Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3413 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3526/3527 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 32 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||
Literatura: |
Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów", Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000 Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1995 Gordon T., Wychowanie bez porażek, PAX, Warszawa 1991 Grzesiuk L. Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1997 Hauk D., Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą, Wyd. JEDNOŚĆ, Kielce 2002 Kędzior- Niczyporuk E., Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Wydawnictwo „Klanza”, Lublin 1998 Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży Wydawca: Agencja Informacji Użytkowej na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa Kutrzyk – Jurków I., Chorążka A., Wychowywać, ale jak? Przewodnik dla nauczyciela – wychowawcy, Difin, Warszawa 2005 Mój zawód – moja praca – moja przyszłość. Perspektywy osób z niepełnosprawnością, B. Jachimczak, B. Olszewska, D. Podgórska – Jachnik, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź 2011 Poradnik wychowawcy, red. M. Pomianowska, Wyd. Dr J. Raabe, Warszawa 2000 Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot 2010 Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły. WSiP, Warszawa 2001 Święcicka J., Ja i grupa. Trening dla uczniów, Difin, Warszawa 2007 |
||||||||
Zakres tematów: |
Pedagog w placówce oświatowej - aspekt wychowawczy, zadania i funkcje. - Wybrane metody wychowawcze – założenia teoretyczne, metodyczne i ich skuteczność w sytuacji wybranych trudności wychowawczych. - Praca nauczyciela z grupą rówieśniczą – zasady budowania klimatu współpracy. - Granice i mierniki oddziaływań wychowawczych. - Błędy wychowawcze. - Współpraca rodziny i szkoły – formy współpracy z rodziną w zakresie rozwiązywania problemów: • Różnorodne formy współpracy z rodzicami (spotkanie inaugurujące współpracę, zajęcia adaptacyjne, informator dla rodziców, zajęcia integracyjne, zebrania, zajęcia otwarte, uroczystości, spotkania z ekspertem), • Indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców: konsultacje pedagogiczne, wizyty domowe, korespondencja, • Postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę oraz sposoby ich przezwyciężania: unikanie współpracy, zaniedbywanie spraw dziecka, nadopiekuńczość, rodzice skłóceni ze sobą, wrogość, agresywność, kłótliwość. - Projektowanie zajęć wychowawczych dla zróżnicowanych grup uczniów. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu. |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu. |
||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa III ZM/PC-ERI |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.