Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL]
Semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 9
Przedmiot: | Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jarosław Janowski |
Literatura: |
Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003. Nagel T., Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Warszawa 1998. Russell B., Dzieje filozofii zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000 (wybrane fragmenty). Scruton R., Przewodnik po filozofii dla inteligentnych, Warszawa 2000. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1-3, PWN, Warszawa 2003 (wybrane fragmenty). Wieczorek K. (red.), Podstawy filozofii dla uczniów i studentów, Chorzów 2018 (wybrane fragmenty). |
Zakres tematów: |
1. Zagadnienia wstępne. Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki) 2. Filozofia starożytna. Filozofowie jońscy, eleaci i atomiści. Omówienie zmian w rozumieniu metafizycznego pojęcia arche i ich konsekwencji epistemologicznych. Przedstawienie teorii wiedzy według Parmenidesa. Omówienie metafizycznej koncepcji atomistów. Protagoras i sofiści. Przedstawienie głównych postulatów filozofii sofistów oraz stanowisk relatywizmu poznawczego oraz relatywizmu etycznego. Sokrates. Omówienie reakcji Sokratesa na filozofię sofistów. Wyjaśnienie pojęcia cnoty (arete) oraz przestawienie stanowiska intelektualizmu etycznego. Omówienie pojęcia dialektyki 3. Filozofia starożytna. Platon. Scharakteryzowanie pojęcia idei. Przedstawienie genezy stanowiska skrajnego realizmu pojęciowego (skrajnego idealizmu metafizycznego) oraz wyjaśnienie metafizycznej koncepcji podziału rzeczywistości na dziedzinę idei oraz dziedzinę ciał zmysłowych. Wyjaśnienie pojęć: wiedza pewna (episteme) oraz mniemanie (doksa). Przedstawienie stanowiska skrajnego racjonalizmu. Arystoteles. Arystotelesowska logika: wyjaśnienie pojęcia sylogizmu oraz przedstawienie dwóch typów sylogizmów: typu dedukcyjnego oraz typu indukcyjnego. Wskazanie, które dyscypliny naukowe są według Arystotelesa systemami sylogizmów typu dedukcyjnego, a które są systemami sylogizmów typu indukcyjnego. Arystotelesowska metafizyka: przedstawienie stanowiska umiarkowanego realizmu pojęciowego. Wyjaśnienie pojęć: substancja pierwsza, substancja druga (wtórna), forma oraz materia. Arystotelesowska etyka: wyjaśnienie pojęć: dobro, najwyższe dobro, szczęście (eudaimonia), cnota (arete), cnoty praktyczne, cnoty teoretyczne. Omówienie przykładów tych cnót. Wyjaśnienie zasady „złotego środka” 4. Starożytne szkoły filozoficzne. Epikurejczycy, stoicy i nurt sceptyczny. Przedstawienie koncepcji etyki epikurejczyków oraz stoików 5. Filozofia średniowieczna. Omówienie poglądów filozofów chrześcijańskich (m.in. św. Augustyn, Orygenes), a także omówienie losów filozofii po upadku Cesarstwa Rzymskiego 6. Filozofia średniowieczną. Przedstawienie tzw. sporu o uniwersalia i wyjaśnienie pojęć realizm, nominalizm i konceptualizm. Omówienie poglądów Tomasza z Akwinu. Wyjaśnienie tzw. zasady „brzytwy Ockhama”. Wskazanie, które teorie naukowe są według Ockhama lepsze 7. Filozofia nowożytna. Kartezjusz. Przedstawienie metody analitycznej, sceptycyzmu metodycznego oraz omówienie wniosku, do którego sceptycyzm metodyczny prowadzi. Wyjaśnienie metafizycznej koncepcji dualizmu duszy (umysłu) i ciała. Tomasz Hobbes. Koncepcja społeczeństwa i państwa. G. W. Leibniz. Pojęcie monady, harmonii przedustawnej. Oświecenie angielskie: J. Locke, G. Berkeley i D. Hume |
Metody dydaktyczne: |
Omówienie, wspomagane prezentacją PowerPoint, głównych idei, myśli i teorii filozoficznych oraz logicznych. Omówienie, wspomagane prezentacją PowerPoint, poglądów najważniejszych filozofów. Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe, rozmowa. Materiały pomocnicze zostaną udostępnione w Zespole na platformie MS Teams, link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSt_7trKDTH0SS-iQwTJuNxAxpiQzyB4kjB7kkDTIH_c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a72e334d-9d88-4abc-aae6-a300b8cd7eac&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny: Studentka/Student otrzymuje ocenę na podstawie pozytywnego wyniku egzaminu ustnego. Egzamin będzie przeprowadzony zgodnie z aktualnymi wytycznymi i zasadami egzaminacyjnymi obowiązującymi na APS. Kryteria oceniania: Na egzaminie ustnym studentka/student będzie losowała/losował 3 pytania (zestaw). Pytania nie będą znane wcześniej studentom. Studentka/Student będzie miał 10 minut na odpowiedź. Jedna pozytywna i poprawna odpowiedz skutkuje oceną dostateczną (3). Kolejno dwie i trzy poprawne odpowiedzi skutkują oceną dobrą (4) i bardzo dobrą (5) |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I DZPZ |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.