Dydaktyka specjalna [PC-5F-DYS]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Dydaktyka specjalna [PC-5F-DYS] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magdalena Wałachowska |
Literatura: |
1. Mindmapping Buzan, T., Buzan, B. (2008). Mapy twoich myśli: mindmapping, czyli notowanie interaktywne. Łódź: Wydawnictwo Aha! Buzan, T. (2008). Mapy myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!. 2. Metoda projektów Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce: w poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły. Warszawa: Nowa Era. Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. (IBUK Libra) Przykłady projektów: Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu. Nowa Era (dostęp: https://projektanciedukacji.pl/archiwum-projektow/przykladowe-projekty) 3. Techniki szkoły alternatywnej C. Freinet'a Semenowicz, H. (2009). Freinet w Polsce. Próby realizacji koncepcji pedagogicznej C. Freineta w szkole polskiej. Gniezno: Polskie Stowarzyszenie Animatorów C. Freinet’a. Kłosińska, T. (2013). Dziecko-uczeń, droga do edukacji skutecznej: twórcze techniki Celestyna Freineta we wczesnej edukacji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Gry i zabawy interakcyjne Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Część 1, 2, 3, 4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. Kania, I. (2010). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Gry szkoleniowe i scenariusze zajęć do pracy z młodzieżą. Warszawa: Difin. 5. Gry dydaktyczne i rozrywki umysłowe Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP. Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Pisarski, M. (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci? Zeszyt 2. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1004/MAT_2_2.pdf) Przykłady gier i zabaw dydaktycznych: http://brainmax.pl/gry/ https://www.squla.pl/ 6. Metody aktywizujące Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność. (IBUK Libra) Słowik, U. (2005). Spotkania z rodzicami. Scenariusze lekcji z wykorzystaniem metod aktywizujących. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli. 7. Metoda baśniowych spotkań Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Głodkowska, J. (2012). Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. (s. 103-121). Kraków: Wydawnictwo Impuls. (dostęp: IBUK Libra) 8. Aspekt wychowawczy (praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie zachowań, wzmacnianie) Azrin, N. H., Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Hall, R. V., Hall, M. L. (2000). Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. 9. Eksperyment pedagogiczny "Szkoła Super" Haring, N. G., Schiefelbusch, R. L. (red.) (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN. 10. Metody rozwijające umiejętność uczenia się: techniki pamięciowe Buzan, T. (2014). Pamięć na zawołanie: metody i techniki pamięciowe. Wydawnictwo Aha! Skibska, J. (2012). Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11. Metody rozwijające zdolności twórcze: trening kreatywności Szmidt, K. K. (2013). Trening kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Biela, A. (2015). Trening kreatywności: jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgard. Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, J., Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa. 12. Metody rozwijające zdolności twórcze: drama w nauczaniu i wychowaniu Gudro-Homicka, M. (2015). Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży: drama w nauczaniu, wychowaniu i biblioterapii. Warszawa: Difin. 13. Metody relaksacyjne: trening wizualizacji Day J. (1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Sposoby pozytywnego oddziaływania na własne zdrowie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
Zakres tematów: |
