Metody badań zachowań politycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-MBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań zachowań politycznych |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. SC, socjologia zmiany społecznej, stacj. II st. Obowiązkowe dla I r. SC, socjologia zmiany społecznej, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zachowania polityczne – wprowadzenie: definicja, typy zachowań politycznych. 2. Badania zachowań wyborczych. 3. Analiza przestrzennych zróżnicowań preferencji wyborczych w Polsce. 4. Kto zostaje politykiem i dlaczego? Rekrutacja elit politycznych w świetle badań. 5. Metody analizy kampanii wyborczych w „starych” i „nowych” mediach. 6. Postawy wobec demokracji i preferencje partyjne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat różnych typów zachowań politycznych. Posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych istotnych z punktu widzenia badań różnych typów zachowań politycznych. Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać wybrane rodzaje zachowań politycznych. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy różnych typów zachowań politycznych. Potrafi funkcjonować i współdziałać w grupie przy opracowywaniu zleconych zadań. Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie badań zachowań politycznych oraz inicjować podobne działania u innych osób. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze badań zachowań politycznych; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - prezentacja indywidualna (tzw. "prasówka", tj. krótkie omówienie najważniejszych wydarzeń politycznych minionego tygodnia, w tym co najmniej jednego z zagranicy, wraz z uzasadnieniem ich wyboru) - prezentacja indywidualna lub w parach na podstawie wybranej z listy literatury przedmiotu - prezentacja i praca w grupie (opracowanie koncepcji badania dotyczącego wybranych zachowań politycznych: problem i pytania badawcze, metodologia, uzasadnienie wyboru danego tematu) - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagadnienia wstępne. Czym są zachowania polityczne. 2. Wzory zachowań wyborczych Polaków oraz sposoby ich badania. 3. Badanie postaw i wartości oraz ich przemian w polskim społeczeństwie w kontekście transformacji systemowej. 4. Stosunek do instytucji publicznych, sposoby mierzenia postaw. 5. Autoidentyfikacja polityczna jako czynnik różnicujący. 6. Metody badań zachowań politycznych na poziomie lokalnym - studia przypadków małych miejscowości. 7. Zaangażowanie kobiet w polityce - przykłady różnych perspektyw badawczych. 8. Zróżnicowania "miasto-wieś" a preferencje wyborcze, geografia wyborcza. |
|
Literatura: |
Bartkowski, J. (2003). Tradycja i polityka. Wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Dalton, J. R., Klingemann, H. D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 1 i 2. Marody, M., et al. (2019). Społeczeństwo na zakręcie. Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990-2018. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” Raciborski, J. (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Siemieńska, R. (2005) (red.). Płeć, wybory, władza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - praca w grupach (prezentacja koncepcji badania) - praca indywidualna (przygotowanie "prasówki", przygotowanie prezentacji na podstawie wybranej pozycji z listy literatury przedmiotu) - dyskusja - elementy pokazu NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w ćwiczeniach: 30 h - przygotowywanie prezentacji w oparciu o literaturę przedmiotu: 20 h - przygotowanie prezentacji z koncepcji badania: 30 h - przygotowanie "prasówki": 10 h - analiza literatury przedmiotu: 10 h Łączna liczba godzin: 100 h Łączna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Umiejętność dokonania krytycznej analizy i omówienia przebiegu kampanii wyborczej (wybory samorządowe 7 kwietnia 2024) - prezentacje przygotowane w grupie i omawiane na zajęciach (sylwetki kandydatów i kandydatek, treści programu, sposoby kreowania wizerunku i docierania do wyborców). Wybór, krytyczna analiza i refleksja dotycząca bieżących wydarzeń w polskim życiu politycznym oraz w kontekście międzynarodowym - przygotowanie i przedstawienie na zajęciach krótkiej "prasówki", zawierającej wybór 3-4 najważniejszych wydarzeń z ostatniego tygodnia wraz z uzasadnieniem dokonanego wyboru. Krytyczna refleksja na temat przekazów medialnych na tematy polityczne - przygotowanie