Psychologia społeczna [PY-5F-PSP]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia społeczna [PY-5F-PSP] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Michał Szulawski |
Literatura: |
Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar |
Zakres tematów: |
1.Organizacja zajęć 2.Psychologia społeczna – przedmiot badań i podejścia teoretyczne Definicja psychologii społecznej. Dziedziny i typowa problematyka badań społeczno-psychologicznych: poznanie społeczne, wpływ społeczny, relacje społeczne. Perspektywy teoretyczne w badaniach społeczno-psychologicznych: społeczno-kulturowa, ewolucyjna, społecznego uczenia się, społeczno-poznawcza. Znaczenie i rodzaje interakcji osoba-sytuacja w wyjaśnianiu genezy zachowań społecznych. Podstawowe motywy zachowań społecznych. Zachowania społeczne, jako celowe działania. Kenrick, D. T., Neuberg, S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane. Tajemnice. Gdańsk: GWP. (s. 29-51) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 17-26) 3.Poznanie społeczne Wiedza społeczna a regulacja zachowania: warunki wpływu schematu/skryptu na regulację zachowania. Znaczenie dostępności poznawczej schematu/skryptu i zjawisko wzbudzenia schematu pod wpływem zdarzeń poprzedzających. Rekonstrukcja skryptów wybranych sytuacji społecznych. Heurystyki formułowania sądów: dostępności, zakotwiczenia/dostosowania, symulacji, reprezentatywności. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (Rozdz. 3) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 57-68 oraz 80-88) 4.Spostrzeganie osób Deformacje procesu atrybucji: podstawowy błąd atrybucji, asymetria atrybucji aktora i obserwatora, egotyzm (atrybucje w służbie ego) i egocentryzm atrybucyjny, efekt fałszywej powszechności, atrybucje obronne oraz nierealistyczny optymizm i wiara w sprawiedliwy świat. Ukryte teorie osobowości – rekonstrukcja. Tendencyjne sprawdzanie hipotez – strategia diagnostyczności a strategia konfirmacji i zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 4) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 99-116 oraz 128-133) 5.Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja oraz tożsamość społeczna „Zegar stereotypów”. Modyfikacja stereotypów: hipoteza kontaktu i warunki, kiedy kontakt modyfikuje stereotypy i łagodzi uprzedzenia. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 13) 6.Samowiedza, samoocena, samoregulacja i prezentowanie siebie „20 razy Jestem/Chcę/Powinienem...” - Autoschemat (schemat Ja oraz Ja realne). Ja idealne. Ja powinnościowe. Koncepcja samooceny jako socjometru: dyskusja na temat implikacji tej koncepcji. Asertywne taktyki autoprezentacji: ingracjacja (oraz dylematy lizusa i zróżnicowanej publiczności), autopromocja (oraz dylematy skromności i autentyczności). Kenrick, D. T., Neuberg, S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane. Tajemnice. Gdańsk: GWP. (rozdział 4) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 164-174) 7.Kolokwium 8.Postawy i zmiana postaw (perswazja) Postawa a przewidywanie zachowań spontanicznych oraz zamierzonych. Wyznaczniki zmiany postaw: cechy nadawcy i odbiorcy oraz treść, organizacja i środek przekazu. Trwałość zmiany postaw. Uodparnianie postawy. Teoria reaktancji i bumerangowy efekt perswazji. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 7) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 212-243) 9.Wpływ społeczny Mechanizmy wywierania wpływu: zaangażowanie, słuszność, lubienie, wzajemność, niedostępność Techniki wpływu społecznego: stopa w drzwiach, ukryte koszty i znikająca przynęta, nieproszone ustępstwo, „A to nie wszystko” i odwrócenie uwagi, huśtawka emocjonalna, uwikłanie w dialog. Obrona przed niepożądanym wpływem innych: asertywność, przerywanie automatyzmów. Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (rozdział 7) 10.Wpływ społeczny 2 Klasyczne eksperymenty psychologii społecznej (Ash, Millgram, Zimbardo) Techniki wpływu społecznego odwołujące się do mechanizmów egotystycznych i autoprezentacyjnych Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar (rozdział 5) 11.Atrakcyjność interpersonalna, przyjaźń i bliskie związki Wyznaczniki atrakcyjności interpersonalnej. Lubienie, podobieństwo i interakcja jako wzajemnie wzmacniające się procesy. Od znajomości do przyjaźni: przejście od związku wymiany do związku wspólnoty, rola odsłaniania siebie. Bliskie związki: współzależność poznawcza, behawioralna i afektywna – dyskusja. Trójskładnikowa teoria miłości: namiętność, intymność, zobowiązanie – rodzaje miłości. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 10) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 281-308) 12.Zachowania pomocne (prospołeczne) i współpraca Decyzyjny model interwencji w sytuacji kryzysowej i zwiększanie prawdopodobieństwa interwencji świadków nagłych wypadków. Rozwiązywanie dylematów społecznych: dylemat ograniczonych zasobów/pułapka społeczna, dylemat dóbr publicznych/bariera społeczna. Kenrick, D. T., Neuberg, S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane. Tajemnice. Gdańsk: GWP. (rozdział 13) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 313-317 oraz 330-341) 13.Grupa i procesy grupowe Facylitacja i hamowanie społeczne. Przesunięcie ryzyka oraz polaryzacja grupowa. Tendencyjna komunikacja informacji podzielanych. Próżniactwo społeczne: uwarunkowania i przeciwdziałanie. Syndrom myślenia grupowego. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (s. 244-259) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 386-398) 14.Kolokwium 15.Agresja interpersonalna i konflikty międzygrupowe Wyznaczniki agresji: prowokacja i odwet, pobudzenie emocjonalne, ból i niewygoda, przemoc w mass mediach, bodziec wyzwalający agresję (efekt broni), normy społeczne, alkohol, czynniki genetyczne. Hamowanie agresji. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 12) Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 356-373) |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia - czytanie i dyskusja literatury, warsztat, praca w grupie, prezentacja miniraportów z badań |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: Kolokwia zaliczeniowe – dwa kolokwia – testy jednokrotnego wyboru (możliwa poprawa jednego, wybranego kolokwium) Raport z badań – krótkie przedstawienie badania z zakresu psychologii społecznej, Wejściówki, Obecności, Zaliczenie 21 punkty, Dodatkowe 0,5 oceny na egzaminie dla 10% osób z najwyższą liczbą punktów. Punktacja: Kolokwium: maksymalnie 15 punktów, Raport: maksymalnie 5 punktów, Wejściówka: + 1 / -1 punkt, Wszystkie obecności: 2 punkty dodatkowe, Jedna nieobecność: 1 punkt dodatkowy, Dwie nieobecności: ------------------------- Trzy nieobecności: - 3 punkty, Warunkiem otrzymania obecności na zajęciach zdalnych jest wysłanie notatki podsumowującej Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym do dopuszczenia do egzaminu z wykładu. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DMPY 1 ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci Asynchronicznej: Poprzez email mszulawski@aps.edu.pl 1. Prowadzący przesyła literaturę dodatkową, filmy do obejrzenia oraz inne materiały do zapoznania się; 2. Studenci otrzymują instrukcje do zadań (aktywności) które wykonują w podgrupach w oparciu o literaturę z sylabusa, dodatkową literaturę i materiały. Studenci wysyłają notatkę z aktywności według wysłanego szablonu 3. Prowadzący przekazuje informację o ważnych terminach - czas na przeczytanie literatury i wykonanie zadania, wysłania notatek podsumowujących oraz czas oddania pracy zaliczeniowej 4. Prowadzący przekazuje informację o zaliczeniu przedmiotu (spójne w stosunku do tego co jest zamieszczone w USOS) 5. Prowadzący nadzoruje wykonane prace oraz udziela informacji zwrotnych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.