Podstawy prakseologii [PE-3S-PRK]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy prakseologii [PE-3S-PRK] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Jakimowska | ||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ZANJĘCIA ZDALNE: 17.03 2020 - Czyn złożony i jego rodzaje 1. Czyn prosty a czyn złożony 2. czyn złożony - definicja pojęcia 3. pasmo; akord i splot działań 24.03. 2020 DZIAŁANIA ZBIOROWE 1. Czyn jednopodmiotowy a wielopodmiotowy 2. pojęcie kooperacji 3. definicja kooperacji 4. kooperacja pozytywna 5. kooperacja negatywna 31.03.2020 PODSTAWOWE OCENY DZIAŁANIA. SKUTECZNOŚĆ 1. skuteczność jako podstawowa wartość prakseologii 2. definicja skuteczności 3 skuteczność a cel 4. cel jako idealne dzieło. 5. Ocena działań ze względu na cel a. całkowita skuteczność– b.częściowa skuteczność c. „nadskuteczność” d.nieskuteczność e. przeciwskuteczność f. neutralność, 07.03.20208. DYREKTYWY PRAXEOLOGICZNE. 1. Pojęcie dyrektywy prakseologicznej 2. dyrektywa - definicja 3. dyrektywa a ocena działania 4. Rodzaje dyrektyw a. antycypacja b. czysta inwigilacja c. preparacja d. potencjalizacja e. machinalizacja f. kunktacja g. kumulacja działań |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
ZAJĘCIA ZDALNE Z maila 16.03.2020: Ewa Jakimowska <jakimowska@gmail.com> Załączniki pon., 16 mar, 22:49 (8 dni temu) do informatykapedagogiki Drodzy Państwo, Do 25.03 są odwołane zajęcia stacjonarne na uczelni (na razie...). Jednocześnie jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć na odległość. Dlatego prześlę Państwu 3 kolejne tematy wraz z ćwiczeniem, ktore będzie do zrobienia. Uzupełniłam ćwiczenie o przykłady, gdyż tak najlepiej - jak mi sie zdaje - można zrozumieć o co mi chodzi. (...) Na koniec życzę Państwu zdrowia i - mimo wszystko - dobrego humoru. Mam nadzieję, że zabawne perypetie różnych osób, opisane w ćwiczeniach, chociaż trochę się do tego przyczynią☺ Proszę się więc dobrze bawić, wykonując zadania i - oczywiście - bdać o zdrowie i bezpieczeństwo. pozdrawiam wszystkich i czekam na pierwsze ćwiczenia - więc: - czytają Państwo wnikliwie przekazane tematy - dobierają się Państwo w grupy 2-osobowe - posiłkując się wzajemną wymianą myśli (oczywiście na odległość), wykonują Państwo ćwiczenie, polegające na analizie opisanych dzialań wg. podanego przykładu - zapisują Państwo uzgodnioną wersję w zwykłym dokumencie tekstowym - podpisaną oboma nazwiskami w lewym górnym rogu wysylają mi Państwo mailem zwrotnym w załączniku, określając temat maila jako "prakseologia". - w sumie będą 3 ćwiczenia, po jednym do każdego z tematów. - termin przysłania - do 25 marca. Proszę wgryżć się w temat, bo potem dzie już bardzo mało czasu na zaliczenie. Może też się zdarzyć, ze szkoła będzie zamknięta dłużej, a wtedy wystawię stopnie końcowe tylko na podstawie jakości wykonanych ćwiczeń. Nie chciałabym też, aby zaliczenie przedmiotu się opóźniło. Proszę się więc przyłożyć. wa Jakimowska <jakimowska@gmail.com> Załączniki 00:35 (20 godzin temu) @ mail, 26. 03.2020: do informatykapedagogiki Drodzy Państwo, Dziękuję za wszystkie ćwiczenia - wyszły nieźle, zważywszy, że materiał mieli Państwo przerobić na własny rachunek. Porównałam teksty między sobą i cieszy mnie samodzielność ich wykonania w grupach. Mam nadzieję, że ćwiczenia były "rozrywkowe" i polepszyły Państwu choć trochę humor w tym dziwnym czasie. Mam następujące uwagi: 1. Bardzo proszę wyraźnie zaznaczać za każdym razem KTO jest autorem dokumentu. Proszę o nazwiska na początku ćwiczeń - czasem trudno mi je znaleźć. 2. Proszę wyraźnie oddzielać ćwiczenia, tak by się nie zlewały ze sobą. 3 Osoba: 66292. nie oddała mi tej partii ćwiczeń, co nie wróży dobrze. Proszę o kontakt. Dzisiaj wysyłam Państwu drugą - i już ostatnią - partię materiału do samodzielnego przerobienia. Myślę, że kwestie związane ze skutecznością działań nie sprawią problemu. Trudniejsze sa dyrektywy, ale sądząc po wynikach ostatnich ćwiczeń dadzą Państwo radę! W dwóch dokumentach są do zrobienia 4 ćwiczenia: 1 dokument dot skuteczności działań: ćwiczenie1 - dot. opisu własnego sukcesu (jest to jedyna okazja, aby się jakimś pochwalić! :) - wykonujemy INDYWIDUALNIE, choć przysyłamy w jednym dokumencie: najpierw opis sukcesu osoby X z grupy, potem