Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Zamarian | ||||||||||||||||||
Literatura: |
zajęcia 12 marca 2020: Ch. Jenks, Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 111-134. - V. Walkerdine, Psychologia rozwojowa i badania dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 135-150. zajęcia 19 marca 2020: J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 8, s. 181-206. M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, rozdz. 10, w: 263-288. Zajęcia 26 marca 2020: L. Kopciewicz, Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 349-392. Zajęcia 2 kwietnia 20202: Z. Bauman, Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 4, s. 139-154. - K. Rubacha, Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, w: Pedagogika, red. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, tom 2, rozdz. 4, s. 59-67. Zajęcia 9 kwietnia 2020: godziny rektorskie |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
12 marca 2020: Społeczno-kulturowe „obrazy” dziecka i dzieciństwa. Zagadnienia: 1. Różne sposoby interpretowania kategorii "dziecko" i "dzieciństwo" - perspektywa historyczna; 2. Różne sposoby interpretowania kategorii "dziecko" i "dzieciństwo" - perspektywa kulturowa; 3. Negatywne konsekwencje potocznych i naukowych (psychologia rozwojowa, teoria socjalizacji) interpretacji kategorii "dziecka" i "dzieciństwa" - perspektywa nowego paradygmatu badawczego w socjologii dzieciństwa; 4. Podstawowe cechy i modele nowego paradygmatu badawczego w socjologii dzieciństwa. 5. Nowy paradygmat badawczy w socjologii dzieciństwa - relacje między badaczem i badanym w odniesieniu do kategorii: dialog, podmiotowość. 19 marca 2020 Ukryte postacie totalności i represyjności wychowania. Zagadnienia: 1."Władza nad" - charakterystyka pojęcia i jego związek z kategoriami: podmiotowość, dialog, posłuszeństwo, autorytet; 2. "Władza do" - charakterystyka pojęcia i jego związek z kategoriami: podmiotowość, dialog, posłuszeństwo, autorytet; 3. Posłuszeństwo (typowe dla "władzy nad" i "władzy do") a adaptacyjna i emancypacyjna funkcja edukacji; 4. Posłuszeństwo (typowe dla "władzy nad" i "władzy do") a autorytarne i antyautorytarne koncepcje wychowania; 5. Dominujące wśród nauczycieli sposoby rozumienia posłuszeństwa - na podstawie wyników badań M. Czerepaniak-Walczak; 6. Ukryty program wychowania - wyjaśnienie pojęcia, przejawy i efekty. 26 marca 2020: Problematyka płci i równouprawnienia w wychowaniu. Zagadnienia: 1. Istniejące koncepcje dotyczące źródeł różnic rodzajowych; 2. Znaczenie stereotypów płci w dydaktyczno-wychowaczych oddziaływaniach szkoły; 3. Działania nauczycieli sprzyjające wzmacnianiu/wytwarzaniu różnic rodzajowych pomiędzy uczniami; 4. Trening grzeczności - na czym polega, jakiej kategorii uczniów w szczególności dotyczy. Jaki jest związek między „grzecznością” (w sensie nadanym przez L. Kopciewicz) a „podmiotowością”; 5. Trening niegrzeczności - na czym polega, jakiej kategorii uczniów w szczególności dotyczy. Jaki jest związek między „niegrzecznością” (w sensie nadanym przez L. Kopciewicz) a „podmiotowością”; 6. Na podstawie tekstu L. Kopciewicz wskaż płaszczyzny przejawiania się „grzeczności” i „niegrzeczności” uczniów. Jak te kategorie odnoszą się do podmiotowości i emancypacji? 2 kwietnia 2020: Wychowanie w obliczu współczesnych zjawisk, wyzwań i dylematów. Zagadnienia: 1. Charakterystyka ponowoczesnej rzeczywistości w odniesieniu do kategorii: ambiwalencji, decentracji i tożsamości; 2. Ambiwalencja - jej kontekst kulturowo-społeczny i edukacyjny; 3. Decentracja - jej kontekst kulturowo-społeczny i edukacyjny; 4. Tożsamość - jej kontekst kulturowo-społeczny i edukacyjny; 5. Źródła kryzysu edukacji uniwersyteckiej i strategie antykryzysowe; 6. Znaczenie "edukacji trzeciego stopnia". 9 kwietnia 2020: godziny rektorskie |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
