Praca z rodziną i terapia rodzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PTR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z rodziną i terapia rodzin |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy z zakresu pracy z rodziną i terapii rodzin. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy z zakresu pracy z rodziną i terapii rodzin. Podczas zajęć przewiduje się realizację następujących celów: - przedstawienie obszaru terapii rodzin, systematyzacja wiedzy z zakresu systemowego rozumienia rodziny - integracja wiedzy z zakresu pracy z rodziną, terapii rodzin - nabycie przez uczestników zajęć wiedzy i umiejętności samodzielnego analizowania problemów rodziny w odniesieniu do poszczególnych koncepcji - kształtowanie umiejętności korzystania ze zdobytej wiedzy przy analizie oraz planowaniu oddziaływań pomocowych wobec rodziny |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goldenberg H, Goldenberg I (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Rozdz.1. Przyjęcie perspektywy relacji rodzinnych, s.3-22 Rozdz. 2. Rozwój rodziny: ciągłość i zmiana, s. 24-52 Rozdz. 4. Rodzina jako system psychospołeczny, s. 75-97 Rozdz. 5. Powstanie i rozwój terapii rodzin – fragment, s. 101-110 Rozdz. 8. Modele międzypokoleniowe, s. 190-220 Rozdz. 9. Model strukturalny, s.222-244. Rozdz. 10. Modele strategiczne, s. 248-274 Rozdz.11. Mediolański model systemowy, s. 275-294. Rozdz. 13. Postmodernizm i społeczno – konstrukcjonistyczne terapie rodzin, s.327-346 Rozdz. 14. Terapia narracyjna, s. 348-359 Literatura uzupełniająca •Andreas S. (2001) Jak pracowała Virginia Satir; Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Bandler R, Gringer J, Satir V (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •de Barbaro B (1999) Schizofrenia w rodzinie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •de Barbaro B (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ •Górniak L, Józefik B(2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •Józefik B (1999) Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •Mc Goldrick M, Gerson R, Shellenberger S (2007) Genogramy. Rozpoznanie i interwencja; Poznań: Zysk i S-ka •Satir V (2000) Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Satir V (2000) Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Simon R (2001) W cztery oczy - rozmowy z twórcami terapii rodzin. Haley, Erickson, Szasz, Minuchin, Maturana, Madanes, Satir, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Stierlin H., Rücker-Embden I., Wetzel N., Wirshing M. (1999) Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna założenia pracy z genogramem, potrafi go sporządzić i odczytać. Potrafi opisać podstawowe techniki terapeutycznej pracy z rodziną, umie podać przykłady konotacji pozytywnej i technik paradoksalnych. Zna podstawowe pojęcia właściwe terapii rodzin, takie jak: cyrkularność, homeostaza, podsystemy rodzinne, delegat, komunikaty, zna podstawy teoretyczne symbolicznej terapii rodzin C. Whitakera. Zna zasady budowania kontaktu z rodziną. Umiejętności Umie formułować hipotezy cyrkularne, -stosować konotację pozytywną, podać przykłady pytań cyrkularnych. Potrafi analizować trudne sytuacje rodzinne zastępując kategorię przyczynowości kategorią funkcji objawu. Kompetencje społeczne Podejmuje współpracę w grupie. Ma rozwiniętą zdolność empatycznego spojrzenia na rodzinę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: Jakość wykonanych zadań Terminowe wykonywanie zadań Przesłanie pracy zaliczeniowej w terminie Forma zaliczenia: praca zaliczeniowa - studium konkretnej rodziny Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach, praca zaliczeniowa Dopuszczalna liczba nieobecności na ćwiczeniach - 2 |
Praktyki zawodowe: |
nie dot. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadaniem zajęć jest nabycie wiedzy z zakresu problematyki pracy z rodziną i terapii rodzin, głównych kierunków i nurtów. Analiza zagadnień będzie opierała się na dostarczonej w toku zajęć wiedzy, prezentacji przypadków, aktywnych form pracy. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy z zakresu pracy z rodziną i terapii rodzin. Podczas zajęć przewiduje się realizację następujących celów: - przedstawienie obszaru terapii rodzin, systematyzacja wiedzy z zakresu systemowego rozumienia rodziny - integracja wiedzy z zakresu pracy z rodziną, terapii rodzin - nabycie przez uczestników zajęć wiedzy i umiejętności samodzielnego analizowania problemów rodziny w odniesieniu do poszczególnych koncepcji - kształtowanie umiejętności korzystania ze zdobytej wiedzy przy analizie oraz planowaniu oddziaływań pomocowych wobec rodziny |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goldenberg H, Goldenberg I (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Rozdz.1. Przyjęcie perspektywy relacji rodzinnych, s.3-22 Rozdz. 2. Rozwój rodziny: ciągłość i zmiana, s. 24-52 Rozdz. 4. Rodzina jako system psychospołeczny, s. 75-97 Rozdz. 5. Powstanie i rozwój terapii rodzin – fragment, s. 101-110 Rozdz. 8. Modele międzypokoleniowe, s. 190-220 Rozdz. 9. Model strukturalny, s.222-244. Rozdz. 10. Modele strategiczne, s. 248-274 Rozdz.11. Mediolański model systemowy, s. 275-294. Rozdz. 13. Postmodernizm i społeczno – konstrukcjonistyczne terapie rodzin, s.327-346 Rozdz. 14. Terapia narracyjna, s. 348-359 Literatura uzupełniająca •Andreas S. (2001) Jak pracowała Virginia Satir; Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Bandler R, Gringer J, Satir V (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •de Barbaro B (1999) Schizofrenia w rodzinie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •de Barbaro B (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ •Górniak L, Józefik B(2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •Józefik B (1999) Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •Mc Goldrick M, Gerson R, Shellenberger S (2007) Genogramy. Rozpoznanie i interwencja; Poznań: Zysk i S-ka •Satir V (2000) Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Satir V (2000) Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Simon R (2001) W cztery oczy - rozmowy z twórcami terapii rodzin. Haley, Erickson, Szasz, Minuchin, Maturana, Madanes, Satir, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne •Stierlin H., Rücker-Embden I., Wetzel N., Wirshing M. (1999) Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.