Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt badawczy - 1 [SC-3F-PBA1] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Projekt badawczy - 1 [SC-3F-PBA1]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ilona Matysiak
Literatura:

Lektura z obszaru danego tematu i projektowania badań.

Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN.

Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: APS.

Błędowski, P., Szatur-Jaworska, B., Szweda-Lewandowska, Z. (2012). Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

Rady Seniorów. Dobre praktyki tworzenia i rozwijania rad seniorów w Polsce. Dodatek tematyczny do pisma „Polityka Senioralna”, nr 4/2017.

Czapiewska, G. (2019). Dialog międzypokoleniowy a aktywizacja społeczna osób starszych w środowisku wiejskim. „Wieś i Rolnictwo” 4(185), str. 55-111.

Labus, A. (2015). Domy międzypokoleniowe odpowiedzią na starzenie się społeczeństwa w XXI wieku.”Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, str. 71-90.

Skany wybranych fragmentów lektur będą udostępniane studentom i studentkom w zakładce "Pliki" w ramach zespołu "Projekt Badawczy-1 2020/2021", w którym będą odbywały się zajęcia.

Zakres tematów:

- wprowadzenie do badania: osoby starsze w społecznościach lokalnych w dobie pandemii COVID-19

- charakterystyka kontekstu lokalnego: Zielonka w powiecie wołomińskim

- konceptualizacja badania: problem i pytania badawcze, wybór metody

- praca nad narzędziami badawczymi

- przygotowanie do realizacji badania: specyfika realizacji wywiadów w formie zdalnej

- starzenie się społeczeństwa: wyzwania demograficzne XXI w. (omówienie najważniejszych zagadnień)

- wypracowanie strategii kontaktu z badanymi, omówienie wstępnych wyników badania

Metody dydaktyczne:

Zajęcia będą odbywały się we wtorki w godz. 13.30-15.00. Będą prowadzone w aplikacji Ms Teams w zespole "Projeky Badawczy-1 2020/2021", dostępnym za pośrednictwem następującego linku: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21c3567c96b840ba896f96a4f9c18a13%40thread.tacv2/conversations?groupId=c04b50aa-f1bd-4173-8dab-f2ddbc236462&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

- praca w grupach: analiza danych dotyczących wybranego wymiaru charakterystyki badanej społeczności lokalnej

- praca w grupach: formułowanie pytań badawczych, tworzenie narzędzia

- praca w grupach: analiza tekstu wybranego z listy literatury przedmiotu do zajęć

- praca w grupach i indywidualna: realizacja zadań domowych

- dyskusja w czasie zajęć

Prace grupowe podczas zajęć będą realizowane w oddzielnych kanałach utworzonych dla każdej grupy przez prowadzącą zajęcia.

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie w grupie prezentacji PPT dotyczącej jednego z wybranych wymiarów charakterystyki kontekstu lokalnego (Zielonka):

1) położenie, demografia, rynek pracy, władze lokalne, najważniejsze wydarzenia z historii miasta

2) lokalne organizacje i instytucje działające na rzecz osób starszych w Zielonce

3) Rada Seniorów w Zielonce: rola i działania

4) pandemia a sytuacja osób starszych w Zielonce – problemy, działania pomocowe

- przygotowanie w grupie prezentacji PPT w oparciu o wybraną lekturę z listy literatury przedmiotu przedstawionej przez prowadzącą

- sformułowanie w grupie i przedstawienie propozycji pytań badawczych, tworzenie fragmentów narzędzia badawczego

- terminowe przesyłanie lub prezentowanie w czasie zajęć prac domowych realizowanych indywidualnie lub w grupie

- udział w dyskusji w czasie zajęć

Uwagi:

gr ćw II DZSC-SBM 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)