Przywództwo [20-3S-PRY]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przywództwo [20-3S-PRY] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Baka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Pozycje książkowe: Aronson, E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (rozdział 15). Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne. Chmiel, N. red. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne (rozdział: 12). Griffin, R. W. (2000). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hartliński, M. (2012). Przywództwo polityczne: wprowadzenie. Olsztyn: Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Manstead A. S. R. red. (2001). Psychologia społeczna: encyklopedia Blackwella. Warszawa : Jacek Santorski & CO (Hasło: przywództwo). Mrówka, R. (2009), Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk. Warszawa. Oyster, C. K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Robbins, S. P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Stoner, J. A. F., Freeman, R. E. i Gilbert Jr, D. R. (1999). Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne (rozdział 17). Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdziały: 17 i 20). Artykuły: Mihelic K. K., Lipicnik B. i Tekavcic M. (2010). Ethical leadership. International Journal of Management and Information Systems, 14(5), 31–41. Mockałło, Z. (2011). Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka. Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, 1, 10-13. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Pozycje książkowe: Balasiewicz, A., Błaut, R. i Chojnacki, W. (2014). Słownik pedagogiki pracy i organizacji. Pułtusk i Warszawa: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Geysztora i Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. Heywood, A. (2011). Politologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stewart, D. red. (1997). Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Strelau, J. red. (2001): Psychologia: podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (rozdział 51). Artykuły: Kahn, M. S. i in. (2010). The Styles of Leadership: A Critical Review. Public Policy and Administration Research, 5(3), 87-92. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Władza: definicja władzy, jak władza zmienia ludzi?, natura władzy. 2. Przywództwo: definicje przywództwa, przywództwo a przywódca, przywództwo a zarządzanie, wyłanianie się przywódców, czy przywódcy są potrzebni? 3. Teorie przywództwa: teoria cech psychicznych, teorie sytuacyjne i teorie behawioralne. 4. Teorie przywództwa: teorie uwarunkowań. Przywództwo a płeć. 5. Teorie przywództwa: przywództwo transakcyjne i transformacyjne, przywództwo charyzmatyczne. Efektywność przywództwa. Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników. 6. Przywództwo etyczne. Proces zdobywania przez przywódcę prawomocności w grupie. Zjawisko „wypadnięcia z torów”. 7. Przywództwo w organizacji w otoczeniu burzliwym: otoczenie burzliwe organizacji, typy przywódców w otoczeniu burzliwym. Przywództwo polityczne. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: forma - kształcenie on-line: prowadzący: - instrukcja, - dyskusja ze studentami, - konsultacje ze studentami. studenci: praca domowa: - prezentacja multimedialna, - *plan kariery dla potencjalnego przywódcy. Nakład pracy studenta: - przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej łącznie z konsultacjami z prowadzącym: 25 godziny, - *przygotowanie planu kariery łącznie z konsultacjami z prowadzącym: 25 godzin, Przewidywana liczba godzin aktywności studenta: 50 godzin (2 ECTS). |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Zakres tematyczny: od tematu II. do tematu VII. Oceniane aspekty: • merytoryczność (zgodność z tematem): 0-1 punkt, • przejrzystość: 0-1 punkt, • język (terminologia psychologiczna, jasność wypowiedzi): 0-1 punkt, • sposób przedstawienia (omawianie zagadnień zamiast mechanicznego odczytywania tekstu): 0-1 pkt, • optymalna objętość prezentacji: 0-1 punkt, Prezentacja – łącznie do zdobycia: 5 punktów. *PRACA ZALICZENIOWA (W ZESPOŁACH) Oceniane aspekty: • merytoryczność (zgodność z tematem): 0-1 punkt, • przejrzystość: 0-1 punkt, • język (terminologia psychologiczna + literatura cytowana, spójność i jasność wypowiedzi): 0-1 punkt, • zawartość pracy (realizacja wyznaczonych elementów składowych pracy): 0-1 pkt, • optymalna obszerność: 0-1 punkt. Praca zaliczeniowa – łącznie do zdobycia: 5 punktów. *Praca zaliczeniowa: • cel pracy: stworzenie planu kariery dla kandydata na lidera, [uwaga: tu przydatna będzie wiedza, jaką zawrzecie Państwo na tworzonych przez siebie prezentacjach] • forma pracy: praca pisemna, • obszerność pracy: 4-6 stron A4 [objętość sugerowana – ważne, aby zawrzeć w pracy wszystko, co istotne], • wybór kandydata: uczeń szkoły średniej/student (podanie wyłącznie podstawowych danych kandydata: wiek, płeć, etap edukacji) Elementy składowe pracy zaliczeniowej: I. diagnoza: - diagnoza czynników wewnętrznych kandydata (np. cechy osobowości, zainteresowania, wiedza, umiejętności, doświadczenie itp.), - diagnoza czynników politycznych/społecznych/ekonomicznych, które mogą ułatwić karierę przyszłego kandydata (np. wsparcie środowiska lokalnego, poglądy polityczne większości Polaków itp.), - diagnoza systemu wartości kandydata, - określenie obszaru, w jakim kandydat chciałby/mógłby zostać liderem (np. organizacja, polityka, sport itp.), - prognoza stylu przywództwa kandydata. II. plan działań: - działania, jakie powinien podjąć kandydat na lidera, by zwiększyć swoje szanse na stanie się liderem (np. studia podyplomowe, lektura, trening retoryki, doskonalenie umiejętności miękkich itp.). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Grupa ćwiczeniowa IV DMPY-SPS 1 UWAGA: oto link do zespołu "Przywództwo" w aplikacji "Microsoft Teams": https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af6e9cf8fc52949a7a55424b2a63ffa15%40thread.tacv2/conversations?groupId=0e86048d-3813-4581-9e37-25c5e74d8ca2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.