Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań zachowań politycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-2S-MBP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań zachowań politycznych
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. SC, socjologia zmiany społecznej, stacj. II st.
Obowiązkowe dla I r. SC, socjologia zmiany społecznej, stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zachowania polityczne – wprowadzenie: definicja, typy zachowań politycznych.

2. Badania zachowań wyborczych.

3. Analiza przestrzennych zróżnicowań preferencji wyborczych w Polsce.

4. Kto zostaje politykiem i dlaczego? Rekrutacja elit politycznych w świetle badań.

5. Metody analizy kampanii wyborczych w „starych” i „nowych” mediach.

6. Postawy wobec demokracji i preferencje partyjne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat różnych typów zachowań politycznych.

Posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych istotnych z punktu widzenia badań różnych typów zachowań politycznych.

Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać wybrane rodzaje zachowań politycznych.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy różnych typów zachowań politycznych.

Potrafi funkcjonować i współdziałać w grupie przy opracowywaniu zleconych zadań.

Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie badań zachowań politycznych oraz inicjować podobne działania u innych osób.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze badań zachowań politycznych; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Matysiak
Prowadzący grup: Ilona Matysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- prezentacja indywidualna (tzw. "prasówka", tj. krótkie omówienie najważniejszych wydarzeń politycznych minionego tygodnia, w tym co najmniej jednego z zagranicy, wraz z uzasadnieniem ich wyboru)

- prezentacja indywidualna lub w parach na podstawie wybranej z listy literatury przedmiotu

- prezentacja i praca w grupie (opracowanie koncepcji badania dotyczącego wybranych zachowań politycznych: problem i pytania badawcze, metodologia, uzasadnienie wyboru danego tematu)

- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zagadnienia wstępne. Czym są zachowania polityczne.

2. Wzory zachowań wyborczych Polaków oraz sposoby ich badania.

3. Badanie postaw i wartości oraz ich przemian w polskim społeczeństwie w kontekście transformacji systemowej.

4. Stosunek do instytucji publicznych, sposoby mierzenia postaw.

5. Autoidentyfikacja polityczna jako czynnik różnicujący.

6. Metody badań zachowań politycznych na poziomie lokalnym - studia przypadków małych miejscowości.

7. Zaangażowanie kobiet w polityce - przykłady różnych perspektyw badawczych.

8. Zróżnicowania "miasto-wieś" a preferencje wyborcze, geografia wyborcza.

Literatura:

Bartkowski, J. (2003). Tradycja i polityka. Wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Dalton, J. R., Klingemann, H. D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 1 i 2.

Marody, M., et al. (2019). Społeczeństwo na zakręcie. Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990-2018. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”

Raciborski, J. (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Siemieńska, R. (2005) (red.). Płeć, wybory, władza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- praca w grupach (prezentacja koncepcji badania)

- praca indywidualna (przygotowanie "prasówki", przygotowanie prezentacji na podstawie wybranej pozycji z listy literatury przedmiotu)

- dyskusja

- elementy pokazu

NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI:

- udział w ćwiczeniach: 30 h

- przygotowywanie prezentacji w oparciu o literaturę przedmiotu: 20 h

- przygotowanie prezentacji z koncepcji badania: 30 h

- przygotowanie "prasówki": 10 h

- analiza literatury przedmiotu: 10 h

Łączna liczba godzin: 100 h

Łączna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Matysiak
Prowadzący grup: Ilona Matysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Umiejętność dokonania krytycznej analizy i omówienia przebiegu kampanii wyborczej (wybory samorządowe 7 kwietnia 2024) - prezentacje przygotowane w grupie i omawiane na zajęciach (sylwetki kandydatów i kandydatek, treści programu, sposoby kreowania wizerunku i docierania do wyborców).

Wybór, krytyczna analiza i refleksja dotycząca bieżących wydarzeń w polskim życiu politycznym oraz w kontekście międzynarodowym - przygotowanie i przedstawienie na zajęciach krótkiej "prasówki", zawierającej wybór 3-4 najważniejszych wydarzeń z ostatniego tygodnia wraz z uzasadnieniem dokonanego wyboru.

Krytyczna refleksja na temat przekazów medialnych na tematy polityczne - przygotowanie w grupie i przedstawienie na zajęciach omówienia treści głównych programów informacyjnych (Fakty TVN, 19.30 TVP1, Wydarzenia Polsat, program informacyjny TV Republika) oraz portali internetowych (Onet.pl, WP.pl, Interia.pl) w wybranym dniu (ten sam dzień dla wszystkich grup).

Zrozumienie celów i założeń procesu kampanii wyborczej - przygotowanie w grupie i przedstawienie na zajęciach programu kampanii wyborczej w wyborach na sołtysa (prezentacja kandydata/kandydatki, postulaty programowe).

