Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych [PC-5F-KPW]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych [PC-5F-KPW] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Nawrocka |
Literatura: |
Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000 Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016 Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004 Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 |
Zakres tematów: |
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej 2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja. 3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego. 4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych. 5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych. 7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych 8. Budowa programu profilaktycznego 9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem 11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych 12. System rekomendacji programów profilaktycznych |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z materiałem źródłowym, metoda problemowa, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność podczas zajęć przygotowanie i zaprezentowanie programu wychowawczego lub profilaktycznego |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III DMPC- PRE Nakład pracy: ćwiczenia 30 godzin przygotowanie do zajęć 15 opracowanie projektu 20 godzin ECTS- 2 punkty https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRUQrKCtJIIXCoBtMqMByqVBaYKyerxiADZh7Ck_7fb01%40thread.tacv2/conversations?groupId=b5f768e3-8bb2-49c4-a9be-26bb0881b815&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.