Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych [10-2S-MOR] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych [10-2S-MOR]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Joanna Moleda
Literatura:

Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.

Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001

Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006.

Iwanicki H., Stosowanie środków leczniczo-wychowawczych, psychokorekcyjnych i odwykowych wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności na podstawie danych CZSW, Zeszyty Naukowe, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie

Zeszyt 13, Seria Pedagogiczna, Numer Serii 7, Warszawa 2015.

Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.

Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004.

Iwanicki H., Rola pomocy postpenitencjarnej w readaptacji społecznej osób odbywających karę pozbawienia wolności. [w:] A.

Fidelus (red.) W stronę readaptacji społecznej, NWP, Piotrków Trybunalski.

Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988.

Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004.

Zakres tematów:

1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Analiza systemów stosowanych w resocjalizacji

2.Omówienie zasad funkcjonowania oraz metod pracy w placówkach opiekuńczo -wychowawczych, instytucjach wychowania resocjalizującego.

3.Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego. Współpraca szkoły z instytucjami

4.Mechanizmy resocjalizacji

5.Nagrody i kary w resocjalizacji

6.Najważniejsze metody resocjalizacji, ich podział oraz sposoby wykorzystywania.

7.Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech wychowanka

8.Metody pracy w środowisku otwartym (case-work, group-work i net-work)

9.Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań

10.Socjoterapia i biblioterapia – sposoby oddziaływań

11.Rozpoznanie nieprzystosowania społecznego wychowanków - budowanie diagnozy resocjalizacyjnej - konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji oraz Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych

12.Rozpoznanie ważniejszych patologii w rodzinie i sposoby przeciwdziałania im.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, pogadanka, praca z książką, metoda problemowa, praca w grupie

Metody i kryteria oceniania:

W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line:

- obecność studenta podczas wykładów i ćwiczeń realizowanych za pomocą aplikacji Teams

- ocena umiejętności projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych adekwatnych do określonych problemów

- ocena umiejętności weryfikacji oddziaływań resocjalizacyjnych

- sprawdzenie umiejętności dokonywania krytycznej analizy dostępnych programów i metod resocjalizacyjnych

- sprawdzenie zrozumienia problemów osób nieprzystosowanych społecznie oraz zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa III DZPC-PSE

link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2158893fc55943eba5e5e3762b0ece83%40thread.tacv2/conversations?groupId=ef5bfe31-cceb-4da0-95b2-0f0c0591d1bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia.

Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail.

Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams.

Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)