Metody badań zachowań politycznych [SC-2S-MBP]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody badań zachowań politycznych [SC-2S-MBP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ilona Matysiak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Raciborski, J. (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marody, M., et al. (2019). Społeczeństwo na zakręcie. Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990-2018. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Gdula, M. (2017). Dobra zmiana w Miastku. Neoautorytaryzm w polskiej polityce z perspektywy małego miasta. Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych. Sadura, P., Sierakowski, S. (2019). Polityczny cynizm Polaków. Raport z badań socjologicznych. Warszawa: Fundacja „Pole Dialogu”. Siemieńska, R. (2005) (red.). Płeć, wybory, władza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. E. Rekosz (2013). Kobiety i mężczyźni w telewizyjnej kampanii wyborczej. Wybory parlamentarne 2011. W: M. Fuszara (red.), Kobiety, wybory, polityka. Warszawa: ISP. Bartkowski, J. (2020). Polityczne postawy i zachowania wyborców wiejskich na tle ogólnopolskim. W: Wilkin, J., Hałasiewicz, A. (red.). Polska wieś 2020. Raport o stanie wsi. Warszawa: Wydawnictwp Naukowe „Scholar”, str. 155-178. Bartkowski, J. (2003). Tradycja i polityka. Wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Wybrane fragmenty lektur zostaną studentom i studentkom udostępnione w zakładce „Pliki” w ramach zespołu „Metody badań zachowań politycznych 2020/2021”. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- definiowanie zachowań politycznych - frekwencja / absencja wyborcza - badanie postaw i wartości, stosunek do demokracji - stosunek do instytucji systemowych i jego pomiar - autoidentyfikacja polityczna jako czynnik różnicujący - badanie zachowań politycznych na poziomie lokalnym - zaangażowanie kobiet w sferze polityki - geografia wyborcza, przestrzenne zróżnicowania preferencji wyborczych - zróżnicowania "miasto-wieś" a preferencje wyborcze |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą odbywać się w środy w godz. 15.30-17.00 w zespole Ms Teams "Metody badań zachowań politycznych 2020/2021", dostępnym za pośrednictwem linku: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af9ac302410424d69bc3a4ab848febc8e%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1bd8f34-a148-40e0-b0ab-a3d448cdf208&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - praca w grupach - przygotowanie prezentacji koncepcji proponowanego badania własnego dotyczącego wybranych zachowań politycznych; prezentacja w PPT powinna być wyczerpująca i zawierać następujące elementy: - problem/zagadnienie, którym chcieliby się Państwo zająć - pytania badawcze, ewentualnie hipotezy - uzasadnienie – dlaczego to jest ważne - jakimi metodami chcieliby Państwo badać swój problem - praca indywidualna – przygotowanie przygotowanie „prasówki” (ustnego omówienia na maksymalnie 10-15 minut, trzy najważniejsze wydarzenia polityczne z ostatniego tygodnia – wraz z podaniem źródła i uzasadnieniem, dlaczego uznali je Państwo za ważne) - praca indywidualna (ewentualnie w parach) - przygotowanie prezentacji w PPT na podstawie wybranej pozycji z listy literatury przedmiotu, wraz z pytaniami do dyskusji - dyskusja – udział w dyskusji podczas zajęć - prowadząca zajęcia będzie udzielać głosu na podstawie zgłoszenia przez tzw. „podniesienie żółtej rączki”; - elementy pokazu – krótkie prezentacje prowadzącej zajęcia, wprowadzające w dane zagadnienie, przybliżające wybrane pojęcia itp. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie i omówienie "prasówki" - przygotowanie i przedstawienie prezentacji na podstawie wybranej lektury - przygotowanie i przedstawienie prezentacji koncepcji badania własnego dotyczącego wybranych zachowań politycznych - udział w dyskusji |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw I DUSC-SZS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.