Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Zuzanna Narkun-Jakubińska
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a19c686ddeb4a4227b4f3a0040ab3c9c8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2f08ff6c-c0af-48cb-9eda-b628dd6aeb63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura:

Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Avramidis, E., Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion:

a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-14.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia

i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział: Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem).

de Boer, A., Pijl, J.S., Minnaert, A. (2011). Regular primary school teacher attitudes towards inclusive Education: a review of the literature International. Journal of Inclusive Education, 15, 331-353.

Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział 4).

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Hulek, A. (1998). Wspólne i swoiste zagadnienia rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy W: A. Hulek (red.) Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami.

Szumski, G. (2000). Funkcja szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia-analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t.11.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Szumski, G. (2014). Edukacja włączająca – niedokończony projekt Ruch Pedagogiczny, 4, 127-139.

Szumski, G. (2015). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN.

Zamkowska, A. (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.

https://www.european-agency.org/

Aktualne rozporządzenia dot. kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Zakres tematów:

1. Podstawy teoretyczne włączania – krótkie wprowadzenie teoretyczne (normalizacja, zmiana paradygmatów, potrzeby wspólne i swoiste; rozumienia edukacji włączającej, koncepcje edukacji włączającej; poziomy integracji; modele integracyjnego kształcenia).

2. Specjalne potrzeby edukacyjne. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce. Finansowanie nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie (Włochy, Japonia, Dania, Niemcy, USA, Szwecja, Hiszpania, Norwegia).

4. Postawy nauczycieli, rodziców i uczniów względem edukacji włączającej. Efektywność edukacji włączającej-analiza wyników badań.

5. Dylematy kształcenia integracyjnego/włączającego: złożoność sytuacji dydaktycznej w klasie integracyjnej w perspektywie celów i procedur ich realizacji; modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego .

6. Narzędzia na rzecz rozwoju edukacji włączającej. Przygotowanie do pracy w szkołach włączających (Index for inclusion; Profil nauczyciela edukacji włączającej)

7. Czy włączanie ma sens?: rola szkół specjalnych w niesegregacyjnym modelu kształcenia; konsekwencje braku rozwoju kształcenia integracyjnego/włączającego.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 7

kod do zespołu Teams: i5b60pq

link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a19c686ddeb4a4227b4f3a0040ab3c9c8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2f08ff6c-c0af-48cb-9eda-b628dd6aeb63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)