Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych [10-2S-MOR]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych [10-2S-MOR] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Moleda | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985 Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998. Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001 Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006. Iwanicki H., Stosowanie środków leczniczo-wychowawczych, psychokorekcyjnych i odwykowych wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności na podstawie danych CZSW, Zeszyty Naukowe, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie Zeszyt 13, Seria Pedagogiczna, Numer Serii 7, Warszawa 2015. Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999. Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004. Iwanicki H., Rola pomocy postpenitencjarnej w readaptacji społecznej osób odbywających karę pozbawienia wolności. [w:] A. Fidelus (red.) W stronę readaptacji społecznej, NWP, Piotrków Trybunalski. Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988. Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Analiza systemów stosowanych w resocjalizacji 2.Omówienie zasad funkcjonowania oraz metod pracy w placówkach opiekuńczo -wychowawczych, instytucjach wychowania resocjalizującego. 3.Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego. Współpraca szkoły z instytucjami 4.Mechanizmy resocjalizacji 5.Nagrody i kary w resocjalizacji 6.Najważniejsze metody resocjalizacji, ich podział oraz sposoby wykorzystywania. 7.Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech wychowanka 8.Metody pracy w środowisku otwartym (case-work, group-work i net-work) 9.Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań 10.Socjoterapia i biblioterapia – sposoby oddziaływań 11.Rozpoznanie nieprzystosowania społecznego wychowanków - budowanie diagnozy resocjalizacyjnej - konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji oraz Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych 12.Rozpoznanie ważniejszych patologii w rodzinie i sposoby przeciwdziałania im. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pogadanka, praca z książką, metoda problemowa, praca w grupie |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line: - obecność studenta podczas wykładów i ćwiczeń realizowanych za pomocą aplikacji Teams - ocena umiejętności projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych adekwatnych do określonych problemów - ocena umiejętności weryfikacji oddziaływań resocjalizacyjnych - sprawdzenie umiejętności dokonywania krytycznej analizy dostępnych programów i metod resocjalizacyjnych - sprawdzenie zrozumienia problemów osób nieprzystosowanych społecznie oraz zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DZPC-PSE link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2158893fc55943eba5e5e3762b0ece83%40thread.tacv2/conversations?groupId=ef5bfe31-cceb-4da0-95b2-0f0c0591d1bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.