Praca z rodziną i terapia rodzin [20-3S-PTR]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z rodziną i terapia rodzin [20-3S-PTR] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Gawrych | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goldenberg H, Goldenberg I (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Rozdz.1. Przyjęcie perspektywy relacji rodzinnych, s.3-22 Rozdz. 2. Rozwój rodziny: ciągłość i zmiana, s. 24-52 Rozdz. 4. Rodzina jako system psychospołeczny, s. 75-97 Rozdz. 5. Powstanie i rozwój terapii rodzin – fragment, s. 101-110 Rozdz. 8. Modele międzypokoleniowe, s. 190-220 Rozdz. 9. Model strukturalny, s.222-244. Rozdz. 10. Modele strategiczne, s. 248-274 Rozdz.11. Mediolański model systemowy, s. 275-294. Rozdz. 13. Postmodernizm i społeczno – konstrukcjonistyczne terapie rodzin, s.327-346 Rozdz. 14. Terapia narracyjna, s. 348-359 ORAZ literatura problemowa przekazywana podczas zajęć Literatura uzupełniająca •Andreas S. (2001) Jak pracowała Virginia Satir; Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Bandler R, Gringer J, Satir V (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •de Barbaro B (1999) Schizofrenia w rodzinie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •de Barbaro B (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ •Górniak L, Józefik B(2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •Józefik B (1999) Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •Mc Goldrick M, Gerson R, Shellenberger S (2007) Genogramy. Rozpoznanie i interwencja; Poznań: Zysk i S-ka •Satir V (2000) Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Satir V (2000) Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Simon R (2001) W cztery oczy - rozmowy z twórcami terapii rodzin. Haley, Erickson, Szasz, Minuchin, Maturana, Madanes, Satir, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Stierlin H., Rücker-Embden I., Wetzel N., Wirshing M. (1999) Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pomoc rodzinie a pomoc jednostce. 2. Podstawy systemowego rozumienia rodziny. 3. Cechy systemu rodzinnego. 4. Ciągłość i zmiana w rodzinie - cykl życia rodziny. 5. Analiza relacji rodzinnych - wprowadzenie do metody genogramu 6. Modele pracy z rodziną - modele doświadczeniowe. 7. Modele pracy z rodziną - model strukturalny i modele międzypokoleniowe. 8.Modele pracy z rodziną - modele komunikacyjne. 9. Modele pracy z rodziną - modele strategiczne. 10. Modele pracy z rodziną - model mediolański (systemowa terapia rodzin) 11. Modele pracy z rodziną - modele społeczno-konstrukcjonistyczne i narracyjne. 12. Kontakt z rodziną. 13. Techniki terapeutyczne w pracy z rodziną. 14. Różnorodność w terapii rodzin – implikacje praktyczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- mini wykłady - dyskusje - prace w grupach - analiza studium przypadku - analiza materiału filmowego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: Jakość wykonanych zadań Terminowe wykonywanie zadań Przesłanie pracy zaliczeniowej w terminie Forma zaliczenia: praca zaliczeniowa - studium konkretnej rodziny Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach, praca zaliczeniowa Dopuszczalna liczba nieobecności na ćwiczeniach - 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla V DMPY-WIK 1 Zajęcia prowadzone online -Teams zgodnie z harmonogramem: Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8904ecf61cc94d63adbf876e3fac55e6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=aaaf190b-2e05-467a-a7d1-92fcd916b6ee&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.