1. Mindmapping - definicja mindmappingu - cel i okoliczności zastosowania - koncepcja mapy myśli i etapy tworzenia - zasady dotyczące techniki tworzenia map myśli - rodzaje map myśli 2. Metoda projektów - geneza i istota metody projektów - charakterystyka metody (definicje, rodzaje projektów, wady i zalety metody projektów) - dydaktyczne i wychowawcze walory metody projektów (kształcenie wielostronne, walory edukacyjne i wychowawcze, rozwój indywidualnych zainteresowań) - projekt edukacyjny w praktyce (czynności nauczyciela i ucznia, etapy realizacji zadania metodą projektów, przykłady projektów edukacyjnych zrealizowanych na różnych etapach kształcenia) 3. Techniki szkoły alternatywnej C. Freinet'a - C. Freinet i jego koncepcja szkoły aktywnej - zasady i organizacja alternatywnej École Freinet - techniki aktywnej pracy szkolnej C. Freineta (swobodny tekst, gazetka szkolna, książka życia klasy, korespondencja międzyszkolna, technika doświadczeń poszukujących, fiszki kontrolno – badawcze, klasowa biblioteka pracy, referaty, fiszki autokorektywne, praca domowa ucznia, różnorodne formy ekspresji artystycznej i technicznej, spółdzielnia klasowa, gazetka wychowawcza, samokontrola, karnet szkolny ucznia, dyplomy sprawności) - pedagogika C. Freinet’a a współczesny nauczyciel animator (powiązania) 4. Gry i zabawy interakcyjne - gra i zabawa interakcyjna: definicje i charakterystyka - zdolności i umiejętności ucznia rozwijane podczas zastosowania gier i zabaw interakcyjnych - metodyka pracy dydaktycznej podczas wykorzystania gier i zabaw interakcyjnych - sposoby efektywnego prowadzenia zajęć - zalety i wady gier interakcyjnych na podstawie wybranych przykładów 5. Gry dydaktyczne i rozrywki umysłowe - definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, zagadka, gra - gry dydaktyczne: rodzaje gier, charakterystyka - dydaktyczne i wychowawcze funkcje gry - metodyka korzystania z gier dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych - zasady procesu konstruowania gry dydaktycznej - rola zagadki w procesie kształcenia i zasady jej stosowania podczas zajęć - charakterystyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem zagadki (zadania nauczyciela i ucznia) - rodzaje rozrywek umysłowych stosowanych na etapie edukacji wczesnoszkolnej (przykłady) 6. Metody aktywizujące - definicje pojęć: metoda i technika aktywizująca - cechy charakterystyczne metod aktywizujących - rola nauczyciela i ucznia w aktywizującym procesie dydaktycznym - umiejętności uniwersalne ucznia rozwijane podczas pracy z wykorzystaniem metod aktywizujących - przykłady zastosowania technik (myślące kapelusze, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, kula śniegowa, kosz i walizeczka) 7. Metoda baśniowych spotkań - definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań - etapy pracy metodą baśniowych spotkań - zasady pracy nauczyciela-terapeuty - narzędzie diagnostyczne oraz sposób konstruowania programu rewalidacji pedagogicznej - przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć oraz propozycje ćwiczeń do wykorzystania 8. Aspekt wychowawczy (praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie zachowań, wzmacnianie) - definicje pojęć: praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie i wzmacnianie zachowań - cechy i okoliczności stosowania strategii wychowawczych - etapy, zasady i praktyczne wskazówki stosowania strategii wychowawczych - przykłady ćwiczeń praktycznych 9. Eksperyment pedagogiczny "Szkoła Super" - organizacja eksperymentu pedagogicznego „Szkoła Super” - główne metody nauczania i wychowania „Szkoły Super” - metody zbierania i zapisu danych o uczniu - metody kształcenia nauczycieli 10. Metody rozwijające umiejętność uczenia się: techniki pamięciowe - definicje pojęć: pamięć i systemy pamięciowe - historia wiedzy o pamięci - mechanizm działania pamięci doskonałej - metody skutecznego zapamiętywania 11. Metody rozwijające zdolności twórcze: trening kreatywności - definicja pojęcia: kreatywność - cechy postawy twórczej i twórczego myślenia - charakterystyka poziomów twórczości - metody rozwijania kreatywności - założenia treningu kreatywności - metodyka treningu kreatywności / etapy treningu - rozgrzewka twórcza (ćwiczenia: myślenia pytajnego, kombinacyjnego, transformacyjnego) 12. Metody rozwijające zdolności twórcze: drama w nauczaniu i wychowaniu - definicje pojęć: drama, psychodrama - uniwersalne cele dydaktyczne dramy (rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny dziecka) - techniki dramy (bezruch, ruch, słowo) - etapy pracy z techniką dramy - zalecenia metodyczne dla nauczyciela 13. Metody relaksacyjne: trening wizualizacji - definicja pojęcia: twórcza wizualizacja - schemat przebiegu treningu wizualizacji - zasady przebiegu treningu wizualizacji - okoliczności zastosowania treningu wizualizacji - przykłady ćwiczeń relaksacyjnych dla każdego etapu treningu wizualizacji |