w grupie i przedstawienie na zajęciach omówienia treści głównych programów informacyjnych (Fakty TVN, 19.30 TVP1, Wydarzenia Polsat, program informacyjny TV Republika) oraz portali internetowych (Onet.pl, WP.pl, Interia.pl) w wybranym dniu (ten sam dzień dla wszystkich grup). Zrozumienie celów i założeń procesu kampanii wyborczej - przygotowanie w grupie i przedstawienie na zajęciach programu kampanii wyborczej w wyborach na sołtysa (prezentacja kandydata/kandydatki, postulaty programowe). Zrozumienie i krytyczna refleksja na temat mechanizmów działania marketingu politycznego oraz stereotypów wpływających na postrzeganie zaangażowania politycznego kobiet i mężczyzn - przygotowanie pisemnego komentarza do filmu dokumentalnego "Jak to się robi?", reż. M. Łoziński, oraz filmu "Zawód posłanka", reż. K. Szołajski. Wiedza na temat podstawowych pojęć i założeń teoretycznych analiz kampanii wyborczych, wybranych metod badań zaangażowania politycznego oraz wizerunków kandydatów i kandydatek w kampanii wyborczej - zapoznanie się z lekturami do zajęć, udział w dyskusji podczas zajęć towarzyszącej ich omówieniu w formie referatów. Ocena - jakość merytoryczna oraz staranność wykonania prezentacji i komentarzy (wytyczne w Ms Teams oraz podawane na zajęciach). |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć (definiowanie polityki i zachowań politycznych, podstawowe typy zachowań politycznych). 2. Zachowania wyborcze w polskim społeczeństwie cz.1 (uwarunkowania prawne wyborów i zmiany ordynacji wyborczej, frekwencja wyborcza i co na nią wpływa, regionalne zróżnicowania preferencji wyborczych,). 3. Analiza kampanii wyborczych w Polsce cz 1 (podstawowe pojęcia i teorie wykorzystywane w analizach kampanii wyborczych). 4. Rola mediów w kształtowaniu opinii publicznej (analiza przekazów informacyjnych w mediach nowych i tradycyjnych). 5. Analiza kampanii wyborczych w Polsce cz. 2 (wyniki najnowszych badań). 6. Zachowania wyborcze w Polskim społeczeństwie cz. 2 (specyfika wyborów samorządowych). 7. Zaangażowanie polityczne młodych ludzi w polskim społeczeństwie (sposoby pomiaru, wyniki badań). 8. Rola wieku w zaangażowaniu politycznym (wiek a zachowania wyborcze i preferencje polityczne). 9. Zaangażowanie kobiet w ruchy protestu (omówienie wybranych wyników badań na temat Czarnego Protestu i Strajku Kobiet). 10. Wizerunek kobiet w sferze polityki (stereotypy płci a polityka, czynniki zaangażowania politycznego kobiet i mężczyzn). 11. Badanie wizerunku kobiet-kandydatek w wyborach (sposoby pomiaru, omówienie wybranych wyników badań). 12., 13., 14. Prezentacja wyników analizy kampanii w wyborach samorządowych w wybranej miejscowości. 15. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Zajęcia 3 (06.03.2024) i zajęcia 5 (20.03.2024): W. Rafałowski (2023). Kampanie parlamentarne w Polsce. Analiza programów i apeli wyborczych w perspektywie paradygmatu ekspozycji treści. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Zajęcia 7 (03.04.2024): J. Kajta, P. Pustułka, J. Sarnowska, A. Kwiatkowska, A. Golińska (2023). Wchodzenie w obywatelską dorosłość. Polityczne wybory młodych Polek i Polaków 2023. Warszawa: Uniwersytet SWPS Młodzi w Centrum Lab. Zajęcia 9 (17.04.2024): B. Kowalska, R. Nawojski (2019). „Uwaga, uwaga, tu obywatelki! Obywatelstwo jako praktyka w Czarnych Protestach i Strajkach Kobiet”. W: E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme, C. Snochowska-Gonzalez (red.). Bunt Kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności, str. 45-77. Zajęcia 11 (08.05.2024): E. Rekosz (2013). „Kobiety i mężczyźni w telewizyjnej kampanii wyborczej. Wybory parlamentarne 2011”. W: M. Fuszara (red.), Kobiety, wybory, polityka. Warszawa: ISP. Wszystkie teksty są dostępne w dedykowanym folderze w zespole Ms Teams. |
|
Uwagi: |
Metody uczenia się: - praca w grupie (referaty z tekstów, analiza kampanii wyborczej w wybranej miejscowości, grupowe prace domowe prezentowane na zajęciach). - indywidualna praca z tekstem - indywidualna analiza przekazów filmowych - prezentacje podczas zajęć - dyskusja i wykonywanie ćwiczeń podczas zajęć Nakład pracy studenta / studentki: 100 godz. (4 punkty ECTS) - 30 godz. kontaktowych (zajęcia) - 30 godz. analiza kampanii wyborczej w wybranej miejscowości - 10 godz. zapoznanie się z literaturą do zajęć - 30 godz. przygotowywanie indywidualnych i grupowych prac domowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.