Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-PSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. Animowanie życia szkoły, klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów. Integracja i inkluzja. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogiki społeczna. Kraków: Impuls. 2. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Wybrane hasła: pedagogika społeczna, opieka pedagogiczna, wsparcie społeczne, środowisko i in. 3. Jarosz Ewa. (2018). Dziecięce obywatelstwo – między prawami dziecka a rzeczywistością. “Pedagogika Społeczna” (Nr 4 (2018), s. 183-194) 4. Pilch, T. (2014). Pedagogika społeczna w świecie nieprzyjaznych doktryn i praktyk politycznych.pdf. Pedagogika Społeczna, 53(3), 9–21. 5. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 6. W.Theiss, Radlińska. Wyd II, 1996 Wyd. Żak 7. Raporty, diagnozy Literatura do zajęć i literatura uzupełniająca: Aktywne społeczności II. Zmiana społeczna- dostępne w internecie Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się. Tożsamość, Człowiek, Edukacja, 2011 nr 3 Henderson P. , Rozwój społeczności lokalnych: rys historyczny, w: P. Pitchford i Henderson P., Więcej miejsca dla rozwoju społeczności lokalnej. Dostępna w internecie Kaufmann, J. C. . Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu. Warszawa 2004. Oficyna Naukowa Kawula St., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007 Kulesza M, Konstruktywistycze i socjoekologiczne korzenie poradnictwa i diagnozy psychopedagogicznej zorientowanej na zasoby. Pedagogika społeczna 2012 nr 3 Mendel M., Miejsca, które wykluczają. Miejskie geometrie władzy i ich edukacyjne przekształcanie, w: Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013 Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Wyd. Impuls, Kraków 2013 Muszyńska J., Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne. Wyd. إ»ak, Warszawa 2014 (wybrane rozdziały) Muszyńska J., Od regionu do lokalności - ku społeczeństwu obywatelskiemu. Pedagogika Społeczna 2012, nr 1 Nowosad I, Mortag I., Ondrackova J. (red.) Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły. Zielona Góra 2010, Wyd. UZ Odrowąż-Coates A., Saudyjskie osiedla grodzone a podziały społeczne. Pedagogika Społeczna 2012, nr 2 Orzechowska G. Aktualne problemy gerontologii społęcznej, Olsztyn, 2001, rzodział 1. Perkowska-Klejman A., Modele refleksyjnego uczenia się. Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja, 2013 nr 1 Perkowska-Klejman A., Górka-Strzałkowska A., Opieka i wychowanie w szkole zintegrowanej ze środowiskiem - między starą a nową perspektywą, Pedagogika Społeczna, 2014, nr 1 Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę. Red. D.Trawkowska, Toruń 2011. Wyd. Akapit Praca socjalna jako edukacja ku zmianie, red. M. Mendel B. Skrzypczak, wybrane fragmenty. Dostępne w internecie Skrzypczak B., W kierunku społecznościowej pracy socjalnej. Edukacyjno-środowiskowe determinanty interwencji publicznej, fragmenty – dostępne w internecie. Smolińska-Theiss B., Korczakowskie narracje pedagogiczne. Warszawa 2013, Wyd. Impuls Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014 Smolińska-Theiss B., Z tradycji badan nad nierównościami edukacyjnymi. Od Społecznych przyczyn powodzeń i niepowodzeń szkolnych do współczesnych badan nad zróżnicowaniem w oświacie. W; Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji Red.; A.Gromkowska-Melosik, M.J. Szymański. Poznań 2014. Wyd. UAMW. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Surzykiewicz, J., Kulesza M. (red.) (2008) Integracja w świecie powszechnej migracji. Otwarte pytania pedagogiki społecznej. Warszawa 2008, IPSiR UW. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa, Zarys problematyki. Kraków 2004, rozdziały 1, 7. Theiss W., Radlińska. Wyd. II., Warszawa 1997, Wyd. Żak Theiss, W. (2018). Edukacja i zaangażowanie. 100 lat pedagogiki społecznej. Pedagogika Społeczna, 68(2), 9–32. Theiss M., Kapitał społeczny środowiska lokalnego - pojęcia i problemy., w: Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, (red.) W. Theiss, B, Skrzypczak, Warszawa 2006 Theiss, M., 2003. Kapitał społeczny w polityce społecznej - w poszukiwaniu definicji.. Problemy polityki społecznej. Studia i dyskusje, nr 5, ss. 51-56. Theiss, W. (red.). 2000. Mała ojczyzna – kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "إ»ak". Val T., Umiejętności potrzebne w organizowaniu społeczności lokalnej, dostępne w internecie. Wiatr M., Rodzina jako środowisko uczące się, Pedagogika Społeczna 2013 nr 2 ss.7-22 Wiatr M., Przemiany rodzicielskiej refleksyjności, Przegląd Pedagogiczny, 2013, nr 2, ss. 9-18 Wiatr, M. (2014). Rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym - rodzicielstwo między wsparciem a stygmatyzacją. In J. Brągiel & B. Górnicka (Eds.), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania (pp. 99–108). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Wilkinson R., Pickett K.. Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011 Załuska M., J. Boczoń (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Katowice 1998 Zych A. Leksykon gerontologii, Kraków 2010 (wybrane hasła) Wybrane raporty: Kapitał intelektualny Polaków, 2008, Przemoc nad dzieckiem, Diagnoza społeczna... |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej, tj.: środowisko, wy¬chowanie, kultura, rozwój, wsparcie, opieka, diagnoza środowiskowa, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły ludzkie, empowerment. - Zna relacje pedagogiki społecznej z innymi dziedzinami naukowymi. - Zna genezę pedagogiki społecznej, jej źródła filozoficzne, historyczne, kulturowe. - Zna środowiska wychowawcze. Wie, jaka jest ich struktura rozwój i zmieniające się konteksty funkcjonowania. - Zna i charakteryzuje instytucje edukacyjne, wychowawcze, kultu-ralne, pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym. - Zna zagadnienie dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej. Umiejętności - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności peda¬gogicznej. - Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwa¬nia argumentów w kontekście wybranych perspektyw pedagogiki społecznej. Kompetencje społeczne - Jest gotowa do podejmowania działań na rzecz osób wymagających wsparcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ CW
WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Barbara Smolińska-Theiss, Katarzyna Szostakowska, Marcin Szostakowski, Wiesław Theiss | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cfd8cee5aca4910a776da3fd33a0b17%40thread.tacv2/conversations?groupId=df5b291f-d58d-4374-be9b-03e657f6e25f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny - praca na zadany temat zadlny pomiar efektów kształcenia |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepo¬kornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektu¬alny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój spo-łeczny i jego mierniki (HDI). Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społecz-ne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – orga-nizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emi-granci. Animowanie życia szkoły, klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów. Integracja i inkluzja. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: refleksyjna analiza treści wykładów ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi, audycjami radiowymi i telewizyjnymi lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; dyskusje na forum, praca w grupach. Wykłady o ćwiczenia poprowadzone są zdalniie za pośrednictwem platformy TEAMS NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 30h przygotowanie do egzaminu - 20h lektura tekstów - 20h przygotowanie prac/projektów - 20h 90h - 5 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Theiss, Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marcin Szostakowski, Wiesław Theiss | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a70c24a2f0a0645c2874c2988cb0abaf7%40thread.tacv2/conversations?groupId=809c7450-e6d2-4eda-8382-1733b1a601ea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny - praca na zadany temat zdlny pomiar efektów kształcenia |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepo¬kornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektu¬alny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój spo-łeczny i jego mierniki (HDI). Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społecz-ne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – orga-nizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emi-granci. Animowanie życia szkoły, klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów. Integracja i inkluzja. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: refleksyjna analiza treści wykładów ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi, audycjami radiowymi i telewizyjnymi lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; dyskusje na forum, praca w grupach. Wykłady i ćwiczenia poprowadzone są zdalniie za pośrednictwem platformy TEAMS NAKŁAD PRACY SATUDENTA: godziny kontaktowe 30h przygotowanie do egzaminu - 20h lektura tekstów na zajęciach - 20h przygotowanie prac/projektów - 20h 90h - 5 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak, Barbara Smolińska-Theiss, Marcin Szostakowski, Marta Wiatr, Maria Zsögön | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem (sprawdzana listą obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepo¬kornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektu¬alny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój spo-łeczny i jego mierniki (HDI). Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społecz-ne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – orga-nizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emi-granci. Animowanie życia szkoły, klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów. Integracja i inkluzja. