Projekt badawczy - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3F-PBA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt badawczy - 1 |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zajęcia realizowane metodą projektową. 1. Przegląd istniejących badań z zakresu przedmiotu realizowanego badania. 2. Udział w opracowaniu koncepcji badania. 3. Przygotowanie narzędzi badawczych i materiałów pomocniczych 4. Przygotowanie do realizacji badania w terenie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach socjologii w obszarze tematycznym realizowanego w trakcie projektu badania. Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na zebranie materiału empirycznego w badanym temacie. Umiejętności Student/-ka potrafi debatować, wyrazić i uzasadnić swoje stanowisko wykorzystując narzędzia argumentacji przy pracy nad narzędziami badawczymi i planowaniem badań w terenie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie badawczej, przyjmując w niej różne role. Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z planowaniem badania i przygotowaniem do jego realizacji; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. Dostrzega i rozwiązuje dylematy związane z planowaniem badania terenowego i przygotowaniami do jego realizacji. Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Marcin Grudzień, Ilona Matysiak, Dominika Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: wykład – egzamin w formie pisemnej. ćwiczenia - frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, wykonanie zadanych prac. |
|
Pełny opis: |
Nabyte podczas zajęć wiedza i umiejętności mają służyć rozwojowi kompetencji studenta/ki w zakresie realizacji socjologicznego projektu badawczego. Zajęcia mają też przygotować studentów/ki do realizacji badania terenowego w ramach Praktyki specjalistycznej. Podczas wykładów studenci/tki nabywają wiedzę w zakresie wszystkich wątków badania realizowanego przez zespół badawczy prowadzący zajęcia Projekt badawczy_1. Na ćwiczeniach studenci pogłębiają wiedzę w zakresie wątku badawczego realizowanego przez osoby prowadzące grupę i przygotowują się do realizacji badania w terenie: współtworzą zespół narzędzi badawczych, omawiają potencjalne trudności jakie mogą pojawić się w czasie terenowej realizacji badania i wypracowują strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach. |
|
Literatura: |
Podstawowa literatura z zakresu metodologii i metod badań socjologicznych: Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Literatura przedmiotu odpowiednia dla opracowywanych w danym roku i w danej grupie ćwiczeniowej wątków badawczych. Skany lektur do wykładów i ćwiczeń będą przesyłane studentom i studentkom na adresy specjalności (wykład) lub poszczególnych grup ćwiczeniowych lub udostępniane w inny, uzgodniony ze studentami i studentkami sposób. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład z elementami interaktywnymi - dyskusja - analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych - praca w grupie Nakład pracy studenta/studentki: - udział w wykładzie: 30 h - przygotowanie się do zaliczenia wykładu: 30 h - udział w ćwiczeniach: 30 h - analiza literatury przedmiotu, przygotowywanie prezentacji, praca w grupach: 25 h - przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Walczak | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Dagmara Szczepańska, Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Ilona Matysiak, Dagmara Szczepańska, Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.