Zrozumienie i krytyczna refleksja na temat mechanizmów działania marketingu politycznego oraz stereotypów wpływających na postrzeganie zaangażowania politycznego kobiet i mężczyzn - przygotowanie pisemnego komentarza do filmu dokumentalnego "Jak to się robi?", reż. M. Łoziński, oraz filmu "Zawód posłanka", reż. K. Szołajski.

Wiedza na temat podstawowych pojęć i założeń teoretycznych analiz kampanii wyborczych, wybranych metod badań zaangażowania politycznego oraz wizerunków kandydatów i kandydatek w kampanii wyborczej - zapoznanie się z lekturami do zajęć, udział w dyskusji podczas zajęć towarzyszącej ich omówieniu w formie referatów.

Ocena - jakość merytoryczna oraz staranność wykonania prezentacji i komentarzy (wytyczne w Ms Teams oraz podawane na zajęciach).

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do problematyki zajęć (definiowanie polityki i zachowań politycznych, podstawowe typy zachowań politycznych).

2. Zachowania wyborcze w polskim społeczeństwie cz.1 (uwarunkowania prawne wyborów i zmiany ordynacji wyborczej, frekwencja wyborcza i co na nią wpływa, regionalne zróżnicowania preferencji wyborczych,).

3. Analiza kampanii wyborczych w Polsce cz 1 (podstawowe pojęcia i teorie wykorzystywane w analizach kampanii wyborczych).

4. Rola mediów w kształtowaniu opinii publicznej (analiza przekazów informacyjnych w mediach nowych i tradycyjnych).

5. Analiza kampanii wyborczych w Polsce cz. 2 (wyniki najnowszych badań).

6. Zachowania wyborcze w Polskim społeczeństwie cz. 2 (specyfika wyborów samorządowych).

7. Zaangażowanie polityczne młodych ludzi w polskim społeczeństwie (sposoby pomiaru, wyniki badań).

8. Rola wieku w zaangażowaniu politycznym (wiek a zachowania wyborcze i preferencje polityczne).

9. Zaangażowanie kobiet w ruchy protestu (omówienie wybranych wyników badań na temat Czarnego Protestu i Strajku Kobiet).

10. Wizerunek kobiet w sferze polityki (stereotypy płci a polityka, czynniki zaangażowania politycznego kobiet i mężczyzn).

11. Badanie wizerunku kobiet-kandydatek w wyborach (sposoby pomiaru, omówienie wybranych wyników badań).

12., 13., 14. Prezentacja wyników analizy kampanii w wyborach samorządowych w wybranej miejscowości.

15. Podsumowanie zajęć.

Literatura:

Zajęcia 3 (06.03.2024) i zajęcia 5 (20.03.2024): W. Rafałowski (2023). Kampanie parlamentarne w Polsce. Analiza programów i apeli wyborczych w perspektywie paradygmatu ekspozycji treści. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Zajęcia 7 (03.04.2024): J. Kajta, P. Pustułka, J. Sarnowska, A. Kwiatkowska, A. Golińska (2023). Wchodzenie w obywatelską dorosłość. Polityczne wybory młodych Polek i Polaków 2023. Warszawa: Uniwersytet SWPS Młodzi w Centrum Lab.

Zajęcia 9 (17.04.2024): B. Kowalska, R. Nawojski (2019). „Uwaga, uwaga, tu obywatelki! Obywatelstwo jako praktyka w Czarnych Protestach i Strajkach Kobiet”. W: E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme, C. Snochowska-Gonzalez (red.). Bunt Kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności, str. 45-77.

Zajęcia 11 (08.05.2024): E. Rekosz (2013). „Kobiety i mężczyźni w telewizyjnej kampanii wyborczej. Wybory parlamentarne 2011”. W: M. Fuszara (red.), Kobiety, wybory, polityka. Warszawa: ISP.

Wszystkie teksty są dostępne w dedykowanym folderze w zespole Ms Teams.

Uwagi:

Metody uczenia się:

- praca w grupie (referaty z tekstów, analiza kampanii wyborczej w wybranej miejscowości, grupowe prace domowe prezentowane na zajęciach).

- indywidualna praca z tekstem

- indywidualna analiza przekazów filmowych

- prezentacje podczas zajęć

- dyskusja i wykonywanie ćwiczeń podczas zajęć

Nakład pracy studenta / studentki: 100 godz. (4 punkty ECTS)

- 30 godz. kontaktowych (zajęcia)

- 30 godz. analiza kampanii wyborczej w wybranej miejscowości

- 10 godz. zapoznanie się z literaturą do zajęć

- 30 godz. przygotowywanie indywidualnych i grupowych prac domowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)