Projekt badawczy - 1 [SC-3F-PBA1]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Projekt badawczy - 1 [SC-3F-PBA1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ilona Matysiak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Lektura z obszaru danego tematu i projektowania badań. Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: APS. Błędowski, P., Szatur-Jaworska, B., Szweda-Lewandowska, Z. (2012). Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Rady Seniorów. Dobre praktyki tworzenia i rozwijania rad seniorów w Polsce. Dodatek tematyczny do pisma „Polityka Senioralna”, nr 4/2017. Czapiewska, G. (2019). Dialog międzypokoleniowy a aktywizacja społeczna osób starszych w środowisku wiejskim. „Wieś i Rolnictwo” 4(185), str. 55-111. Labus, A. (2015). Domy międzypokoleniowe odpowiedzią na starzenie się społeczeństwa w XXI wieku.”Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, str. 71-90. Skany wybranych fragmentów lektur będą udostępniane studentom i studentkom w zakładce "Pliki" w ramach zespołu "Projekt Badawczy-1 2020/2021", w którym będą odbywały się zajęcia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- wprowadzenie do badania: osoby starsze w społecznościach lokalnych w dobie pandemii COVID-19 - charakterystyka kontekstu lokalnego: Zielonka w powiecie wołomińskim - konceptualizacja badania: problem i pytania badawcze, wybór metody - praca nad narzędziami badawczymi - przygotowanie do realizacji badania: specyfika realizacji wywiadów w formie zdalnej - starzenie się społeczeństwa: wyzwania demograficzne XXI w. (omówienie najważniejszych zagadnień) - wypracowanie strategii kontaktu z badanymi, omówienie wstępnych wyników badania |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą odbywały się we wtorki w godz. 13.30-15.00. Będą prowadzone w aplikacji Ms Teams w zespole "Projeky Badawczy-1 2020/2021", dostępnym za pośrednictwem następującego linku: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21c3567c96b840ba896f96a4f9c18a13%40thread.tacv2/conversations?groupId=c04b50aa-f1bd-4173-8dab-f2ddbc236462&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - praca w grupach: analiza danych dotyczących wybranego wymiaru charakterystyki badanej społeczności lokalnej - praca w grupach: formułowanie pytań badawczych, tworzenie narzędzia - praca w grupach: analiza tekstu wybranego z listy literatury przedmiotu do zajęć - praca w grupach i indywidualna: realizacja zadań domowych - dyskusja w czasie zajęć Prace grupowe podczas zajęć będą realizowane w oddzielnych kanałach utworzonych dla każdej grupy przez prowadzącą zajęcia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie w grupie prezentacji PPT dotyczącej jednego z wybranych wymiarów charakterystyki kontekstu lokalnego (Zielonka): 1) położenie, demografia, rynek pracy, władze lokalne, najważniejsze wydarzenia z historii miasta 2) lokalne organizacje i instytucje działające na rzecz osób starszych w Zielonce 3) Rada Seniorów w Zielonce: rola i działania 4) pandemia a sytuacja osób starszych w Zielonce – problemy, działania pomocowe - przygotowanie w grupie prezentacji PPT w oparciu o wybraną lekturę z listy literatury przedmiotu przedstawionej przez prowadzącą - sformułowanie w grupie i przedstawienie propozycji pytań badawczych, tworzenie fragmentów narzędzia badawczego - terminowe przesyłanie lub prezentowanie w czasie zajęć prac domowych realizowanych indywidualnie lub w grupie - udział w dyskusji w czasie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw II DZSC-SBM 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.