Wprowadzenie do socjologii rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3F-WSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do socjologii rodziny |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Socjologia rodziny – podstawowe kategorie opisu rodziny, definicje pojęć. 2. Instytucja rodziny w perspektywie teorii reprodukcji społecznej. 3. Zróżnicowania społeczne polskich rodzin. 4. Kulturowe aspekty przemian rodziny i postaw wobec rodziny. 5. Nowe rodzicielstwo. Rodzicielstwo jako projekt. 6. Rodzina w epoce globalnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma podstawową wiedzę o socjologii rodziny jako subdyscyplinie socjologii i jej miejscu w systemie nauk społecznych. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach socjologii rodziny. Ma wiedzę o zmieniających się koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji rodziny. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii rodziny do identyfikowania i krytycznego analizowania zjawisk i procesów społecznych związanych z instytucją rodziny. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie ze standardami, wystąpień ustnych. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Marcin Grudzień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin: kolokwium pisemne (test wiadomości), frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje Wykład - kolokwium (test wiadomości) Warunki zaliczenia ćwiczeń - frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje przed grupą |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami opisującymi rodzinę jako instytucję, procesami przemian rodziny i ich uwarunkowaniami, nowymi formami życia rodzinnego i kulturowymi zmianami w obszarze ról rodzinnych. Studenci poznają także jaką rolę pełni rodzina w procesach reprodukcji społecznej oraz społecznym zróżnicowaniem rodzin, W czasie kursu studenci nabędą umiejętność interpretowania w kategoriach socjologicznych społecznych zjawisk związanych z instytucją rodziny i życiem rodzinnym. |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa (podręczniki akademickie): Tomasz Szlendak. 2010. Socjologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Franciszek Adamski. 2002. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z prezentacją w PowerPoint ćwiczenia: prezentacje lektur, prezentacje zadanych prac, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 30h godziny kontaktowe 30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 40h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń, 10h przygotowanie do egzaminu; 4 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska, Dagmara Szczepańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykład - kolokwium (test wiadomości) Warunki zaliczenia ćwiczeń - frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje przed grupą |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami opisującymi rodzinę jako instytucję, procesami przemian rodziny i ich uwarunkowaniami, nowymi formami życia rodzinnego i kulturowymi zmianami w obszarze ról rodzinnych. Studenci poznają także jaką rolę pełni rodzina w procesach reprodukcji społecznej oraz społecznym zróżnicowaniem rodzin, W czasie kursu studenci nabędą umiejętność interpretowania w kategoriach socjologicznych społecznych zjawisk związanych z instytucją rodziny i życiem rodzinnym. |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa (podręczniki akademickie): Tomasz Szlendak. 2010. Socjologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Franciszek Adamski. 2002. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z prezentacją w PowerPoint ćwiczenia: prezentacje lektur, prezentacje zadanych prac, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 30h godziny kontaktowe 30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 40h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń, 10h przygotowanie do egzaminu; 4 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - kolokwium (test wiadomości) Warunki zaliczenia ćwiczeń - frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje przed grupą |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki i studentów z podstawowymi pojęciami opisującymi rodzinę jako instytucję, procesami przemian rodziny i ich uwarunkowaniami, nowymi formami życia rodzinnego i kulturowymi zmianami w obszarze ról rodzinnych. Studentki i studenci poznają także jaką rolę pełni rodzina w procesach reprodukcji społecznej oraz społeczne zróżnicowanie rodzin. W czasie kursu studenci nabędą umiejętność interpretowania w kategoriach socjologicznych społecznych zjawisk związanych z instytucją rodziny i życiem rodzinnym. |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa: Tomasz Szlendak. 2010. Socjologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sikorska Małgorzata. 2019. Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce – rekonstrukcja codzienności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Marody Mirosława, Giza-Poleszczuk Anna. 2004. Przemiany rodziny. W: M. Marody, A. Giza-Poleszczuk (red.) Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 184-216. Franciszek Adamski. 2002. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z prezentacją w PowerPoint ćwiczenia: prezentacje lektur, prezentacje zadanych prac, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 30h godziny kontaktowe 30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 40h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń, 10h przygotowanie do egzaminu; 4 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.