Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Zuzanna Narkun-Jakubińska | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a19c686ddeb4a4227b4f3a0040ab3c9c8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2f08ff6c-c0af-48cb-9eda-b628dd6aeb63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Avramidis, E., Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-14. Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział: Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem). de Boer, A., Pijl, J.S., Minnaert, A. (2011). Regular primary school teacher attitudes towards inclusive Education: a review of the literature International. Journal of Inclusive Education, 15, 331-353. Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział 4). Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Hulek, A. (1998). Wspólne i swoiste zagadnienia rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy W: A. Hulek (red.) Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. Szumski, G. (2000). Funkcja szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia-analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t.11. Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Szumski, G. (2014). Edukacja włączająca – niedokończony projekt Ruch Pedagogiczny, 4, 127-139. Szumski, G. (2015). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN. Zamkowska, A. (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej. https://www.european-agency.org/ Aktualne rozporządzenia dot. kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawy teoretyczne włączania – krótkie wprowadzenie teoretyczne (normalizacja, zmiana paradygmatów, potrzeby wspólne i swoiste; rozumienia edukacji włączającej, koncepcje edukacji włączającej; poziomy integracji; modele integracyjnego kształcenia). 2. Specjalne potrzeby edukacyjne. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce. Finansowanie nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie (Włochy, Japonia, Dania, Niemcy, USA, Szwecja, Hiszpania, Norwegia). 4. Postawy nauczycieli, rodziców i uczniów względem edukacji włączającej. Efektywność edukacji włączającej-analiza wyników badań. 5. Dylematy kształcenia integracyjnego/włączającego: złożoność sytuacji dydaktycznej w klasie integracyjnej w perspektywie celów i procedur ich realizacji; modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego . 6. Narzędzia na rzecz rozwoju edukacji włączającej. Przygotowanie do pracy w szkołach włączających (Index for inclusion; Profil nauczyciela edukacji włączającej) 7. Czy włączanie ma sens?: rola szkół specjalnych w niesegregacyjnym modelu kształcenia; konsekwencje braku rozwoju kształcenia integracyjnego/włączającego. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 7 kod do zespołu Teams: i5b60pq link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a19c686ddeb4a4227b4f3a0040ab3c9c8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2f08ff6c-c0af-48cb-9eda-b628dd6aeb63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.