krytyczna literatura tekstów źródłowych i prezentacji w kontekście zagadnień podanych każdorazowo do tematu zdalne elementy metod uczenia się: asynchroniczne: na adres mailowy grupy regularnie, zgodnie z planem przesyłane są: 1) skany tekstów źródłowych do samodzielnego przeczytania, 2) zagadnienia do przemyślenia w trakcie lektury tekstów źródłowych i 3) prezentacje multimedialne ułatwiające recepcję treści tekstów źródłowych. Studenci podejmuje pracę samokształceniową. Forma zaliczenia: studenci do 15 maja 20202 przesyłają opracowanie wybranych zagadnień na adres mailowy prowadzącego: aszewczak@aps.edu.pl |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zaliczenia przedmiotu studenci otrzymują zagadnienia do opracowania w wyznaczonym terminie. 1. Scharakteryzuj nowy paradygmat badawczy w socjologii dzieciństwa, a postulowane w ramach tego paradygmatu relacje między badaczem i badanym odnieś do kategorii: dialog, podmiotowość. 2. Jakie są cele wychowania interpersonalnego w koncepcji Z. Kosyrza. Czy w świetle poznanych wyników badań empirycznych (zawartych w literaturze przedmiotu) współczesna edukacja w szkole realizuje te cele. 3. Scharakteryzuj typy relacji, w jakie może, wg P. Freire, wejść podmiot. Który z nich, w świetle dostępnych wyników badań, dominuje we współczesnej edukacji szkolnej. Który/które z nich i dlaczego wart/e jest/są polecenia w pracy wychowawczej zgodnie z koncepcjami wychowania antyautorytarnego? 4. Scharakteryzuj wskazane przez Z. Kosyrza umiejętności interpersonalne. Jakie jest ich znaczenie w procesie wychowania? 5. Wyjaśnij pojęcie podmiot (indywidualny i zbiorowy). Jaka jest relacja między podmiotowością a adaptacyjną i emancypacyjną funkcją edukacji? 6. Wyjaśnij związek podmiotowości z edukacją i emancypacją. 7. Scharakteryzuj znane Ci typy władzy i odnieś je do funkcji adaptacyjnej i emancypacyjnej edukacji. 8. Jak „posłuszeństwo” rozumiane jest w tradycyjnych (autorytarnych) koncepcjach wychowania i jak odnosi się do adaptacyjnych i emancypacyjnych funkcji edukacji? 9. Jak „posłuszeństwo” rozumiane jest w antyautorytarnych koncepcjach wychowania i jak odnosi się do adaptacyjnych i emancypacyjnych funkcji edukacji? 10. Wyjaśnij pojęcie "ukryty program wychowania" oraz odnieś je do kategorii podmiotowości oraz adaptacyjnych i emancypacyjnych funkcji edukacji. 11. Wyjaśnij pojęcie „ukryty program wychowania”. Jakie są przejawy jego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej. Jaki jest wpływ ukrytego programu na rozwój osobowości wychowanków. 12. Czym jest i na czym polega trening grzeczności; jakiej kategorii uczniów w szczególności dotyczy? Jaki jest związek między „grzecznością” (w sensie nadanym jej przez L. Kopciewicz) a „podmiotowością”? 13. Czym jest i na czym polega trening niegrzeczności i jakiej kategorii uczniów w szczególności dotyczy? Jaki jest związek między „niegrzecznością” (w sensie nadanym jej przez L. Kopciewicz) a „podmiotowością”? 14. Na podstawie tekstu L. Kopciewicz wskaż płaszczyzny przejawiania się „grzeczności” i „niegrzeczności” uczniów. Jak te kategorie odnoszą się do podmiotowości i emancypacji? Spośród zagadnień studenci wybierają dwa (dotyczące różnych obszarów tematycznych wyznaczonych programem ćwiczeń), a następnie w sposób wyczerpujący opracowują je pisemnie z zachowaniem zasady, że opracowanie jednego zagadnienia nie może przekroczyć jednej strony A4 ( czcionka - rozmiar 12, interlinia - 1,5). Przygotowaną pracę zaliczeniową należy przesłać na adres mailowy prowadzącego (aszewczak@aps.edu.pl) do dnia 15 maja 2020r. Opracowania przygotowane na poziomie bardzo dobrym są podstawą do podniesienia ogólnej oceny z przedmiotu. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DZPE-EME forma komunikacji: za pomocą poczty elektronicznej (wiadomości wysyłane na adres mailowy grupy); sposób pracy: przesyłanie skanów tekstów źródłowych, zagadnień i prezentacji multimedialnej do tematu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.