Wprowadzenie do socjologii rodziny [SC-3F-WSR]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wprowadzenie do socjologii rodziny [SC-3F-WSR] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dagmara Szczepańska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Franciszek Adamski. 2002. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 81-92, 97-120. 2. Tak zwany kryzys rodziny: Tomasz Szlendak. 2010. Socjologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 363-396 3. Rodzina w systemie wartości młodej generacji Polaków Krystyna Slany, r. Rodzina w systemie wartości młodej generacji Polaków, s.200-207 3. Alternatywne modele rodziny, Tomasz Szlendak. 2010. Socjologia rodziny Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s.457-502. 4. Krystyna Slany, Zmiany w społecznym odbiorze niezalegalizowanych związków: stosunek do pozostałych alternatywnych form życia. 5. Małgorzata Potoczna, Uwarunkowania decyzji matrymonialnych, w: Wielisława Warzywoda-Kruszyńska i Piotr Szukalski (red.). 2004. Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 197-207. 6. Mariola Piszczatowska-Oleksiewicz. „Gniazdownicy”. 2014. O dorosłych dzieciach mieszkających z rodzicami. „Societas/Commumitas” Nr 2—1, s. 69-90. 7. Ewa Sowa Bethane, Małżeństwa binacjonalne w badaniach polskich [w:] Sowa-Behtane, E., Plewko, J., & Stopikowska, M. (2016). Rodziny wielokulturowe. Akademia Ignatianum. 8. Dyrda, M. J., & Zienkiewicz, J. (2016). Wychowanie w rodzinie źródłem kapitału społecznego. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 29(1), 199. 9. Zięba, B. (1989). Zakres funkcji socjalizacyjno-wychowawczej rodziny. 10. Dorota Szelewa, Polityka rodzinna w Polsce po 1989 roku: od familializmu prywatnego do publicznego? [w:] Hryciuk, R., & Korolczuk, E. (2015). Niebezpieczne związki. Macierzyństwo, ojcostwo i polityka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 11. Bogusława Budrowska. 2001. Regulamin i improwizacje, czyli o kulturowym skrypcie bycia matką. W: „Kultura i społeczeństwo”, Nr 2., s. 105-120. 12. Anna Titkow, Figura Matki Polki. Próba demitologizacji [w:] Hryciuk, R. E., & Korolczuk, E. (2012). Pożegnanie z Matką Polką. Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 13. E. Badinter, Rewolucja ojców, [w:] XY Tożsamość mężczyzny, 1993, wyd. WAB 14. Karolina Stefaniak, Edyta Zierkiewicz, Czy Matka Polka czeka na „powrót taty”? Konstruowanie poczucia rodzicielstwa u mężczyzn przez deprecjonowanie kobiet w rolach macierzyńskich w „Gazecie Wyborczej”. [w:] Hryciuk, R. E., & Korolczuk, E. (2012). Pożegnanie z Matką Polką. Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 15. Agata Młodawska, Tradycyjna polska stygmatyzacja czy ponowoczesne neoliberalne wykluczenie? Analiza internetowego dyskursu kobiecej bezdzietności. [w:] Hryciuk, R. E., & Korolczuk, E. (2012). Pożegnanie z Matką Polką. Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 16. Anna Zachorowska-Mazurkiewicz, Koncepcja opieki w ekonomii – związki pomiędzy teorią i polityką ekonomiczną a opieką [w:] Hryciuk, R., & Korolczuk, E. (2015). Niebezpieczne związki. Macierzyństwo, ojcostwo i polityka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 17. Biografie biednych, Hanna Palska. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wyd. IFiS PAN; 18. Biografie bogatych, Hanna Palska. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach ćwiczeń poruszane będą kwestie związane z socjologią rodziny: 1. "Kryzys" rodziny 2. Rodzina w systemie wartości Polaków 3. Modele rodziny 4. Funkcje rodziny 5. Rodzina w sferze polityki 6. Rodzicielstwo 7. Rola rodziny w procesie socjalizacji |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Realizowane metody dydaktyczne: praca w grupie, praca z tekstem (prezentacje lektur), burza mózgów, dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: Na zajęciach: Frekwencja – 2 pkt za każde zajęcia (max. 16) Aktywność na zajęciach - 1 pkt za każde zajęcia (max. 8) Wykonanie 2 prac w grupach: Opracowanie lektury – 8 pkt Prezentacja wybranego modelu rodziny – 18 pkt Razem do zdobycia: 50 pkt – zaliczenie od 40 pkt |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw II SKS Zajęcia odbywają się stacjonarnie na terenie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.