Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Strutyńska-Laskus | ||||||||||||||||||
Literatura: |
23.4.2020 Z. Kosyrz, Stosunki interpersonalne między wychowawcą a wychowankiem, w: tenże, Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005, rozdz. VI, s.148-186. E. Bochno, Nieprzypadkowe spotkania, czyli o rozmowie w wychowaniu, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 4, s. 91-108. 30.4.2020 M. Czerepniak-Walczak, Podmiot i podmiotowość, w: tenże, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytyczne człowieka, Gdańsk 2006, s. 112-118. Cz. Wiśniewski, Kompetencje podmiotowe w wychowaniu, w: tenże, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 108-120. 7.5.2020 J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 181-206. M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 263-288. 14.5.2020 Z. Bauman, Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 139-154. K. Rubacha, Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, w: Pedagogika, red. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, tom 2, s. 59-67. 21.5.2020 L. Kopciewicz, Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 349-392. 28.5.2020 Ch. Jenks, Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 111-134. V. Walkerdine, Psychologia rozwojowa i badania dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 135-150. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
16.4.2020: Zajęcia organizacyjne. Teksty źródłowe przesłano mailem 23.4.2020: Relacje i umiejętności interpersonalne w wychowaniu 30.4.2020: Kategoria podmiotowości i upodmiotowienia w wychowaniu 7.5.2020: Ukryte postacie totalności i represyjności wychowania 14.5.2020: Wychowanie w obliczu współczesnych zjawisk, wyzwań i dylematów 21.5.2020: Problematyka płci i równouprawnienia w wychowaniu 28.5.2020: Społeczno-kulturowe „obrazy” dziecka i dzieciństwa |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone w formie: 1) synchronicznej z wykorzystaniem aplikacji MS Teams w formie video-spotkania zaplanowanego w kalendarzu - czwartek w godzinach 14.00-15.30. 2) asynchronicznej. Studenci regularnie otrzymują przez USOSmaila skany tekstów źródłowych i zagadnienia do samodzielnego opracowania, które są następnie omawiane na MS Teamsach. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują prezentację z wybranego tematu i przesyłają na adres prowadzącej do dnia 1 czerwca 2020: 1. „Posłuszeństwo” w autorytarnych i nieautorytarnych koncepcjach edukacji (proszę uwzględnić adaptacyjną i emancypacyjną funkcję edukacji) 2. Ukryty program wychowania: przejawy jego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej i wpływ na rozwój osobowości wychowanków 3. Trening grzeczności i niegrzeczności w dydaktyczno-wychowawczych oddziaływaniach szkoły a kategoria podmiotowości 4. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w procesie realizacji celów wychowania interpersonalnego 5. Charakterystyka typów władzy (władza nad, władza do) i ich związek z kategoriami: podmiotowość, dialog i posłuszeństwo 6. Charakterystyka nowego paradygmatu badań w socjologii dzieciństwa w perspektywie upodmiotowienia 7. Ambiwalencja, decentracja i tożsamość w kontekście wyzwań stojących przed współczesną edukacją |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.