Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych [PC-5F-KPW]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych [PC-5F-KPW] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1204 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1204 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Anna Osowska-Rembecka | ||||||||||
Literatura: |
Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000 Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016 Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004 Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej 2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja. 3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego. 4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych. 5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych. 7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych 8. Budowa programu profilaktycznego 9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem 11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych 12. System rekomendacji programów profilaktycznych |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z materiałami źródłowymi, metoda problemowa, praca w grupach |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: przygotowanie do zajęć: 20 opracowanie projektu: 20 ECTS- 2 punkty |
||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa III ZM/PC-ERI |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.