Pedagogika kultury PE-2S-PKU
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Pedagogika kultury PE-2S-PKU | |||||||||||||||
Zajęcia |
Semestr zimowy 2020/2021 (2020Z)
(zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
każda środa, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | |||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Ciążela | |||||||||||||||
Literatura: |
Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005, Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013 Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006 |
|||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Pojęcie kultury i jego historia. Pedagogika kultury - wielość znaczeń i złożoność problemów. 2) Pedagogika kultury w kontekście samookreślenia się wobec źródeł inspiracji teoretycznej psychologii, socjologii, nauk o kulturze, antropologii kulturowej, filozofii. 3) Pedagogika kultury w kontekście tradycji filozoficznych tradycji pedagogiki niemieckiej. Czy istnieje niemiecka pedagogika kultury? Niemiecka Geisteswissenschaftlische Pädagogik. i Kultur Pädagogik. Problemy z nazwą i jej zakresem. Hermeneutyczne i neokantowskie źródła inspiracji. Pedagogika Georga Kenschensteinera. Nawiązanie do niemieckich wzorców jako droga do narzucenia polskiej pedagogice określonego ideału wyznaczającego jej kierunki refleksji -Bogdan Nawroczyński i Ludwik Chmaj. Koncepcja "pedagogiki kultury" Bogdana Nawroczyńskiego. Idealistyczno-personalistyczna pedagogika "humanistyczna" Ludwika Chmaja i przesłanki jej przeobrażenia 4) Polska pedagogika kultury. Trzy etapy rozwoju polskiej refleksji nad kulturą: kultura jako źródło tożsamości; kultura jako narzędzie przetrwania. Inicjatorzy refleksji nad kultura w polskiej myśli wychowawczej Stanisław Szczepanowski, Stanisław Brzozowski, Jan Władysław Dawid. Kultura jako droga budowania wspólnoty w rozdzieranym sprzecznościami społeczeństwie. Józef Kretz Mirski i jego koncepcja "pedagogii kulturalnej". Kontynuacja krytyki kultury Stanisława Brzozowskiego przez Władysława Radwana Pod znakiem "kultury i wychowania" pedagogika Zygmunta Mysłakowskiego i Bogdana Suchodolskiego. Pedagogika kultury Stefana Szumana. Współczesne kontynuacje Irena Wojnar, Janusz Gajda, Andrzej Ciążela. 5) Pedagogika i antropologia kultury. Relatywizmu kulturowy jako przesłanka multikulturalizmu. Geneza pedagoiki multikulturalnej powojenny Pedagogika multikulturalna a postmodernizm i pedagogika postmodernizmu. Edukacja międzykulturowa edukacja wielokulturowa. Multikulturalizm - jego założenia formy i konsekwencje. Wyzwania i paradoksy multikulturalizmu. 6) Kultura i socjologia wychowania. Emancypacyjny potencjał refleksji badań kulturą w kontekście w socjologii wychowania. Florian Znaniecki i jego kulturalizm jako przesłanka krytyczno- emancypacyjnej socjologii wychowania. Od koncepcji "arystokracji umysłowej" do Ludzi teraźniejszych i cywilizacji przyszłości". Kapitał kulturowy Pierre Bourdieu. Kulturowy kontekst pedagogiki emancypacyjnej współcześnie. 7) Animacja społeczno-kulturowa. Działalność animacyjna jako wyraz dążeń emancypacyjnych. Historia i współczesność animacji. Dzisiejsze rozumienie animacji kulturowej. |
|||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z elementami prezentacji |
|||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny obejmujący treści programowe. Trzy z czterech pytań przydzielonych ze zbioru zestawów .Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematu i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnienia nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematem. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrany temat i popełniający oczywiste błędy rzeczowe. |
|||||||||||||||
Uwagi: |
gr wyk I DUPE-PKM |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.