. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/f/b/50fb9f270832968ed3621ce21d0ce42eaf1031fd/Dzieci%20si%C4%99%20licz%C4%85%202022%20-%20Internet.pdf Literatura uzupełniająca 1. Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), (2015). Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej. Kraków: Wydawnicwto Impuls, APS, NASK. 2. Goban Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Matson, F., Montangue, A. (red.). (1967). The Human Dialogue. New York: Free Pres. 4. Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności . Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 5. Licklider, J., C., R. (1960). Man-Computer Symbiosis IRE Transactions on Human Factors in Electronics, 1, 4-11 6. Pyżalski, J. (2012 a). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowani młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 336. 7. Pyżalski, J. (2012 b). Cyberbullying. Zjawisko, konteksty, przeciwdziałanie. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, - praca w zespołach, - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz. Przygotowanie referatu/prezentacji 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.