Teoretyczne podstawy pracy socjalnej PS-3F-TPS
Semestr zimowy 2021/2022
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Teoretyczne podstawy pracy socjalnej PS-3F-TPS | |||
Zajęcia |
Semestr zimowy 2021/2022 (2021Z)
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty (LAB), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | |||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: | Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. | ||
Liczba osób w grupie: | 11 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Prowadzący: | Paweł Boryszewski | |||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: C. Beckett: Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. D. Howe: krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011. J. Szmagalski: Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Wydawnictwo "Żak", wydanie II, Warszawa 1996. A.W. Góra, Początki pracy socjalnej w świecie, „Praca Socjalna” Nr 4/1988. E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. Osoby studiujące mogą korzystać również z e-booków, netografii. |
|||
Zakres tematów: |
Teoretyczne podstwy pracy socjlanej Ćwiczenia 1. Praca socjalna – między praktyką a teorią. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały 2. Naukowe podstawy pracy socjalnej - teorie eksplanacyjne i prakseologiczne. 3.Wykorzystywania nauk społecznych do tworzenia teorii pracy socjalnej: Związki poracy socjalnej z róznymi subdyscyplinamy socjologii, psychologii , pedagogiki, ekonomii. 4. Trzy metody pracy socjalnej:- metoda indywidualnych przypadków;- metoda pracy grupowej;- metoda środowiskowa. 5.Modele interwencji w pracy socjalnej. 6. Podejścia aktywizujące: budzenie sił ludzkich, empowerment, organizacja stowarzyszeń. 7. Potrzeby społeczne obywateli jako źródło tworzenia rozwiązań systemowych. 8. Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych - zróżnicowanie w podejściu metodycznym |
|||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: Wykład, case studies, dyskusja, pogadanka, praca indywidualna i w zespołach zadaniowych, metoda projektowa |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej.Nakład indywidualnej pracy studenta wynosi 40 godzin z wyliczenia 100 godzin - 60 godzin. Przedmiot ma 4 punkty ECTS. Przyjęto 25 godzin w przeliczeniu na 1 punkt ECTS. |
|||
Uwagi: |
gr war II DZPS-PSS 1A |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.