Dydaktyka specjalna [10-2F-DYS]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka specjalna [10-2F-DYS] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Barbara Trochimiak |
Literatura: |
Literatura 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa, 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
Zakres tematów: |
ĆWICZENIA: 1.Metoda projektów (historia, rodzaje, wymiar dydaktyczny metody, walory wychowawcze metody projektów). Opracowanie projektu. 2.Gry interakcyjne – jako sposób budowania pozytywnych relacji w zespole (zasady gier, cechy charakterystyczne, cele gier interakcyjnych, etapy wprowadzania, walory gier interakcyjnych). Konstruowanie gier interakcyjnych. 3.Gry i zabawy dydaktyczne (rodzaje gier, etapy wprowadzania gier dydaktycznych, sposoby konstruowania, gry i zabawy w nauczaniu początkowym). Konstruowanie przykładowych gier dydaktycznych. 4.Aspekt wychowawczy (praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie). 5.Metody aktywizujące (metody wspierające rozwój grupy, techniki asertywne, metody i techniki uczenia się, metody i techniki rozwiązywania problemów). 6.Mind mapping. Konstruowanie przykładowych map myśli. 7.Techniki Freineta – rozwijanie twórczego myślenia uczniów. Przygotowanie przykładowych pomocy dydaktycznych. 8. Metoda baśniowych spotkań. Konstruowanie scenariuszy. |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: - metody aktywizujące, - praca z tekstem źródłowym. - edukacja z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania, zagadnień/pytań do samodzielnej analizy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: cząstkowe prace prace zaliczeniowe |
Uwagi: |
PRZEDMIOT REALIZOWANY WARUNKOWO PRZEZ JEDNĄ STUDENTKĘ. Zadania studentki: - zgłaszanie się na konsultacje w czasie dyżurów wykładowcy, - konsultacje e-mailowe na adres: btrochimiak@aps.edu.pl, - przedstawianie zadań cząstkowych wg przesłanego harmonogramu, - napisanie egzaminu w postaci testu wielokrotnego wyboru. Informacje dodatkowe Realizacja przedmiotu zakończyła się przed okresem edukacji zdalnej. Studentka przedstawiła wymagane prace, napisała egzamin. Test egzaminacyjny został przekazany do zbioru testów z Dydaktyki specjalnej, zarchiwizowanych w sekretariacie Instytutu Pedagogiki Specjalnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.