Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW]
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 194 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magda Lejzerowicz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. 2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie. 3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka. 4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia; 5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. 6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia. 7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z użyciem narzędzi mulitmedialnych, dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin pisemny w aplikacji MS Forms. Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams, w sytuacji przeniesienia zajęć w tryb stacjonarny, egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi odbędzie się na uczelni. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem w grupie integracyjnej i włączającej. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa dla II DMPC Kod do zespołu w aplikacji teams: 5992wim Link do zespołu w aplikacji teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7a7d36bd7fd34a1e83f399566dca43af%40thread.tacv2/conversations?groupId=c10d8e36-ae17-4caf-83ff-8a344a27c5f2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.