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi, audycjami radiowymi i telewizyjnymi) - w postaci notatek z zajęć lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Wykłady interaktywne (dyskusje w grupach, parach, na forum, wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Padlet, Slido) NAKŁAD PRACY SATUDENTA: godziny kontaktowe 60h przygotowanie do egzaminu - 20h lektura tekstów na zajęciach - 20h przygotowanie prac/projektów - 20h 120h - 5 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT SO WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marcin Szostakowski, Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin z pytaniami otwartymi i zamkniętymi Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem studiów (sprawdzana listą obecności) Uzupełnianie materiału z zajęć, na których studenci byli nieobecni - w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepo¬kornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektu¬alny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój spo-łeczny i jego mierniki (HDI). Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społecz-ne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – orga-nizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emi-granci. Animowanie życia szkoły, klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów. Integracja i inkluzja. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi, audycjami radiowymi i telewizyjnymi) - w postaci notatek z zajęć lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Wykłady interaktywne (dyskusje w grupach, parach, na forum, wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Padlet, Slido). Ćwiczenia - czytanie tekstów i dyskusje, przygotowanie i prezentowanie wystąpień NAKŁAD PRACY SATUDENTA: godziny kontaktowe 30h przygotowanie do egzaminu - 25h lektura tekstów na zajęciach - 35 h przygotowanie prac/projektów - 30 h 120 h - 5 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak, Magdalena Roszak, Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ais-FN1fmh027RMw9A4FgP5lyKF3b1zlo-wItfdF3Hmk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5a9dced4-94eb-42d2-9169-0c1cdca91407&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem (sprawdzana lista obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie "niepokornych" Helena Radlińska. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). Podstawowe środowiska wychowawcze: m.in rodzina, szkoła, środowisko lokalne, środowisko lokalne (odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe), społeczna partycypacja, społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne (np. globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci). Integracja i inkluzja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). 3. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (pp. 4. Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 5. Encyklopedia pedagogiczna XXI w. Wydawnicwo Akademickie Żak. (wybrane pojęcia) Raporty: 1) UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 2) Raport Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Młodzi 2011. 3) CBOS. Zaufanie społeczne, Komunikat z badań 37/2022. Warszawa https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_037_22.PDF |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY SATUDENTA: godziny kontaktowe: 60h przygotowanie do egzaminu: 15h lektura tekstów na zajęciach: 30h przygotowanie prac/projektów: 20h 125h - 5 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Dagmara Kostrzewska, Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem (sprawdzana lista obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie "niepokornych" Helena Radlińska. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). Podstawowe środowiska wychowawcze: m.in rodzina, szkoła, środowisko lokalne, środowisko lokalne (odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe), społeczna partycypacja, społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne (np. globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci). Integracja i inkluzja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). 3. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (pp. 4. Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 5. Encyklopedia pedagogiczna XXI w. Wydawnicwo Akademickie Żak. (wybrane pojęcia) Raporty: 1) UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 2) Raport Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Młodzi 2011. 3) CBOS. Zaufanie społeczne, Komunikat z badań 37/2022. Warszawa https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_037_22.PDF |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY SATUDENTA: godziny kontaktowe: 60h przygotowanie do egzaminu: 15h lektura tekstów na zajęciach: 30h przygotowanie prac/projektów: 20h 125h - 5 pkt. ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.