Metody dydaktyczne: |
1. Zajęcia organizacyjne - prezentacja tematyki zajęć, obowiązującej literatury, informacja o warunkach zaliczenia, - ustalenie regulaminu pracy podczas zajęć, - autoprezentacja członków grup. 2. Mindmapping - wykonanie map myśli ilustrujących wybrane opowiadanie, - prezentacja nauczyciela. 3. Metoda projektów - prezentacja przykładowych projektów i scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metody projektów (dostęp: https://projektanciedukacji.pl/archiwum-projektow/przykladowe-projekty), - wykonanie prostego projektu podczas zajęć na temat: „Doświadczenia i eksperymenty dla dzieci”, - prezentacja nauczyciela. 4. Techniki szkoły alternatywnej C. Freinet'a - technika swobodnego tekstu; praca nad swobodnym tekstem: indywidualne pisanie swobodnych tekstów, czytanie tekstów i wybór najciekawszych prac, zbiorowe opracowywanie wybranego tekstu, refleksja nad pedagogicznym wykorzystaniem swobodnego tekstu, - prezentacja nauczyciela. 5. Gry i zabawy interakcyjne - integracja grupy: zabawa „Drzewo – podobieństwa i różnice” (20 min.), - moje indywidualne zasoby: „Mafia” (45 min.), - moje mocne strony związane z pełnieniem ról zawodowych: „Na przyjęciu” (15 min.) / „Lista” (15 min.), - prezentacja nauczyciela. 6. Gry dydaktyczne i rozrywki umysłowe - rozegranie gry historycznej „Wynalazki”, - przykłady gier i zabaw dydaktycznych do rozwiązania podczas pracy w zespołach (obszary: pamięć, koncentracja, percepcja, logika, język polski, matematyka), - prezentacja nauczyciela. 7. Metody aktywizujące - symulacja spotkania z rodzicami na temat: Jak uchronić dzieci przed uzależnieniami? Podczas ćwiczenia zostaną wykorzystane następujące techniki aktywizujące: kula śniegowa (stworzenie wspólnej definicji dotyczącej „uzależnienia”), myślące kapelusze (dyskusja podczas zajęć na wskazany temat), kosz i walizeczka (końcowa ewaluacja efektów spotkania), - prezentacja nauczyciela. 8. Metoda baśniowych spotkań - przykłady gotowych scenariuszy zajęć według metody baśniowych spotkań, - przykłady ćwiczeń z zakresu: doświadczeń matematycznych, komunikacyjno-słownikowych, sprawności psychomotorycznej, wrażliwości emocjonalno-motywacyjnej, - przykłady bajek i wierszy do wykorzystania podczas pisania scenariuszy, - praca w zespołach nad ustaleniem: tematu scenariusza, celów dydaktycznych / wychowawczych / rewalidacyjnych, doboru ćwiczeń dla ucznia, - prezentacja nauczyciela. 9. Aspekt wychowawczy - Ćwiczenie: Praktyka pozytywna (Zespół 1) Praca nad kartą pracy „Stosowanie praktyki pozytywnej u własnych dzieci”, - Ćwiczenie: Autokorekcja i hiperkorekcja (Zespół 2) Praca nad kartą pracy „Stosowanie autokorekcji i hiperkorekcji do sytuacji społecznych”, - Ćwiczenie: Modelowanie zachowań (Zespół 3) Praca nad kartą pracy „Podnoszenie umiejętności społecznych przez modelowanie i naśladowanie”, - Ćwiczenie: Wzmacnianie zachowań (Zespół 4) Praca nad kartą pracy „Klasyfikowanie wzmocnień”. - Podsumowanie pracy w zespołach z wykorzystaniem techniki aktywizującej: „Co było w szkole?” - prezentacja nauczyciela. 10. Eksperyment pedagogiczny "Szkoła Super" - analiza artykułu na temat eksperymentu pedagogicznego „Szkoła Super” za pomocą techniki aktywizującej „Analiza SOFT”, - prezentacja nauczyciela. 