Pedagogika społeczna [PE-3F-PSP]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [PE-3F-PSP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Szostakowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad50fb2b149b64991a36a50a340baa50a%40thread.tacv2/conversations?groupId=1dae9499-9ed3-46cd-ba49-1ccd6af24479&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. A. Przecławska, W. Theiss (red.) (1996). Pedagogika społeczna nowe zadania i szanse, [w:] Pedagogika społeczna kręgi poszukiwań, (red.) A. Przecławska, Warszawa, s. 9-28. 2. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Marszałek, s. 49-61. 3.Cichosz M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 50-88. 4. Przecławska A., Theiss W. (1999). Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek. Pamięci Profesora Ryszarda Wroczyńskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 17-26. 5. Theiss W. (1984). Radlińska. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna, s. 13-63. 6. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna w ujęciu Aleksandra Kamińskiego. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 211-225. 7. Theiss W. (2009). Ryszard Wroczyński (1909-1987) i jego koncepcja pedagogiki społecznej. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 227-240. 8. Szlendak T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 194-213. 9. Forma P. (2017). Kobieta w rodzinie i życiu zawodowym – czas na rozwój czy dylemat współczesności. [w] Studia nad rodziną (45) 2017/rok XXI, s. 81-99. 10. Kulesza M. (2011). Rodzinne zasoby – nowe spojrzenie na pracę z dzieckiem i rodziną. [w:] Szymański J., Hoerner M. (red.) (2011). Polityka i badania oświatowe w Niemczech i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 59-72. 11. Kawula S. (2009). Środowisko życia, a środowisko wychowawcze człowieka. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 34-38. 12. Kawula S. (2009). Daleka i bliska perspektywa socjalizacji dziecka - globalność i lokalność [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 118-121. 13. Kargulowa A. (1995). Kilka uwag na temat przesłanek metodologicznych pedagogiki społecznej. [w:] Forum Oświatowe nr 1-2/1995, s. 47- 56. 14. Auge M. (2010). Nie-miejsce. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 51-80. 15. Löw M. (2018). Socjologia przestrzeni. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s.159- 176. 16. Mendel M. (2017). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Gdańsk: Wydawnictwo Katedra, s. 177-195. 17. Elementarz III sektora. Stowarzyszenie Klon/Jawor. Warszawa 2005. 18. Domański H. (red.) (2015). Wzory jedzenia a sturuktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 205-227. 19. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 185-201. 20. Wilkinson R., Pickett K. (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 107-119. 21. Olubiński A. (2009). Siły społeczne, jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 163-170. 22. Olubiński A. (2009). Zasady aktywizacji sił społecznych w pracy socjalno-wychowawczej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 173-189. 23. Smolińska-Theiss B. (1982). Siły ludzkie w teorii pedagogiki społecznej. [w:] Studia pedagogiczne, t. XLVI/1982, s. 73-80. 24. Theiss W. (1984). Radlińska. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna, s. 83-85. 25. Theiss M. (2006). Kapitał społeczny środowiska lokalnego – pojęcie i problemy. [w:] Theiss W., Skrzypczak B. (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Warszawa: Wydawnictwo, s. 109-125. 26. Pilch T. (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom II, hasło: Kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Żak, s. 527-528. 27. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179 – 191. 28. Wiatr W. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej – quasi -szkoły między uspołecznieniem a parentokracją. [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 193 – 205. 29. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom. V, wyd. Żak, Warszawa 2003, hasło: starość - s. 945-949, starość-starzenie - się s. 949-950. 30. Zych A. (2010). Leksykon gerontologii- – wybrane hasła (starzenie się – biologiczne, psychiczne, społeczne). Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 167-168. 31. Szarota Z. (2004). Gerontologia społeczna i oświatowa – rozdział 1, 7. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, s. 9-21. 32. Szostakowska K. (2021). Rodzinna opieka nad seniorem – trudna lekcja życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjelanej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, s. 115-145. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawy teoretyczne pedagogiki społecznej - U źródeł pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna w Polsce i na świecie. - Geneza i etapy rozwoju pedagogiki społ. w Polsce i na świecie; 2. Prekursorzy polskiej pedagogiki społecznej; 3. Oddziaływanie środowiska na rodzinę; 4. Środowisko, przestrzeń życia człowieka; 5. Przestrzeń jako miejsce i nie-miejsce; 6. Organizacje pozarządowe – III sektor; 7. Globalizacja – znaczenie dla jednostek i grup społecznych na świecie; 8. Siły ludzkie, siły społeczne, empowerment; 9. Kapitał społeczny, kapitał ludzki; 10. Szkoła; 11. Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne - starość – definicje, rodzaje starzenia się, wiek kalendarzowy, socjalny, wiek ekonomiczny; 12. Diagnoza środowiska lokalnego; 13. Podsumowanie zajęć; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA: - Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych - Dyskusja - Aktywność na zajęciach - Praca w grupach - Mapa myśli - Burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; - wykonanie zadań praktycznych (np. diagnoza środowiska lokalnego, projektu stowarzyszenia lub fundacji) NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 12h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 5h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 3h - wykonanie zadań praktycznych - 5h 30h - 5 pkt. ECTS |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw II DZPE-PIZ LINK DO ZESPOŁU https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad50fb2b149b64991a36a50a340baa50a%40thread.tacv2/conversations?groupId=1dae9499-9ed3-46cd-ba49-1ccd6af24479&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: - prowadzenie ćwiczeń w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams - zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams - Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams - komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.