Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 17:10 - 18:45
sala 2223/2224
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Elżbieta Strutyńska-Laskus
Literatura:

23.4.2020

Z. Kosyrz, Stosunki interpersonalne między wychowawcą a wychowankiem, w: tenże, Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005, rozdz. VI, s.148-186.

E. Bochno, Nieprzypadkowe spotkania, czyli o rozmowie w wychowaniu, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 4, s. 91-108.

30.4.2020

M. Czerepniak-Walczak, Podmiot i podmiotowość, w: tenże, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytyczne człowieka, Gdańsk 2006, s. 112-118.

Cz. Wiśniewski, Kompetencje podmiotowe w wychowaniu, w: tenże, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 108-120.

7.5.2020

J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 181-206.

M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 263-288.

14.5.2020

Z. Bauman, Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 139-154.

K. Rubacha, Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, w: Pedagogika, red. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, tom 2, s. 59-67.

21.5.2020

L. Kopciewicz, Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 349-392.

28.5.2020

Ch. Jenks, Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 111-134.

V. Walkerdine, Psychologia rozwojowa i badania dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 135-150.

Zakres tematów:

16.4.2020: Zajęcia organizacyjne. Teksty źródłowe przesłano mailem

23.4.2020: Relacje i umiejętności interpersonalne w wychowaniu

30.4.2020: Kategoria podmiotowości i upodmiotowienia w wychowaniu

7.5.2020: Ukryte postacie totalności i represyjności wychowania

14.5.2020: Wychowanie w obliczu współczesnych zjawisk, wyzwań i dylematów

21.5.2020: Problematyka płci i równouprawnienia w wychowaniu

28.5.2020: Społeczno-kulturowe „obrazy” dziecka i dzieciństwa

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone w formie:

1) synchronicznej z wykorzystaniem aplikacji MS Teams w formie video-spotkania zaplanowanego w kalendarzu - czwartek w godzinach 14.00-15.30.

2) asynchronicznej. Studenci regularnie otrzymują przez USOSmaila skany tekstów źródłowych i zagadnienia do samodzielnego opracowania, które są następnie omawiane na MS Teamsach.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przygotowują prezentację z wybranego tematu i przesyłają na adres prowadzącej do dnia 1 czerwca 2020:

1. „Posłuszeństwo” w autorytarnych i nieautorytarnych koncepcjach edukacji (proszę uwzględnić adaptacyjną i emancypacyjną funkcję edukacji)

2. Ukryty program wychowania: przejawy jego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej i wpływ na rozwój osobowości wychowanków

3. Trening grzeczności i niegrzeczności w dydaktyczno-wychowawczych oddziaływaniach szkoły a kategoria podmiotowości

4. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w procesie realizacji celów wychowania interpersonalnego

5. Charakterystyka typów władzy (władza nad, władza do) i ich związek z kategoriami: podmiotowość, dialog i posłuszeństwo

6. Charakterystyka nowego paradygmatu badań w socjologii dzieciństwa w perspektywie upodmiotowienia

7. Ambiwalencja, decentracja i tożsamość w kontekście wyzwań stojących przed współczesną edukacją

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)