Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna [PE-3F-PSP] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika społeczna [PE-3F-PSP]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Szostakowska
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad50fb2b149b64991a36a50a340baa50a%40thread.tacv2/conversations?groupId=1dae9499-9ed3-46cd-ba49-1ccd6af24479&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura:

1. A. Przecławska, W. Theiss (red.) (1996). Pedagogika społeczna nowe zadania i szanse, [w:] Pedagogika społeczna kręgi poszukiwań, (red.) A. Przecławska, Warszawa, s. 9-28.

2. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Marszałek, s. 49-61.

3.Cichosz M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 50-88.

4. Przecławska A., Theiss W. (1999). Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek. Pamięci Profesora Ryszarda Wroczyńskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 17-26.

5. Theiss W. (1984). Radlińska. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna, s. 13-63.

6. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna w ujęciu Aleksandra Kamińskiego. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 211-225.

7. Theiss W. (2009). Ryszard Wroczyński (1909-1987) i jego koncepcja pedagogiki społecznej. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 227-240.

8. Szlendak T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 194-213.

9. Forma P. (2017). Kobieta w rodzinie i życiu zawodowym – czas na rozwój czy dylemat współczesności. [w] Studia nad rodziną (45) 2017/rok XXI, s. 81-99.

10. Kulesza M. (2011). Rodzinne zasoby – nowe spojrzenie na pracę z dzieckiem i rodziną. [w:] Szymański J., Hoerner M. (red.) (2011). Polityka i badania oświatowe w Niemczech i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 59-72.

11. Kawula S. (2009). Środowisko życia, a środowisko wychowawcze człowieka. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 34-38.

12. Kawula S. (2009). Daleka i bliska perspektywa socjalizacji dziecka - globalność i lokalność [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 118-121.

13. Kargulowa A. (1995). Kilka uwag na temat przesłanek metodologicznych pedagogiki społecznej. [w:] Forum Oświatowe nr 1-2/1995, s. 47- 56.

14. Auge M. (2010). Nie-miejsce. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 51-80.

15. Löw M. (2018). Socjologia przestrzeni. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s.159- 176.

16. Mendel M. (2017). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Gdańsk: Wydawnictwo Katedra, s. 177-195.

17. Elementarz III sektora. Stowarzyszenie Klon/Jawor. Warszawa 2005.

18. Domański H. (red.) (2015). Wzory jedzenia a sturuktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 205-227.

19. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 185-201.

20. Wilkinson R., Pickett K. (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 107-119.

21. Olubiński A. (2009). Siły społeczne, jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 163-170.

22. Olubiński A. (2009). Zasady aktywizacji sił społecznych w pracy socjalno-wychowawczej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 173-189.

23. Smolińska-Theiss B. (1982). Siły ludzkie w teorii pedagogiki społecznej. [w:] Studia pedagogiczne, t. XLVI/1982, s. 73-80.

24. Theiss W. (1984). Radlińska. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna, s. 83-85.

25. Theiss M. (2006). Kapitał społeczny środowiska lokalnego – pojęcie i problemy. [w:] Theiss W., Skrzypczak B. (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Warszawa: Wydawnictwo, s. 109-125.

26. Pilch T. (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom II, hasło: Kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Żak, s. 527-528.

27. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179 – 191.

28. Wiatr W. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej – quasi -szkoły między uspołecznieniem a parentokracją. [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 193 – 205.

29. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom. V, wyd. Żak, Warszawa 2003, hasło: starość - s. 945-949, starość-starzenie - się s. 949-950.

30. Zych A. (2010). Leksykon gerontologii- – wybrane hasła (starzenie się – biologiczne, psychiczne, społeczne). Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 167-168.

31. Szarota Z. (2004). Gerontologia społeczna i oświatowa – rozdział 1, 7. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, s. 9-21.

32. Szostakowska K. (2021). Rodzinna opieka nad seniorem – trudna lekcja życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjelanej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, s. 115-145.

Zakres tematów:

1. Podstawy teoretyczne pedagogiki społecznej

- U źródeł pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna w Polsce i na świecie.

- Geneza i etapy rozwoju pedagogiki społ. w Polsce i na świecie;

2. Prekursorzy polskiej pedagogiki społecznej;

3. Oddziaływanie środowiska na rodzinę;

4. Środowisko, przestrzeń życia człowieka;

5. Przestrzeń jako miejsce i nie-miejsce;

6. Organizacje pozarządowe – III sektor;

7. Globalizacja – znaczenie dla jednostek i grup społecznych na świecie;

8. Siły ludzkie, siły społeczne, empowerment;

9. Kapitał społeczny, kapitał ludzki;

10. Szkoła;

11. Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne - starość – definicje, rodzaje starzenia się, wiek kalendarzowy, socjalny, wiek ekonomiczny;

12. Diagnoza środowiska lokalnego;

13. Podsumowanie zajęć;

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA:

- Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

- Dyskusja

- Aktywność na zajęciach

- Praca w grupach

- Mapa myśli

- Burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA:

- lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych.

- omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy;

- wykonanie zadań praktycznych (np. diagnoza środowiska lokalnego, projektu stowarzyszenia lub fundacji)

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

- godziny kontaktowe ćwiczenia - 12h

- przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 5h

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 3h

- wykonanie zadań praktycznych - 5h

30h - 5 pkt. ECTS

Uwagi:

gr ćw II DZPE-PIZ

LINK DO ZESPOŁU

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad50fb2b149b64991a36a50a340baa50a%40thread.tacv2/conversations?groupId=1dae9499-9ed3-46cd-ba49-1ccd6af24479&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ:

- prowadzenie ćwiczeń w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams

- zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams

- Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams

- komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)