Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Magda Lejzerowicz | ||||||||||||||||
Literatura: |
Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Avramidis, E., Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-14. Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział: Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem). de Boer, A., Pijl, J.S., Minnaert, A. (2011). Regular primary school teacher attitudes towards inclusive Education: a review of the literature International. Journal of Inclusive Education, 15, 331-353. Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Szumski, G. (2000). Funkcja szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia-analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t.11. Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL., Kraków : Impuls Zamkowska, A. (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej. https://www.european-agency.org/ |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna – wyjaśnienie pojęć. System edukacji uczniów se specjalnymi potrzebami w Polsce. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce. Finansowanie nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Postawy społeczne w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami. Stereotyp, stygmat, piętno. Strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym. 4. Podmiotowość i autonomia w edukacji. 6. Przygotowanie kadr do pracy w szkołach włączających. 7. Czy włączanie ma sens? - konsekwencje wprowadzenia kształcenia integracyjnego i włączającego oraz rola szkół specjalnych w niesegregacyjnym modelu kształcenia. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupach, praca z teksem, praca z rozporządzeniami |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji nt. wybranych metod pracy mających na celu włączanie osób z różnymi potrzebami w procesie edukacyjnym. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 8 kod do zespołu na teams 0mpc51o link do zespołu na teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8da93fc492c144c385e898e5828abe1b%40thread.tacv2/conversations?groupId=1924b502-bd16-454b-80e8-3b36409f3a69&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.