opis sukcesu osoby Y z grupy. Proszę się wzajemnie konsultować co do poprawności opisu - ocena będzie wspólna za wszystkie ćwiczenia razem. Zaznaczam, że nie musi być to jakiś niezwykły sukces: to pojęcie subiektywne: coś, co chcieli Państwo zrobić i - udało się! ćwiczenie2 - dotyczy przytoczonego tekstu, chyba nie sprawi trudności. Wykonujemy wspólnie w grupie 2 dokument dot. dyrektyw prakseologicznych: ćwiczenie1 - dotyczy tekstu, wykonujemy wspólnie, proszę się dobrze zastanowić i dopasować poszczególne dyrektywy do historii ćwiczenie2 - Wspólnie wymyślamy historie ilustrujące poszczególne dyrektywy. Proszę puścić wodze fantazji i dobrze się bawić!!! Będę zwracać uwagę na trafność ilustracji. Chciałabym otrzymać prace do 5 kwietnia, tak, aby sprawdzić i w terminie wystawić oceny (7.04) Myślę, ze jest to także w Państwa interesie. Pozdrawiam wszystkich serdecznie Proszę na siebie uważać - Ewa Jakimowska 2 załączniki |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ZAJĘCIA ZDALNE: z maila 16.03.2020: Co będę oceniać? - zrozumienie tematu wyrażające się w poprawnym wykonaniu ćwiczeń (wg. podanego przykładu). Proszę się więc wzajemnie sprawdzać w parach ćwiczeniowych, bo ocena jest taka sama dla obu osób. - oryginalność wyboru: jeśli ćwiczenia będa odpisywane/kopiowane od innych osób - nie wpłynie to dobrze na ocenę. Proszę wybierać z tekstu własne przykłady (fragmenty) do analizy. mail 05.04 Sprawdziłam pierwszą partię ćwiczeń. Z zainteresowaniem przeczytałam o Państwa sukcesach! Co do ćwiczenia ze skuteczności - było zwykle 2-3 błędy, ale oczywiście drobne przesunięcia (np skuteczny, czy częściowo skuteczny?) zależą od interpretacji - to nie matematyka! Dali się Państwo najczęściej nabrać na złamaną nogę Jacka: tymczasem - z punktu widzenia realizacji celu - nie przeszkadzała ona, a nawet pomogła! Co do dyrektyw - najwięcej było problemów z umiejscowieniem potencjalizacji. Nic w tym dziwnego, bo Kotarbiński dość niejednolicie ją opisuje. To generalnie udawanie czegoś, zamiast wdrożenia właściwego działania, by zapewnić sobie sukces: np. grożenie komuś by zmusić go do odp działań, zamiast zrealizować groźbę np udawanie pracy by dostać pensję, zamiast faktycznej pracy to też obiecywanie nagrodzenia w taki sposób, by KAŻDY myślał, ze może je uzyskać (t o też udawanie, np. "Zaraz będę! też 10 nakrętek i wygraj mercedesa! - widać, że jest to bluff: nie każdy wygra mercedesa tylko 1 osoba wylosowana, ale przekaz jest do każdego!) Trochę też kłopotów z kunktacją: to nie jest po prostu odwlekanie działania z lenistwa czy strachu (jak to się nam często zdarza :)) To planowe wyczekiwanie na lepszą chwilę do działania! Jednocześnie proszę, aby osoby, które otrzymały już rozwiązanie ćwiczeń - nie udzielały ich innym grupom: jest to w ich interesie, gdyż bezbłędnie wykonane ćwiczenia ostatnich osób zaniżą oceny tych, co wykonali je wcześniej - wypadną oni słabiej. Przypominam też ustalony termin: dziś ostatni dzień na odesłanie ćwiczeń. mail: 07.04 Drodzy Państwo, Wpisałam właśnie oceny do USOS. Miałam problem, gdyż wszystkie prace były mniej więcej na podobnym poziomie poważniejszych błędów (2-4) a poza tym - nawet jeśli w przypadku grupy jakieś ćwiczenie wypadło gorzej, było zwykle "równoważone" przez inne ćwiczenia wykonane lepiej lub nawet bardzo dobrze. Postawienie oceny zbiorczej z wszystkich ćwiczeń nie było więc łatwe. Zwykle różnicuję oceny za pomocą końcowego kolokwium, do którego jest czas się przygotować - nie ma jednak takiej możliwości przy zajęciach zdalnych. Z uwagi na wyrównany poziom ćwiczeń oraz poprawkę na okoliczności, niemożność dokładnego przećwiczenia pewnych treści ustnie; ograniczone możliwości komentarza pisemnego, a mimo to staranność wykonania zadań itp, postawiłam wszystkim dobre oceny. Mam nadzieję, że refleksja nad skutecznością działań, zaistniała dzięki naszym zajęciom, przyda się Państwu jeszcze w życiu, no i że choćby momentami dobrze się Państwo bawili wykonując nasze zadania :) Pozdrawiam wszystkich serdecznie, |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DZPE-PIZ kontakt z grupą przez maila: informatykapedagogiki@wp.pl zwrotnie na mojego maila; jakimowska@gmail.com |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.