11.Metody rozwijające umiejętność uczenia się: techniki pamięciowe - Ćwiczenie 1: „Sprawdź swoją pamięć” (s. 29-41) - Ćwiczenie 2: Przykłady metod pamięciowych (s. 58-85) Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS) Zakładki „obrazkowe” Rymowanki liczbowe Zakładki mieszkaniowe Zakładki alfabetyczne - Ćwiczenie 3: Jak podwyższyć współczynnik IQ dzięki zapamiętywaniu dużych liczb? (s. 115-118) - Ćwiczenie 4: Jak zapamiętywać słowa obcego pochodzenia i uczyć się języków obcych? (s. 134-140) - prezentacja nauczyciela. 12. Metody rozwijające zdolności twórcze: trening kreatywności Przykłady ćwiczeń w zakresie: - twórczej rozgrzewki, - rozwoju myślenia: pytajnego, kombinacyjnego, transformacyjnego, - twórczego rozwiązywania problemów, - prezentacja nauczyciela. 13. Metody rozwijające zdolności twórcze: drama w nauczaniu i wychowaniu - realizacje scenariusza zajęć pt.: „Czy można oswoić samotność?” (M. Gurdo-Homicka, 2015, s. 152-155) / „Do czego zmierzasz, człowieku?” (M. Gurdo-Homicka, 2015, s. 177-179), - prezentacja nauczyciela. 14. Metody relaksacyjne: trening wizualizacji - prezentacja wybranych ćwiczeń relaksacyjnych dla następujących etapów treningu wizualizacji: ogólnego odprężenia, twórczego ruchu, oddychania, koncentracji, twórczej wizualizacji, twórczego działania, - przeprowadzenie sesji treningu relaksacyjnego w grupie, - prezentacja nauczyciela. 15. Zakończenie i podsumowanie zajęć Autoprezentacja: 1. prezentacja wybranych ćwiczeń / prac zaliczeniowych z indywidualnego Portfolio; 2. ewaluacja - samoocena studenta w zakresie: osiągniętych efektów uczenia się (wiedza/umiejętności), osiągniętych efektów w zakresie umiejętności społecznych (kontakt z osobami współtworzącymi grupę i nauczycielem). Uwaga: Szczegółowy program zajęć, prezentacje nauczyciela oraz wybrane materiały do zajęć zostaną umieszczone w Plikach MS Teams / folder: Materiały z zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywna obecność podczas wszystkich zajęć, - zaliczenie trzech kolokwiów cząstkowych, - opracowanie trzech prac zaliczeniowych: mapy myśli, projektu edukacyjnego, scenariusza zajęć reedukacyjnych według metody baśniowych spotkań, - systematyczne wykonywanie ćwiczeń zadawanych w formie prac domowych (Uwaga: prace zaliczeniowe oraz prace domowe student umieszcza w indywidualnym folderze w sekcji Pliki MS Teams). Podczas zajęć zostaną wykorzystane następujące metody pracy dydaktycznej: - dyskusja, - gry dydaktyczne i metody aktywizujące, - praca z tekstem, - działania praktyczne i wybrane metody problemowe, - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. Podczas zajęć zostaną wykorzystane następujące narzędzia komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (udostępnianie przez nauczyciela: prezentacji z zajęć i materiałów dydaktycznych: Pliki / Materiały z zajęć; gromadzenie wytworów studenta - prace zaliczeniowe, prace domowe: Pliki / indywidualny folder studenta) Link do kanału grupy ćwiczeniowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVVgmVviyVssw52JDQxRAv6EBd3dHO8O42_gT_pBp9uo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e4b62d6-b472-4cf4-91be-63df19bbb221&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - aplikacja Forms (testowe kolokwia zaliczeniowe; Uwaga: narzędzie zostanie wykorzystane w razie konieczności przejścia na nauczanie zdalne) Uwaga: Link do testu będzie udostępniany na dzień przed kolokwium (kanał zajęciowy na MS Teams / kanał ogólny) - poczta Outlook w domenie APS (indywidualny kontakt z nauczycielem: adres do korespondencji: mwalachowska@aps.edu.pl). Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 45 godzin przygotowanie się do zajęć - 15 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin sumaryczna liczba godzin - 75 godzin Liczba punktów - 3 ECTS |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 5 Link do kanału grupy ćwiczeniowej na MS Teams (szczegółowy program i materiały do zajęć): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVVgmVviyVssw52JDQxRAv6EBd3dHO8O42_gT_pBp9uo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e4b62d6-b472-4cf4-91be-63df19bbb221&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt z wykładowcą: mwalachowska@aps.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.